Hydraulische leiding lekt

Klickstart

MF veteraan
21 aug 2003
5.058
36
Tongeren (Limburg, BE)
Hoi.
Ik heb hier een hydraulische koppelingskabel van Kedo (merk Hymec) op mijn Superténéré gemonteerd en maak me zorgen om de dichting. Het ding maakt geluid als ik de hendel intrek en er komen minuscule belletjes uit en het voelt wat vet vanwege vloeistof dat eruit lekt. Wij zijn er niet aangekomen en hebben het ding gemonteerd volgens voorschrift. Ik vraag me af of we die bronskleurige moer mogen aandraaien. Zie filmpje.
Hij ontkoppelt wel goed.
Mail naar Kedo is ook al weg.
 
Dat is niet zo best. Mooie olie kabel hoor. :)

Maar; kwart slag vaster draaien; lukt dat niet dan loshalen, nieuwe dichting plaatsen en opnieuw proberen. Vast is vast heh? Je wil dat ding niet dol draaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik had er eerst een easy-clutch opstaan, maar hiermee kwam de koppeling niet goed vrij.
Ja, handjes hebben CTS (CarpaalTunnelSyndroom). Een flinke rit met de suup geven een paar slapeloze nachten van tintelingen in de linkerhand.

Dat ding koste bijna 300€, mocht wel in orde zijn vind ik. Er zat geen handleiding en geen navulset bij. Handleiding heeft Kedo ons nog wel nagestuurd.
 
Mocht de hydraulische koppeling nog te belastend zijn voor je hand.
Maak dan eens een proefrit met een Honda NC750 X DCT of als het budget het toelaat met een Africa Twin met DCT.

Heb verleden jaar een DCT motor gekocht voor mijn vrouw, omdat een koppeling bedienen steeds meer arm en polsklachten gaf.
Hierdoor hebben we afgelopen jaar weer een aantal weekendjes Eifel kunnen rijden.

Gr Paul
 
Hoi.
Ik heb hier een hydraulische koppelingskabel van Kedo (merk Hymec) op mijn Superténéré gemonteerd en maak me zorgen om de dichting. Het ding maakt geluid als ik de hendel intrek en er komen minuscule belletjes uit en het voelt wat vet vanwege vloeistof dat eruit lekt. Wij zijn er niet aangekomen en hebben het ding gemonteerd volgens voorschrift. Ik vraag me af of we die bronskleurige moer mogen aandraaien. Zie filmpje.
Hij ontkoppelt wel goed.
Mail naar Kedo is ook al weg.
Ik kan niet goed zien waar het nou lekt.

Maar het principe is gelijk aan dat van remleidingen of OEM koppelingsleidingen.

Je kunt de boutjes best een tikje strakker zetten, zeker die waar koper pakkingringen onder zitten.

Let op: kwart slag voor afbreken stoppen! ;)

Edit
nu zie ik het, bij die gele moer. Al geporbeerd om die een klein tikje strakker te zetten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad de Magura, en nee, er zit geen remvloeistof in maar de originele vloeistof.
Ik heb geholpen met de montage van eea.
TS zou kunnen zien of het de ringen zijn, zoals in de Hymec aanwijzing, door de kopp. hefboom op het blok vast te houden met een sleutel, ik meen 19 of 22, zodat het trekstangetje maximaal naar buiten is, en dan de kopp. aan het stuur in te trekken.
Daardoor zouden ringen enzo weer op hun plaats kunnen ploppen.
Groeten,
Doudou
 
Wat dacht je van bv een vorm van reuma, waardoor de originele bediening te belastend is voor de pols?

Ik had er eerst een easy-clutch opstaan, maar hiermee kwam de koppeling niet goed vrij.
Ja, handjes hebben CTS (CarpaalTunnelSyndroom). Een flinke rit met de suup geven een paar slapeloze nachten van tintelingen in de linkerhand.

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. :)
 
Ik had zo'n ding ook op mijn XT500. Zit inderdaad meestal gewoon minerale ATF olie in dus het vreet je lak in ieder geval niet aan. Die leiding hoort evengoed niet te lekken want het plug and play moeten zijn. Ik had de mijne ook bij Kedo gekocht trouwens. Goede klantenservice daar. Pas trouwens ook op met de slave cilinder. Als je daarvan het aansluit-stokje induwt dan klapt de keerring om en is hij ook ineens zijn druk kwijt. In de handleiding staat hoe je dat weer goed krijgt.
full

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan