suzuki GSX 600f 1998 geen vonk

muittenbosch

Rookie
19 mrt 2015
17
0
Utrecht
Beste mensen,

ik heb het volgende probleem: Mijn GSX 600F ui 1998 vonkt niet meer. Ik heb het volgende al gecontroleerd:

Contactslot, kill switch, koppeling switch, neutral switch en zij-standaard switch zijn in orde, startmotor draait wel rond, + van de primaire zijde v/d bobines is netjes 12v. Bobines heb ik doorgemeten, primaire weerstand rond de 4 Ohm, secundair (tussen beide bougiedoppen) is rond de 40 Kohm, alles volgens het Haynes service manual. Als ik de massa van de primaire zijde aan massa frame tik, vonken de bougies.

Alle stekkers doorgemeten, geen problemen kunnen vinden. Alle inputs van de CDI (of ECU) doorgemeten voor zover mogelijk, voeding en massa zijn aanwezig, verbindingen richting de bobines zijn in orde. CDI unit is uitgewisseld met een andere unit (besteld via motorpartsonline.com, deze zou getest en in orde zijn. Echter, nog steeds geen vonk.

Nu de puls generator, weerstand gemeten, is 160 ohm, goed volgens Haynes boek. Bekabeling is van sensor tot CDI in orde, geen sluiting naar massa. Ik heb geen peak coil adapter om te testen, maar als ik de motor start, levert de puls generator ca 0.5v AC, op DC varieert het getal tijdens starten. Volgens het boek moet ik min 1v meten, maar dan met de adapter. Kan de puls generator toch defect zijn? Visueel is er niks qua beschadigingen te zien... Weet iemand hoe ik de puls generator kan testen, of anders nabootsen om te zien of de bougies willen vonken?

wie heeft een idee? Ik zou het anders ff niet meer weten..

Groetjes

Martin
 
Beste mensen ik heb het probleem nog niet gevonden helaas.... heeft ook een tijdje stil gelegen, tis druk op het werk en gezin..

even een kleine update:
bougies vonken niet bij starten, draait wel goed rond. Wat heb ik gecheckt (alles gecontroleerd adv service manual):

Bobines:
- weerstanden primair en secundaire kant gemeten, weerstanden in orde
- 12 voeding van primaire zijde is aanwezig, spanning daalt tijdens starten nauwelijks
- massa draad primaire zijde tot aan ECU is in orde, geen sluiting oid
- Als ik de massa draad van de primaire zijde kort aan massa tik, vonken de bougies. Hiermee sluit ik zelf fouten in de bobines, kabels en bougies uit....

Veilgheidsschakelaars
- Contactslot werkt goed, alles doorgemeten, alle overige functies werken goed
- killswitch, werkt goed, staat in serie met starterfunctie, startmotor draait rond, dus ik neem aan de schakelaar in orde is. Tevens verzorgt killswitch + 12v voeding op bobines, is ook aanwezig.
- side stand switch (is een diode) doorgemeten, lijkt in orde, communiceert met diodebox in het side stand relay, dit relais voorziet de killswitch en startknop van + 12v, dit werkt goed lijkt me.
- Koppelings switch, staat in serie met het startrelais, motor draait wel rond, dus deze is ook in orde.
-Neutral switch, hier komen 3 draden uit, 1 gaat naar de sidestand relay, en laat het neutraal lampje op dash branden, dit werkt goed. De andere 2 draden lopend naar de ECU, en ik weet niet wat er intern mee gebeurd. De switch heb ik doorgemeten, de 2 draden worden via een stift op de schakel as, individueel doorverbonden aan massa. Dit lijkt op de switch allemaal in orde te zijn.. Ik heb de beide draden apart aan massa geprobeerd, geen resultaat.... Ik heb een vermoeden dat hier iets niet goed zit..

Pulse generator
- Moeilijk te meten, (alleen met high voltage adapter, deze heb ik niet) maar weerstand is in orde, geen kabel breuk oid. Voor de zekerheid heb ik 2e hands een andere gekocht (zou van een draaiend blok komen), maar dit had geen verbetering tot gevolg. Afstellen van de luchtspleet is niet mogelijk, evenals timing

ECU (CDI)
- stekkerverbindingen gecontroleerd, geen corrosie oid gevonden.
- kabelboom doorgemeten, alle draden in orde van ECU tot aan sensoren / inputs verdeeld over het systeem
- ECU verwisseld met andere (geteste) unit, gebruikt via webwinkel aangeschaft, geeft geen verbetering
- 12v + is aanwezig op ECU, 12v massa ook, op beide stekkers.

TPS (Throttle position sensor) welke op de carburateurs zit
- Doorgemeten, weerstanden in 0-positie in orde, bij opendraaien gas, lopen weerstanden volgens grafiek op
- kabelverbinding tot aan ECU gecontroleerd, geen problemen gevonden.

Heel veel meer zit er niet op eigenlijk........ Kort gezegd:

- Als startmotor ronddraait, dan zijn alle veilgheidsschakelaars in orde volgens het schema
- En dan is er ook spanning aanwezig op de ECU
- Als sidestand niet goed staat, of switch is defect, dan valt de + 12v op bobines weg, maar deze is steeds aanwezig, dus ga ik er van uit dat deze in orde is.. (incl side stand relay)

ENIGE WAT OVERBLIJFT, zijn de 2 draden die van neutral switch naar de ECU lopen, de draden zijn in orde, de schakelaar heb ik doorgemeten en lijkt ook te werken, ik weet het ff niet meer...

HELP! WIE KAN ME NOG HELPEN????????????????

Bij voorbaat dank voor het meedenken...

Groetjes

Martin
 
Tijdje terug ook zo'n mission impossible gehad, toen bleek t toch de pick-up te zijn,
de gemeten waardes vielen allemaal in de range maar bij testen viel ie door de mand,

Het testen deed ik als volgt, op contact en dan met een hele platte schroevedraaier tussen de opnemer en tegen de rotor, gewoon wat voorbij strijken dan moet je je bougie zien vonken.
Maar ben wel nieuwsgierig wat t uiteind3lijk is .
 
Hey Voldoor,

de HTS heb ik inmiddels al wat jaartjes geleden afgerond, haha! Ik ben van afstudeerjaar 2004..

Pick up coil is inmiddels al vervangen voor een ander exemplaar, welke van een draaiende motor is gekomen (motortje.nl)

ik ga je tip uitproberen, maar heb er een hard hoofd in... Daarnaast ga ik de + van de bobines maar dirtect aan + pool accu verbinden, om ALLE veiligheids maatregelingen te omzeilen, en ik ga nog een keer alle inputs van de neutral switch (massa signalen) nabootsen.... Daarna houdt het wel een beetje op....
 
Ik heb weer een vonk *D

vorige week heb ik alle stekkerverbindingen losgehad en met contactspray behandeld zodat die ouwe meuk weer goed contact maakt en trof ik de laadkabel van de dynamo ietwat verbrand aan (connector dus), vanmorgen nog eens alles doorgemeten en de verbinding laadstroom hersteld .
Effe een keertje gestart met een bougie in de dop, en jawel hoor, vonken deed ie weer.
Nou kan ik die schakeling in het circuit betreffende de dynamo/laadstroom geheel niet plaatsen wat de onsteking aangaat maar what the fuck, vonken doet ie weer. :)
Nu weer verder met de carbs enz enz..., pfft

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan