Hyosung/ Suzuki GS125: nieuwe carburateur: plug and play?

Paul Z

Die hard MF'er
5 apr 2015
560
0
Ede
Beste mensen,

Ik heb sinds vorige week een Hyosung GS125 in mijn bezit, een exacte Suzuki kloon. Dat ziet er zo uit:

hyosung_zpsktemjkqp.jpg


De carburateur die daar op zat was niet origineel en had geen choke. Omdat dat me wel handig leek heb ik een nieuwe carburateur gekocht, namelijk deze

Volgens mij is deze carburateur gelijk aan wat er origineel onder zou moeten zitten.

Nu is mijn vraag: zijn alle instellingen (zoals vlotterhoogte enzo) gewoon standaard en kan ik de carburateur gewoon monteren, stationair schroef afstellen en gaan? Of moet de carb vooraf nog afgesteld worden?
 
Laatst bewerkt:
Wel, als je bougie wit is en met choke beter loopt, zou ik eerder aan 115 denken..
In welke positie staat de sproeiernaald?
Mengselregelschroef heeft alleen/vooral 'onderin' impact..
 
Okee, thanks. Het probleem doet zich vooralsnog alleen voor bij vol gas, dus dan ga ik een paar opvolgende maten sproeiers scoren en gewoon proberen. Ik heb nog niet echt kunnen uitvogelen hoe ik de naaldhoogte kan aanpassen, maar dat is dan hopelijk niet nodig.

Als je geen verstelbare gasnaald heb met meerdere groeven waar het clipje in kan heb je nog de optie om hem op te hogen met ringetjes er onder.

Te arm lopen is echt slecht voor een motor trouwens. :X

:W
 
Als je geen verstelbare gasnaald heb met meerdere groeven waar het clipje in kan heb je nog de optie om hem op te hogen met ringetjes er onder.

Te arm lopen is echt slecht voor een motor trouwens. :X

:W

Ik zag geen groefjes, op de tekening ook niet. Een ringetje had ik ook aan gedacht ja.

Hoe komt het dat arm rijden zo slecht is voor de motor? Bij een tweetakt snap ik dat, omdat smering en brandstof samen worden aangevoerd, maar hoe werkt dat bij viertakt?
 
Wel, als je bougie wit is en met choke beter loopt, zou ik eerder aan 115 denken..
In welke positie staat de sproeiernaald?
Mengselregelschroef heeft alleen/vooral 'onderin' impact..

Ik heb ze nu besteld in 105, 107,5 en 110 (voor ik jouw post zag :) ). Maar eens kijken wat dat oplevert...
 
..Met een te arm mengsel wordt het blok te heet.. vooral zuiger en uitlaatklep vinden dat niet leuk.
In extreem geval kun je een vastloper krijgen.
Er zijn ook sproeierboorsetjes.. hiermee kan je ze naar gewenste maat opboren.
 
Ik zag geen groefjes, op de tekening ook niet. Een ringetje had ik ook aan gedacht ja.

Hoe komt het dat arm rijden zo slecht is voor de motor? Bij een tweetakt snap ik dat, omdat smering en brandstof samen worden aangevoerd, maar hoe werkt dat bij viertakt?

De motor word heter omdat het langer duurt om een arm mengsel te verbranden, daardoor is er minder tijd om af te koelen, soms wordt er letterlijk een gat in een zuiger gebrand op die manier.

Een arm afgestelde motor kan verbrandingstemperaturen halen van tegen de 1000 graden, aluminium smelt rond de 650..


full
 
Ik heb nog nooit een carburateur gezien waarvan de naaldhoogte niet instelbaar was met schroefdraad of groefjes/klemplaatje.
Kun je er voor ons nieuwschierigen een plaatje van maken?

Als je sproeiers binnen zijn zou'k meteen de 110 maar er in zetten, en afgaande van jouw verhaal denk ik dat 't nog te klein is.
Ik weet niet wat je steeds voor die sproeiers betaalt, maar wat je kan doen is mij 1, of 3 sproeiers sturen, dan kan ik ze opboren naar vb. 115, 120 en 125..
 
Ik heb nog nooit een carburateur gezien waarvan de naaldhoogte niet instelbaar was met schroefdraad of groefjes/klemplaatje.
Kun je er voor ons nieuwschierigen een plaatje van maken?

Als je sproeiers binnen zijn zou'k meteen de 110 maar er in zetten, en afgaande van jouw verhaal denk ik dat 't nog te klein is.
Ik weet niet wat je steeds voor die sproeiers betaalt, maar wat je kan doen is mij 1, of 3 sproeiers sturen, dan kan ik ze opboren naar vb. 115, 120 en 125..

Heb nog geen foto's, maar op de exploded view in het whb zijn wel een soort streepjes zichtbaar bovenaan de naald waar een circlip in zit, dus mogelijk toch te stellen.

Omdat ik niet te veel variabelen tegelijk wil veranderen heb ik alleen de 102,5 sproeier vervangen voor de 110. Hij start er goed op, zodra ik (koud) de choke er helemaal bij gaat begint hij te sputteren. Hij loopt dus rijker dan voorheen, toen ik de choke er koud makkelijk helemaal bij kon zetten. Ik hoop ergens deze week een goede proefrit te maken en dan meld ik me weer.

Bedankt voor je aanbod voor het opboren Sammie, ik hou het even in mijn achterhoofd. Ik koop de sproeiers voor 3 euro per stuk bij Japparts. Da's op zich niet zo duur, maar met verzendkosten wordt het snel wat duurder. Ik heb overigens nog een grotere sproeier liggen dan de 110, ik weet alleen niet zo goed hoe groot. Nog geen tijd gehad om van Robinjo's aanbod gebruik te maken om hem te meten. Van die sproeier weet ik vrij zeker dat hij te groot is, dus zou een mooie referentie kunnen worden.

Tenzij hij nu met deze sproeier gewoon goed en niet te arm loopt natuurlijk, dat zou pas écht fijn zijn :) :]
 
Heb nog geen foto's, maar op de exploded view in het whb zijn wel een soort streepjes zichtbaar bovenaan de naald waar een circlip in zit, dus mogelijk toch te stellen.

:) :]

Je bedoelt dat je er zo mee aan het prutten bent en niet de 10 sec. hebt genomen dit na te zien? Misschien staat de naal wel helemaal onderin! |(
 
Als dat zo is merk ik dat snel genoeg aan hoe de bougie er uit ziet. Hij heeft al aanmerkelijk te rijk gelopen (met de originele sproeier), dus helemaal onderin lijkt me sterk.
Ik ga niet aan meerdere variabelen tegelijk rommelen, omdat ik dan niet meer weet welke interventie welk effect heeft. Dus nu eerst een stukje rijden om te kijken hoe hij binnen het hele toerenbereik reageert. Op basis daarvan kan ik inschatten of de naald goed staat, niet op basis van op de werkbank kijken hoe de naald staat.
 
.je redeneert verkeerd om... :Y en wel vrij bizar.. vind ik. :Y Dat je die 10 sec. moeite niet neemt om te kijken hoe de naald zit, blijf je wellicht eindeloos prutten, stel dat de naald helemaal onderin staat.. of bovenin..

Paul klaver heeft een boekje geschreven, het heet 'brommertechniek'.
Ik kan het je van harte aanbevelen.
Hierin wordt o.a. uitgelegt in J&J taal hoe een carburateur werkt.
 
Ik begrijp volgens mij in de basis redelijk aardig hoe een carburateur werkt. Het is ook niet zo dat ik geen 10 seconden wilde besteden aan het bekijken van de naaldhoogte.

Waar het me om gaat is dat ik zodanig experimenteer met aanpassingen dat ik conclusies kan verbinden aan wat ik heb gedaan: als ik nu zowel de sproeier aanpas als aan de naald ga rommelen weet ik niet welke aangepaste afstelling een eventueel effect heeft veroorzaakt, en dat wil ik graag weten. Het is bij trouble-shooting een goed uitgangspunt om 1 verandering tegelijk door te voeren, omdat je dan betere conclusies kunt verbinden aan wat je daarna waarneemt.
Daarbij kan ik wel zien hoe de naald staat, maar daaraan kan ik niet zoveel conclusies verbinden. Dat kan ik wel aan de kleur van de bougie als ik er straks een stuk halfgas mee gereden heb.

Dat ik daarvoor de carburateur mogelijk een keer extra uit en in moet bouwen vind ik niet zo erg.
 
De kleur van een bougie lezen heeft in dit geval helemaal geen nut.

De enige juiste manier om een bougie te lezen is dat je op een lang recht stuk weg volgas gaat rijden. vervolgens trek je tegelijker tijd de koppeling in en zet je de motor van contact af en laat je de motor met ingetrokken koppeling en dus ook uitgeschakelde ontsteking uit rollen.
Nu kun je pas bepalen of de motor goed is afgesteld.

Op deellast gebieden zegt de kleur van de bougie helemaal niets en zeker niet als er een cv carb op zit want die gaat door zijn constructie altijd zo arm mogelijk lopen.
 
Even oma verjagen met een update.

Inmiddels rijdt de Hyo aanmerkelijk beter dan eerst. De naaldhoogte bleek inderdaad met een circlip verstelbaar en af fabriek exact halverwege te staan. Deze heb ik 1 randje omhoog gezet. Het gevolg is dat hij nu veel beter accelereert dan voorheen. Een merkbaar verschil!

Van het magazijn aan sproeiers dat ik inmiddels in huis heb zit de grootste er inmiddels in (120), maar dat lijkt nog steeds te weinig. Bij vol gas stottert hij behoorlijk en de bougie is dan nog steeds wat wittig. Er zijn weer wat opvolgende maten onderweg die ik ga proberen. Ik raak in ieder geval behoorlijk bedreven in het (de)monteren van de carburateur ;)
 
Vandaag kwamen de grotere sproeiers binnen. 120 was te klein, 125 blijkt te groot. Nu heb ik alle maten van 102,5 t/m 132,5 inmiddels in huis, behalve 122,5 |( |( Die was ik vergeten te bestellen.

Met de 120 is de bougie wit na vol gas, met de 125 zwart :N

Maar: Mailtje aan Roukama, die me zonder kosten het laatste ontbrekende sproeiertje gaan toesturen *O* *O* *O* Echt super aardig, props voor Henk Roukama van www.japparts.nl :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan