Probleempje met kilometer teller

4 jan 2016
34
0
Limburg
Hallo mannen,

Mijn snelheidsmeter/kilometerteller doet het niet meer. Lampjes werken, stroom is er en de toerenteller werkt. Iemand een idee waar ik zoeken moet?

Welke reparatie is geweest: cardan is er vanaf geweest (gereviseerd).
 
Laatst bewerkt:
Welke reparatie is geweest: cardan is er vanaf geweest (gereviseerd).
Welk type BMW is het.

Bij de 2-kleppers kan het zijn dat de binnenkabel bij de versnellingsbak niet goed in de opnemer zit.
Een tweede optie is dat de buitenkabel bij de koplamp losgeraakt of iets verzakt is.
Een derde optie is een gebroken binnenkabel.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Het is een 2005 R1200 RT (sorry mannen!)

De sensor die jullie bedoelen, zit die in de cardan (vulopening?) Want die heeft wel een knikje
gehad gisteren. Heb inderdaad ook een ABS storing nu (die niet weg wil).
 
Laatst bewerkt:
Dus de sensor zorgt voor het ABS signaal en de snelheidsweergave?

Ik dacht dat deze gekoppeld zit met aan de voorkant ook een sensor in verband met het standaard ASC (anti slip control). Ik heb deze fout wel pas sinds ik de cardan retour heb geplaatst. En volgens mij doet de ABS pomp het gewoon, want voren remt ie nog goed.
 
Laatst bewerkt:
Deze sensor bepaalt dus hoe snel je cardan draait en aan de hand daarvan ook je snelheid die je rijdt. Je ABS pomp kan het best doen, maar als deze geen signaal krijgt dat hij wel/niet in moet springen ( wat deze sensor voor zorgt ) dan gaat het niet werken. Sensor is een delicaat onderdeel en als deze een knauw heeft gehad zou ik hier beginnen met zoeken/vervangen.

De ervaring leert ook dat wanneer er iets gedemonteerd is geweest, en daarna werkt het niet meer dan moet je het daar zoeken.

Succes!
 
Dus de sensor zorgt voor het ABS signaal en de snelheidsweergave?

Ik dacht dat deze gekoppeld zit met aan de voorkant ook een sensor in verband met het standaard ASC (anti slip control). Ik heb deze fout wel pas sinds ik de cardan retour heb geplaatst. En volgens mij doet de ABS pomp het gewoon, want voren remt ie nog goed.
ASR wist ik niet dat dat toen ook al op de RT zat maar is ook de zelfde sensor. wat er gemeten wordt is de snelheid van het achterwiel en die van het voorwiel. als het achterwiel sneller draait onder accelereren grijpt het ASR in en als er tijdens het remmen verschil is grijpt het ABS in. KM teller wordt aangestuurd door de opname van de achterkant.
en dat de bekrachtiging goed werkt zal bij stilstand misschien kloppen maar zodra het ABS systeem in storing staat wordt voor zo ver ik weet de bekrachtiging uitgeschakeld. je kan dan nog prima remmen je moet alleen wat harder knijpen.
 
ASR wist ik niet dat dat toen ook al op de RT zat maar is ook de zelfde sensor. wat er gemeten wordt is de snelheid van het achterwiel en die van het voorwiel. als het achterwiel sneller draait onder accelereren grijpt het ASR in en als er tijdens het remmen verschil is grijpt het ABS in. KM teller wordt aangestuurd door de opname van de achterkant.
en dat de bekrachtiging goed werkt zal bij stilstand misschien kloppen maar zodra het ABS systeem in storing staat wordt voor zo ver ik weet de bekrachtiging uitgeschakeld. je kan dan nog prima remmen je moet alleen wat harder knijpen.

En hij blokkeert vrolijk, je abs doet het namelijk ook niet nu.

Traction control (ASR) is een alleen een softwarematige toevoeging, alle hardware is met een ABS systeem al aanwezig.
 
Vandaag het pakketje binnen...
Ondanks dat het voor een RT '05 is, is het toch de sensor voor het ABS systeem 2.

Daar zit verschil in, de sensor op nummer 1 is rond en magnetisch en de sensor 2 is meer vierkanter.
Nu heb ik bij boonstra parts en bij de sloop in Heythuysen gekeken en daar kan ik geen 2e hands goed functionerende sensor vinden voor de RT (met de ronde kop).

Sensor van ABS systeem 1 (die ik moet hebben):
720.jpg


Sensor van ABS systeem 2 (die ik niet moet hebben):
720.jpg



PS. Voor de 1200GS (2004-2005) hebben ze wel de juiste sensor liggen...?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan