Afstellen carburateurs Kawasaki GT 550

Bock

Rookie
16 jan 2016
23
0
Hallo,

Ik heb het luchtfilter van de motor vervangen voor degene die op de foto staan. Ik kon de originele net niet meer kwijt... Weet iemand hier de afstelling van om hem weer netjes te laten lopen? Hij loopt nu wel mooi maar trekt niet goed door, wat logisch is.

full


Groet! En bedankt alvast.
 
Oke, dat was idd mijn plan. Wil ook niet aan de luchtstel schroeven gaan draaien zonder eerst goed te weten wat je doet. Dit is vast eerder gedaan, dus beter even vragen:)
 
Sorry maar dit zijn nieuw gekochte luchtfilters, hier moet ik het mee doen. Of ze goed of slecht zijn is een andere discussie. Vraag is welke set-up moet ik toepassen op de carburateurs met deze filtertjes erop.
 
Je heb vacuüm gestuurde carbs dus zal altijd wel een klein probleem blijven om ze goed afgesteld te krijgen met deze filters, probeer eens de originele hoofdsproeiers en dan 20% groter te monteren. Heb hetzelfde gehad met een cb750.

Mvg Rob
 
Je heb vacuüm gestuurde carbs dus zal altijd wel een klein probleem blijven om ze goed afgesteld te krijgen met deze filters, probeer eens de originele hoofdsproeiers en dan 20% groter te monteren. Heb hetzelfde gehad met een cb750.

Mvg Rob

Hoi Rob,

Bedankt voor deze zinvolle info, hier kan ik wel wat mee:) dan gaan we voor de zo best mogelijke afstelling *D !

Groet, Bock
 
Top, succces. Mocht je toch problemen houden met het afstellen zet er dan een rek mikuni carbs op van een oudere cb500 of een gs500, bouwjaren 70-75. Die carbs kunnen goed afgesteld worden met open luchtfilters.

Mvg Rob
 
Je heb vacuüm gestuurde carbs dus zal altijd wel een klein probleem blijven om ze goed afgesteld te krijgen met deze filters, probeer eens de originele hoofdsproeiers en dan 20% groter te monteren. Heb hetzelfde gehad met een cb750.

Mvg Rob

hoofdsproeiers: ik zou zelfs 30% groter kiezen want je fiets heeft ook niet meer de originele uitlaat.
naalden: spelen met de hoogte ervan. De motor moet heel direct en smeuig reageren op de kleinste gasbewegingen. Bij rijden met weinig gas moet de motor niet schokken of varieren van trekkracht.
stationair sproeiers afstellen zodat de motor goed netjes en zuiver stabiel stationair draait en dat de motor ook goed en snel start. Ik zou beginnen met en kwart of een halve draai extra uitdraaien. Daarna synchronisatie.

Het is belangrijk om de volgorde aan te houden. Eerst moet die hoofdsproeier goed ('in the right ballpark') zijn want veel en lang met te arm mengsel draaien sloopt het blok.

Nog beter is het om naar de vakman te stappen want die heeft de kennis, de praktijk ervaring en de juiste testgereedschappen. Dan weet je zeker dat het goed is.
 
Laatst bewerkt:
hoofdsproeiers: ik zou zelfs 30% groter kiezen want je fiets heeft ook niet meer de originele uitlaat.
naalden: spelen met de hoogte ervan. De motor moet heel direct en smeuig reageren op de kleinste gasbewegingen. Bij rijden met weinig gas moet de motor niet schokken of varieren van trekkracht.
stationair sproeiers afstellen zodat de motor goed netjes en zuiver stabiel stationair draait en dat de motor ook goed en snel start. Ik zou beginnen met en kwart of een halve draai extra uitdraaien. Daarna synchronisatie.

Het is belangrijk om de volgorde aan te houden. Eerst moet die hoofdsproeier goed ('in the right ballpark') zijn want veel en lang met te arm mengsel draaien sloopt het blok.

Nog beter is het om naar de vakman te stappen want die heeft de kennis, de praktijk ervaring en de juiste testgereedschappen. Dan weet je zeker dat het goed is.

Bedankt voor je duidelijke verhaal! Ik ga dan die richting op met de hoofdsproeiers.
Natuurlijk is het zo dat een vakman alles weet en de juiste gereedschappen heeft, maar het zelf doen is een deel van dit project. Wegbrengen en laten doen is niet zo mijn ding. Bovendien moeten we hier dit soort dingen zelf ook doen/kunnen, nadeel/voordeel van op een eiland wonen:) nogmaals dank!
 
Laatst bewerkt:
30% grotere sproeiers ?
voor een zwaar getuned blok misshien wel ja.
laten die goedkope filters wel meer lucht door ? Ik weet het niet. Heb er zelf ook 2 op een SV650blok in een KR1, maar die zitten heel krap onder een uitgeholde naftbak waar het waarschijnlijk stikt van de warme lucht.
En sinds wanneer ademt een niet-originele uitlaat altijd beter ? hij kan de motor even goed slechter doen ademen, zoals meestal het geval is bij goedkope after market. Op diezelfde moto heb ik ook zelf uitlaten gemaakt (2 in 2 met Z1000 dempers)
Ik heb niets verandert aan de originele SV sproeiers, rijdt gewoon goed zo.
 
30% grotere sproeiers ?
voor een zwaar getuned blok misschien wel ja.

Deze motor is aan de inlaat en aan de uitlaatkant kant flink gewijzigd. Dus echt geen 'stage1' meer.
De GT550 heeft standaard een 4-in-2 uitlaat setup met grote dempers. Ik kan het niet duidelijk zien op de foto maar als deze uitlaatsetup een 4-in-1 is dan heeft die setup vooral bij hoge toeren meer flow. Daar moet je de jetting op aanpassen.

Mijn redenatie voor die 30% is dat iets te rijk minder erg is als iets te arm. Het is dan ook slechts een veilige uitgangs keuze. hij kan het natuurlijk ook nog proberen met 25% groter. Zo duur zijn die jets nu ook weer niet.

justmy2ct
 
Deze motor is aan de inlaat en aan de uitlaatkant kant flink gewijzigd. Dus echt geen 'stage1' meer.
De GT550 heeft standaard een 4-in-2 uitlaat setup met grote dempers. Ik kan het niet duidelijk zien op de foto maar als deze uitlaatsetup een 4-in-1 is dan heeft die setup vooral bij hoge toeren meer flow. Daar moet je de jetting op aanpassen.

Mijn redenatie voor die 30% is dat iets te rijk minder erg is als iets te arm. Het is dan ook slechts een veilige uitgangs keuze. hij kan het natuurlijk ook nog proberen met 25% groter. Zo duur zijn die jets nu ook weer niet.

justmy2ct

De uitlaat is alleen voorzien van andere dempers. 4-in-2 is volledig intact gebleven. Ze zijn met elkaar verbonden onder het blok, dat is ook intact gelaten. Dit gaf stevigheid in het uitlaatsysteem en hij is zo "origineel" mogelijk gehouden t.b.v de afstelling.

Allen bedankt weer voor de input:}
 
wellicht dat er meer mensen zijn die deze ombouw hebben gedaan, die zouden je een goed uitgangspunt kunnen geven. Bij de zrx waren de jets ook ongeveer 30% groter als ik me niet vergis. Heeft niet alleen mer doorlaat maar ook aanstroompad te maken.

Ik zou even kijken of er een specifiek topic voor deze fiets is (brikken misschien?)
 
Foto' s zeggen niks zonder handleiding.

Volgens mij staat er duidelijk tekst en uitleg bij de foto. Was ook meer bedoeld als tip dat google in veel gevallen je vriend kan zijn, en je daar eventueel meer kan vinden over je bougies m.b.t de verbranding van het brandstof-lucht mengsel.

Ik wil alleen weten met welke setting sproeiers ik het beste kan beginnen. Dynojet gaat een stap te ver. Lees ik hier ook niet echt positieve berichten over. Ik hoef niet ultiem alles uit het blok te halen, hij moet gewoon netjes lopen. That's all.
 
wat ik wou zeggen : als je gewoon een toertje gaat maken en daarna je bougie wil "lezen", je daar absoluut niets kan van afleiden.

enige nuttige (kwa mengsel) wat je kan doen is een bepaalde gasstand een tijdje aanhouden, al rijdend motor stil leggen en koppeling intrekken, stoppen en dan bougie eruit halen en kijken. alleen dan weet je of je mengsel ongeveer goed is voor die gasstand.
 
Hallo,

Ik heb het luchtfilter van de motor vervangen voor degene die op de foto staan. Ik kon de originele net niet meer kwijt... Weet iemand hier de afstelling van om hem weer netjes te laten lopen? Hij loopt nu wel mooi maar trekt niet goed door, wat logisch is.

[afbeelding]

Groet! En bedankt alvast.
Wauw. Ik herken het blok en de wielen... Mooi gemaakt hoor! 8-)
 
Gister tussen de paaseieren door de binnengekomen sproeiers gemonteerd. Heb drie setjes gekocht, 110, 115 en 120. Ik ben begonnen met de grootste, een beetje extra brandstof kan geen kwaad. Te min wel. Wat een verschil! Maar een klein rondje gemaakt, maar dit is zeker een goede basis. Binnenkort de Carbtune pro bestellen voor synchronisatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan