olie lekkage na grote beurt

Eendenreetx

MF'er
31 aug 2012
203
5
Ik heb vorige week mijn grote beurt laten doen incl kleppen stellen met nieuwe pakking en de hele mik mak. Van het weekend ging ik een uurtje rijden en tijdens mijn pitsstop zag ik een aantal druppels onder mijn motor liggen.

Na enige controle lekte hij niet bij de nieuwe pakking. Maar bij de warmtewisselaar (hier zijn ze volgens de monteur niet aangeweest bij de grote beurt).

Volgens de monteur heeft de nieuwe olie een reinigende werking en heeft hier waarschijnlijk wat aanslag weggehaald, dit zorgt erdoor dat hij lekt in de warmtewisselaar bij de o-ring ( deze zal morgen of loop van de week worden vernieuwd).

Zit hij volgens jullie enigzins in de goede richting? Ik heb er zo mijn twijfels over. Mijn motor lekte de hele winter geen druppel olie.
 
Laatst bewerkt:
Vaag verhaal, maar als de lekkage maar opgelost wordt hoef je je er niet druk over te maken, toch?
Kan overigens gebeuren dat je na een grote beurt wat druppeltjes vind, maar bij blijvende lekkage heeft de monteur iets niet goed gedaan.....
 
Nee want de motor is opgehaald toen lekte er niks en na een uurtje rijden zag ik dat er olie lekte. Het is dus absoluut geen oude olie. Of een klein tijdelijk lekje.
 
Dat zou nog kunnen want hij zit nu pas op het max streepje, maar hij lekt nog steeds. Het gaat mij erom dat als echt de o ring lek is, de kosten voor mij zijn. Maar mocht het door hun schuld komen (zal ik daar toch nooit achter komen).
 
ja hij zegt gewoon, dit is een onderdeel waar ik niet aan ben geweest. De olie reinigt de leiding en daardoor lekte het.... Als het werkelijk een o ringetje van een paar euro is dan maakt het eigenlijk niet uit. Al komen er toch weer wat montage uren bij (loshalen spruitstuk enz...)
 
de 3 schroeven waar de warmtewisselaar mee vastzit zaten ook gewoon muurvast
Je hebt net een beurt laten doen en nu ga je zelf sleutelen?
Gaan ze de motor ophalen en onder garantie herstellen?

Gaat trouwens om een dergelijke dichting?







Overmaats O-ringetje uit de voorraad en nog van een beter materiaal ook.
(NBR versus Viton)
Bijna voor altijd dicht. :}
 
ja hij zegt gewoon, dit is een onderdeel waar ik niet aan ben geweest. De olie reinigt de leiding en daardoor lekte het.... Als het werkelijk een o ringetje van een paar euro is dan maakt het eigenlijk niet uit. Al komen er toch weer wat montage uren bij (loshalen spruitstuk enz...)
Heeft de motor jaren stil gestaan? Want dan kunnen er pakkingen gaan werken/lekken op onverwachte plekken. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week mijn grote beurt laten doen incl kleppen stellen met nieuwe pakking en de hele mik mak. Van het weekend ging ik een uurtje rijden en tijdens mijn pitsstop zag ik een aantal druppels onder mijn motor liggen.

Na enige controle lekte hij niet bij de nieuwe pakking. Maar bij de warmtewisselaar (hier zijn ze volgens de monteur niet aangeweest bij de grote beurt).

Volgens de monteur heeft de nieuwe olie een reinigende werking en heeft hier waarschijnlijk wat aanslag weggehaald, dit zorgt erdoor dat hij lekt in de warmtewisselaar bij de o-ring ( deze zal morgen of loop van de week worden vernieuwd).

Zit hij volgens jullie enigzins in de goede richting? Ik heb er zo mijn twijfels over. Mijn motor lekte de hele winter geen druppel olie.
Heeft de monteur de warmtewisselaar niet gedemonteerd om het fulter te verwijderen :?

Wat voor motor is het :? ,wil een foto zien van wisselaar/oliefulter ;)
 
en dan ook nog het voorwiel wat trilde, je hebt er wel pech mee :/


Ja de waarschijnlijk kromme remschijven waren al langer, de pech stapelt zich langzaam op:(

het controleren van de bouten bij de warmtewisselaar hebben we afgelopen weekend even bij de garage gecontroleerd.

De motor heeft 1,5 maand stilgestaan tijdens de winter, hier is erna nog 1x lang mee gereden zonder problemen.

Het betreft een cbr 600rr 03, en nee de warmtewisselaar is niet losgeweest.
 
Laatst bewerkt:
Stel er zou teveel olie inzitten, heeft deze motor overloop punten? Of waar zou hij het eruit duwen? Ik blijf het raar vinden dat hij best veel olie heeft gelekt en hij nog op de max staat.
 
Heb je er na jaren ineens een ander merk of soort (volsyntheet ipv half-syntheet) olie in laten gooien? Dan kan dat inderdaad een probleem zijn, maar niet t.g.v. de reinigende werking maar door het feit dat keerringen e.d. al die jaren bloot hebben gestaan aan een bepaalde olie met dito eigenschappen.
Heb dit ook een keer gehad bij een CBR954RR uit 2003 die begon te lekken na overstap naar volsysthetische Motul olie (oa bij het koppelingshevelmechanisme, krukassensor).
Nieuwe O-ringen erin en nergens problemen meer mee gehad.
 
Heb je er na jaren ineens een ander merk of soort (volsyntheet ipv half-syntheet) olie in laten gooien? Dan kan dat inderdaad een probleem zijn, maar niet t.g.v. de reinigende werking maar door het feit dat keerringen e.d. al die jaren bloot hebben gestaan aan een bepaalde olie met dito eigenschappen.
Heb dit ook een keer gehad bij een CBR954RR uit 2003 die begon te lekken na overstap naar volsysthetische Motul olie (oa bij het koppelingshevelmechanisme, krukassensor).
Nieuwe O-ringen erin en nergens problemen meer mee gehad.


Ik weet natuurlijk niet wat hij erin heeft gekiept maar jouw verhaalt komt wel in de buurt van de lekkende o-ringen
 
Terug
Bovenaan Onderaan