GS500 Carburateur problemen

Neroj23

Rookie
31 mrt 2016
3
0
Arnhem
Beste Lezers,

Ik ben in bezit van een GS500e waarop ik afgelopen jaar helaas niet heb kunnen rijden vanwege problemen met de carburateur. Ik heb de carburateur meerdere malen uit elkaar gehad en schoongemaakt zonder succes. Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk te omschrijven:

- De motor loopt maar met rookontwikkeling uit de uitlaat (afentoe zelfs een knal).
- De bougies zijn nat en zwart uitgeslagen.
- De motor blijft erg hangen in hoog toerental wanneer ik een dot gas geef en loopt dan pas enkele seconden later weer terug naar stationair.

Wat ik misschien erbij moet noemen is dat ik een keer met vinyl handschoentjes en een of ander oplosmiddel de carb heb proberen schoon te maken waarbij mijn handschoenen volledig opgelost zijn. Deze drab is vervolgens in de carb gaan zitten. Ik heb voor zover ik kan zien alles weer schoon gekregen maar van enkele kleine leidingen ben ik onzeker.

Kan dit een verklaring zijn waardoor de carburateur zo slecht loopt?

Zo ja, kan ik deze dan maar beter in zijn geheel vervangen voor een nieuwe (tweedehands) carburateur? (Een Mikuni BTS33SS volgens mij) En heeft iemand deze misschien liggen?

Ik hoop dat de hier aanwezige motorkennis mij kan helpen met dit probleem!

Alvast bedankt!
Groet, Joren
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen.
Ik ben hier ook bezig met een gs 500, die maar niet stationair wil blijven lopen.
Ik heb ook al meerder keren de carbs uit elkaar gehad,
deze heeft geen rookontwikkeling, wel hoog in toeren (3000)blijven hangen, en daar onder niet normaal blijven lopen.
laatste klusje heb ik de inlaatrubbers (tussen carbs en clinderkop vervangen)echter zonder resultaat.
op hoofdsproeiers loopt hij fantastisch, en gaat makkelijk naar de 125 km/h.

wat doet bij jou de choke, gaat hij dan wel gewoon hoger stationair draaien?
Volgens handboek zijn er per bouwjaar verschillende carbs, met verschillende maten sproeiers uitgebracht,
ik weet niet of dat allemaal op elkaar past.
mischien dat iemand er hier ervaring mee heeft

succes en groetjes mohonda
 
Ik heb een GS500 gehad, daar zat een aftermarket uitlaat op. Die knalde altijd als ik het gas dicht deed :)

Gebruikt de motor olie? Dat zou ook het roken vd uitlaat kunnen verklaren

Loopt je gaskabel vrij of loopt die stroef? Als je gaskabel iets blijft hangen verklaart dat waarom je gas enkele seconde open blijft staan.

Verder kan het zien dat de motor te rijk loopt, dat zo verklaren waarom je bougies nat zijn...

Dat er iets met de leidingen is lijkt me stug, dan zou ik verwachten dat hij slecht loopt (als in stoteren/te weinig benzine krijgen, ipv dat het gas open blijft staan).
 
Hallo.

Heb je ook de luchtschroeven uit de carburateurs gedraaid met het schoonmaken?
Heb je enige modificatie's gedaan aan de motor, ander luchtfilter, andere uitlaat of iets dergelijks?

Groeten
 
Volgens handboek zijn er per bouwjaar verschillende carbs, met verschillende maten sproeiers uitgebracht,
ik weet niet of dat allemaal op elkaar past.
mischien dat iemand er hier ervaring mee heeft

succes en groetjes mohonda

Modellen 89-1996 hebben gelijke carburateurs, mogelijk t/m modellen 2003. Vanaf 97 is er een nieuw type geïntroduceerd maar zijn er nog steeds GS500's geleverd met het oude type (dus t/m 2003). Verschilt waar de motor vandaan komt en ivm emissienormen. Zo zijn er ook weer aparte gevallen met allemaal aanhangsels om uitlaatgas deels terug naar de carburateurs te voeren. Sproeiers kunnen om dezelfde reden ook verschillen en de GS loopt daarom standaard ook vaak wat arm.
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook alle O-ringen in de carburateur vernieuwd?
Deze stomme Mikuni's staan er om bekend dat ze lekken langs de vlotternaald zitting en de stationair schroef. Zet je benzinekraan maar eens op pri, dan zeikt het er aan alle kanten uit.
 
Al heel veel reacties zo te zien! Was niet direct in de gelegenheid om te reageren. Sorry daarvoor.

Voor de duidelijkheid het is een GS500e uit 93.


Mohonda: De motor blijft vreemd gedrag vertonen. Hij reageert wel op de choke maar het is vaak niet te voorspellen wat hij gaat doen. Soms schiet het toerental ineens omhoog zonder überhaupt aan het gas gezeten te hebben en de choke in dezelfde stand gehouden te hebben.

Krichaun: De gaskabel loopt soepeltjes Maar is misschien wat te strak aan gespannen. Misschien
verklaard dat waarom hij te rijk loopt? (Echter wel weer gecompenseerd met de stationair schroef zodat het toerental over het algemeen stationair is)

Tvdh: Er zijn geen aanpassingen verricht aan de motor. Alles is origineel op de te onderhouden onderdelen na (filters, pakkingen en o-ringen). Ik heb de carburateur compleet ontmanteld (dus ook de luchtschroeven en de pilot-screws).

kapiteinkoek: Kan ik zonder al teveel problemen een carburateur gebruiken van andere modellen, want zoals je zei; er zitten er nog weleens wat verschillen tussen. (De motor hoeft van mij niet perfect meer te lopen, maar wil gewoon weer kunnen rijden):)

halflive: Ik heb het idee dat mijn vlotterbakje niet goed in zijn zitting blijft zitten. Het zou dus kunnen dat er benzine langs de O-ring loopt zoals je zegt. De O-ring is wel vernieuwd maar ik ga nog even goed kijken naar de afdichting. Ik heb het idee dat de ene bougie natter is dan de andere en misschien komt dat inderdaad door zo'n lekje.

Tot zo ver heb ik veel input van jullie gekregen en ik ga er mee aan de slag! Is het misschien een idee om de sproeiers te verkleinen om zo een minder rijke toevoer te krijgen? Of is dit symptomen bestrijden en het echte probleem negeren?

Als backup plan hoop ik dat iemand misschien een carburateur heeft liggen en hem niet meer nodig heeft. Ik hoor dat dan graag! :)

groetjes, Joren
 
Laatst bewerkt:
Als je het zat bent en nieuwe carbs nodig hebt, de GS500 topic huisleverancier Bassie heeft ongetwijfeld nog een knap setje liggen. Aangezien jouw GS uit 93 komt is andere carbs zoeken niet zo'n heel groot probleem want de meeste GSjes die in NL rondrijden hebben zulke carbs.

Je zegt dat je de carbs meerdere malen uit elkaar hebt gehad, zeker weten dat alles weer op zijn plek zit? Bijv niet de oring onder de gasschuifgeleider (deze dingen) vergeten? Of die hele kleintjes die onder de deksels zitten (bij de nippels)? Gasschuiven en geleiders toevallig uitgewisseld? Die slijten op elkaar in en als je ze dan omwisselt bewegen ze mogelijk niet goed meer. Sluiten de vlotternaalden nog af? Vlotterhoogte bekeken?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan