Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Had ik nog niet eens gezien. Prachtige bandjes. Niet te breed niet te smal en prachtig laag!
 
Ondertussen wordt er in het rotterdamse gewoon doorgebeunt........
full
 
en nog eentje van de andere kant........ nu staat alle "bovenwerk" wat is gerepareerd, aangepast of volledig zelfgebouwd in de kunststofprimer, nu kun je mooi de kleine foutjes zien en afwerken.
Bovendien heb ik van de eerste kleurproeven geleerd dat reguliere lakplamuur, grondverf en lak vreselijk slecht hechten aan het polyester en je overal waar het originele polyester tussen de reparaties e.d. uitkomt je er hele lappen verf vanaf kon trekken.
full
 
Aan de bodem is zeker in de neus ook heel veel gerepareerd, maar dat hoeft niet in de primer; is nu getectyleerd en dat plakt overal op (en geeft een mooi contrast met een hoogglans bovenkant)
 
Laatst bewerkt:
lekker knoeien met ouwe primer
[afbeelding]

Onze ervaring is dat je met de verven van tegenwoordig wel op moet passen met "ouwe primer"

Je hebt er nu al zoveel uren in zitten dat het jammer zou zijn dat het ouwe spul niet goed droogt, of erger, slecht hecht. Want met name de hechting wordt bij oud spul minder.

Zet anders in het vervolg even een hechtproef op.
 
Zo doe je een hechtproef. De snedes kun je ook gewoon met een scherp afbreekmes doen. Wel even de verflaag goed laten drogen. De optimale hechting wordt pas na meerdere dagen drogen bereikt.
 
Laatst bewerkt:
en nog eentje van de andere kant........ nu staat alle "bovenwerk" wat is gerepareerd, aangepast of volledig zelfgebouwd in de kunststofprimer, nu kun je mooi de kleine foutjes zien en afwerken.
Bovendien heb ik van de eerste kleurproeven geleerd dat reguliere lakplamuur, grondverf en lak vreselijk slecht hechten aan het polyester en je overal waar het originele polyester tussen de reparaties e.d. uitkomt je er hele lappen verf vanaf kon trekken.
[afbeelding]

En je moet polyester altijd goed ontvetten met wasbenzine. Nooit met terpentine! En ook niet met thinner, dat lost je ouwe verflaag op ;)
 
Dat zal ongetwijfeld maar het wordt ook in eerste instantie alleen gebruikt om de oneffenheden zichtbaar te maken, dan ga ik de boel glad maken en een kleurproef opzetten; daarna ga ik rijden en kijken of het allemaal een beetje bevalt.
De boel moet zeker met het nieuwe rijwieldeel uiteindelijk opnieuw worden getaxeerd en ik denk dat ik daarvoor de bak uiteindelijk naar een spuiter breng die de kleurproef dan na mag maken met echte verf; dan is het waarschijnlijk ook het goedkoopst om de bak kaal in te leveren nadat hij gezien heeft wat de bedoeling is en dan is de verdere hechting op de diverse ondergronden niet echt mijn probleem.
Heb in het verleden wel dingen als tanks enzo gespoten thuis met goede resultaten maar die bak is gewoon te groot; ik kan binnen de gegeven ruimte niet genoeg afstand van het object nemen om fatsoenlijk te kunnen spuiten.

Kleurproef wordt waarschijnlijk met roller opgezet en "strak" gemaakt met dunne laagjes blanke lak uit spuitbus als dat gaat in dat kleine hokje; anders wordt ook blank met roller opgezet en het glad bereikt zoals vroegah met mijn zelfgespoten tank: door geduldig polijsten.
 
Het is een beetje 3 stappen vooruit en weer 2 achteruit wanneer je op deze manier werkt. In mijn ogen.

Wij brengen nooit een verflaag aan waarvan we van te voren weten dat we die laag er weer af moeten schuren. Liever brengen we dan een product aan dat past in het systeem. Maar als tijd geen probleem is, is het wel een methode natuurlijk.
 
Sorry, ik ben nu eenmaal geen professionele schilder, maar in het vlekkerige oppervlak van alle reparaties en aanpassingen kan ik niet goed zien of het netjes is geworden en zal ik er eerst een egale kleur tegenaan moet gooien.
Snap je tegenwerpingen wel hoor, maar dat is ook waarom ik oudere verf gebruik, als de ondergrond nog niet mooi genoeg is verdwijnt inderdaad bijna de volledige laag en dat zou een beetje zonde zijn als je daar een dure lak voor gebruikt.

Zo hebben we allemaal onze zwakke punten, die we allemaal op onze eigen manier oplossen of uitbesteden.

Het is het eindresultaat wat telt, de weg ernaartoe is deel van de hobby.
 
Sorry, ik ben nu eenmaal geen professionele schilder, maar in het vlekkerige oppervlak van alle reparaties en aanpassingen kan ik niet goed zien of het netjes is geworden en zal ik er eerst een egale kleur tegenaan moet gooien.
Snap je tegenwerpingen wel hoor, maar dat is ook waarom ik oudere verf gebruik, als de ondergrond nog niet mooi genoeg is verdwijnt inderdaad bijna de volledige laag en dat zou een beetje zonde zijn als je daar een dure lak voor gebruikt.

Zo hebben we allemaal onze zwakke punten, die we allemaal op onze eigen manier oplossen of uitbesteden.

Het is het eindresultaat wat telt, de weg ernaartoe is deel van de hobby.

Zo is het. Jij vindt het zonde van de verf. Ik vind het zonde van de tijd. En daar hoef je geen sorry voor te zeggen :+
 
Eerst maar weer eens even slopen, de ruit zat fors in de weg voor de afwerking van de binnenzijde van de deur rond het nieuwe slot.
full
 
Inderdaad is ook de stoel er weer uit..... nu de deur goed op de stoel aansluit en het slot de hoofdsteun niet raakt staat de stoel alleen maar in de weg........
full
 
Van origine zit de ruit met boutjes en moertjes door en door in de rand van het span; door de versterkingen die in de rand zijn aangebracht om de deur mogelijk te maken past dat niet meer (of je moet lange boutjes gebruiken die dan in het zicht komen te zitten..... dat vond ik geen optie)
Vandaar dat nu een aluminium rand en draad-inserts in het span zijn verwerkt, iets wat ik alleen allang niet meer wist dat ik dat zo gedaan had (want daarna heb ik de ruit er gewoon tegenaangeplakt omdat de schroefgaten slecht zijn) dus toen ik vanmorgen de ruit eraf peuterde was ik aangenaam verrast _O- _O-


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan