Blok bout losmaken

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.561
957
Zevenhoven (Zuid Holland)
Ik heb een motorblok en hier zit een lange bout door waarmee je het blok aan het frame bevestigt. Alleen zowel bij het blok dat er in moet als bij het blok dat er nu in zit, zit bij beiden de bout vast, bij het donorblok zelfs muurvast bij het huidige blok kan de bout wel draaien maar komt er niet uit.

Nu schijnt het dat die bout gaat roesten tussen de 2 oren van het blok, daar waar de bout door een bus loopt.

Heeft er iemand tips hoe deze bout los te maken?

25rh4pv.jpg
 
Dan sla je het uiteinde van de bout dikker en komt die er nooit meer uit, bij dit soort acties altijd een stuk massief staal of messing tussen de hamer en de bout houden, door de massa van dat stuk massief hebben de klappen met de hamer ook veel meer effect.

Ik doe het altijd anders. Ik laat de moer er een stukje opzitten en mep daar tegenaan. De moer gaat wel aan snot waarschijnlijk, maar dan heb ik wel de andere hand vrij om met een sleutel gelijktijdig de bout proberen te draaien.

Als de bout een halve moerdikte verplaatst is zul je inderdaad een stuk stalen as of messing ofbrons of aluminium moeten gebruiken.

Je hoeft niet als een gek te meppen, maar met een zware hamer dreunt het wel lekker door en krijg je bijna alles los. Wel natuurlijk elke keer een stukje terugslaan de andere kant weer op, om de roest te lossen.
Slijpen is misschien wel sneller maar ook lang niet altijd. En dan heb je nog nog steeds één hamer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het altijd anders. Ik laat de moer er een stukje opzitten en mep daar tegenaan. De moer gaat wel aan snot waarschijnlijk, maar dan heb ik wel de andere hand vrij om met een sleutel gelijktijdig de bout proberen te draaien.

Als de bout een halve/3/4 moerdikte verplaatst is zul je inderdaad een stuk stalen as of messing ofbrons of aluminium moeten gebruiken.

Je hoeft niet als een gek te meppen, maar met een zware hamer dreunt het wel lekker door en krijg je bijna alles los. Wel natuurlijk elke keer een stukje terugslaan de andere kant weer op, om de roest te lossen.
Slijpen is misschien wel sneller maar ook lang niet altijd. En dan heb je nog nog steeds één hamer nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan