2012 bmw maxi scooter

Zou idd. Noorwegen kunnen zijn, maar dan zijn jullie zeker een goede 2e haha
Voor de rest snap ik het wel, je kunt ook niet voortdurend prijs bewust zijn of maar alles willen vergelijken met waar je vandaan komt of van mijn part Portugal.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Test achter de rug met de C650sport (gisteren met integra 750 zie topic integra)
Beide met 300km op teller.

Negatief:
-duik meer bij het remmen, achtervering en voorvering niet zo in balance (ik 77kg). Achter goed beetje hard in zachtste voorspanning stand, voor duidelijk te zacht. Dus voor mijn gevoel remt de integra beter, met meer feedback, ook wel door de grotere wielen denk ik. Achterrem werkt wel goed, dus bij de bmw beetje achterrem mee gebruiken.
-tot 100 is de integra zeker sneller (heb wel geen chrono genomen natuurlijk)
-toerenteller zeer slecht leeesbaar en klein.

Positief:
-ondanks de kleinere wielen stabiel, 180 op teller gereden en gaat nog door, trekt heel hard boven de 100.
-scherm in hoogste stand heel goed, laagste ook nog leuk rijden, middelste slecht voor mijn 180cm.(met eerder lange benen)
-achtervering geeft wel vertrouwen, gewoon goed.
-wat een bagage ruimte onder het zadel zn 2 vakje in beenschild.
-was eigenlijk koud dus de verwarming op :-) Eigenlijk wel tof zadel en handvat, gisteren koude handen op de honda.
-veel meer beenruimte.
-comfortabel
-het bmw gevoel, erg hé maar wat emo en marketing toch doen...

Samen met de kymco 400 de mooiste scooter. Voorremmen van kymco zijn nog mooier.
Maar waarom hebben ze vering aangepast in 2016? Het is toch een sport.. Het schijnt dat de vorige 10% harder zou zijn, en dat mag voor mij wel aan de voorkant, maar achter dan weer niet want daar is deze set up goed.

De honda is eigelijk geen scooter zoals sommige al eens vermeld hebben. Nu ik beide getest heb begrijp ik wat ze bedoelen. Je zal de honda in de praktijk niet kunnen kloppen met een scooter omdat hij meer een gecamoufleerde moto is. (0 naar 100 of zo misschien wel, maar bochten, nee)
 
Tja dat van die toerenteller is te zielig voor woorden, ik heb dat direct 2 jr. terug ook al aangehaald.
Zet er dan helemaal geen tpm. teller op want dit is ook niks, ik kan er alleen wat mee als ik m'n leesbril opzet, en dan nog :Z

Voorrem klauwen hadden idd. nu wel eens radiaal mogen zijn, kijk maar want Yamaha Tmax komt er in 2015 ook eindelijk mee aan kakken, terwijl Kymco en Maxsym dit al beide sinds 2013 toepassen.
Zelf was ik dan nog een stapje verder gegaan 8-)
WebEngine in "Kymco Xciting 400i"

Dat van die voorvork wist ik niet, kan je wel makkelijk wat aan doen,
maar ja in NL. kost het fietsie al 13.400 en de gemiddelde BMW rijder hier is
denk ik daar niet zo mee bezig.
Ik zie een Vlaming nog eerder een heldendaad verrichten door er andere olie en evt. veertjes in te stoppen dat dan wel tezamen met een echte Taiwanees en vaak ook een Italiaan want die deinzen helemaal nergens voor terug })

Het riekt hier ondanks enkele op/aanmerkingen naar de BMW, en waarom ook niet,
het is een hele echte onvervalste conventionele scooter.

We horen het wel van de klapper :]

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Vandaag is het zover!


Geachte heer Brouwer,

Vandaag, vrijdag 15 april 2016, om 14:00 uur staat de C 650 Sport klaar voor uw Speeddate van 45 minuten. Bent u bijtijds aanwezig voor de check van uw rijbewijs (vol vermogen m.u.v. de C evolution)? Dan kunt u meteen opstappen.


Wij wensen u alvast veel rijplezier.

Met vriendelijke groet,
Harry Meijer
Sydneystraat 1
1175 RN LIJNDEN
(020) 6592580


image.php




Zo vandaag was het zo ver voor de speeddate met de C650 Sport

Om 1400 uur heb ik de scooter opgehaald bij Harrie Meijer in Lijnden.
Lijnden ligt valk bij Haarlem en pal aan de A9.

Dus ben maar gelijk via de snelweg richting mij bekend terrein gereden.
Uiteraard gelijk vol gas op de A9, en de teller blijft net als zijn voorganger netjes
steken op 181km per uur.

Het uitlaat geluidje was prima te noemen, maar het mag van mij nog wel wat pittiger.
De uitlaat zelf ziet er best wel oké uit.

Wat opviel is dat de stuurknop bediening deze ronde niet stroef ging misschien ging de knipperlicht schakelaar eerder iets te soepel.... maar dat lijkt me een kwestie van wennen.
We kennen het voor de rest allemaal wel, dat we soms iets vaker dan nodig nog eens extra checken of de knipperlicht schakelaar wel weer netjes in zijn neutraal staat, dat deed ik nu nog iets vaker, maar verwacht daar na gewenning geen al te grote problemen mee.

De BMW is de eerste meters nog wat traag, daar gaat hij van mijn Xciting alleen het kontje zien, die is echt sneller weg.
Maar dan even later komt die BMW er echt wel in zeker vanaf ongeveer 80 a 100 is het een en al kracht waardoor je flink kan doorhalen richting de eindstreep en dan kan je gewoon heel strak met 175 kilometer per uur door kachelen op de linker baan, geen enkel probleem.

De gewicht verdeling van de BMW is ook opvallend goed te noemen, hij ligt lekker op de weg en heeft rond Schiphol waar het echt altijd flink kan waaien nergens last van.
Ik vindt hem echt goed wat dat betreft en je kunt er ondanks het redelijke gewicht prachtig mee gooien en smijten.
De scooter heeft ook een prima balans, wat je goed kan voelen als je van een conventionele scooter af komt.


Ik heb niet zoveel gemerkt van andere vario rollen of andere vertanding in de transmissie, had eigenlijk verwacht dat wel te merken.
Maar geen nood aan de man, stop er gewoon een J-Costa van ruim 400 ballen in en je zal ongetwijfeld sterker uit de startblokken komen.

Nou ja dan kom je na de A9 aan in Haarlem-stad en sta je voor een stoplicht tegen een brughelling op, en dan zoek je naar de handrem die je zo gewent bent van je eigen scooter.... nou die zit er dus niet op bij de BMW... jammer gemiste kans.
Wat er dan weer wel opzit is een rem op de jiffy, en er zijn niet veel scootermerken die dat hebben, alleen voor het stoplicht heb je daar natuurlijk niets aan.

Het volgende wat mij opviel is dat ik waarschijnlijk een zichtveld probleem op de cockpit zou gaan krijgen als ik mijn nogal forse Garmin 590 op de daarvoor bedoelde locatie in het midden van het stuur zou monteren.
Soms kan het een vertekend beeld geven dus daar ben ik nog niet helemaal uit, maar goed op een andere plek kan hij niet, want het is de bedoeling dat je de BMW bracket koopt die je dan heel gelikt op die zelfde stuurkolom monteert, en hem dan netjes aansluit op de daarvoor bestemde stroom aansluiting die onder het dekseltje van de stuurkolom zit.
Zie mijn uitgebreide "how to do" daarvoor in dit BMW topic

Net als bij zijn voorganger is het windscherm nog steeds 1 a 2 mm. te dun waardoor de bovenkant flabbert.
Gelukkig bied het scherm met mijn 182cm wel optimale bescherming tegen de elementen, dus ik denk dat ik het flabberen van het windscherm dan maar voor lief zou nemen.

Ook ik vond de voorvork iets te soft afgeveerd, maar niet echt storend, dus dat kan er wat mij betreft net mee door.

BMW heeft net als mijn Kymco een gescheiden ABS systeem, en op de een of andere manier, grijpt continue veel te snel de ABS van het achterwiel in?
Ik herken dat van mijn eigen scooter, alhoewel ik moet opmerken dat ik er momenteel iets minder last van heb.
De BMW stond op precies de zelfde banden als dat ik zelf rij namelijk de Pirelli Diablo's...zou het iets met dit type band te maken hebben?
De remmen waren voor de rest redelijk goed maar kan altijd nog beter, ik ben natuurlijk wel een beetje verwend, dus het is niet gauw goed in mijn ogen.

Het was wat nattig want het had geregend zodoende heb ik meerdere malen kennis mogen maken met het ASC > (Automatic Stability Control)
Ik vond dat verre van storend en echt een mooi item, niks op aan te merken "I love it"

Het was niet warm, en niet koud, maar toch ook even de zadel verwarming en de handvat verwarming geprobeerd, en ik vond beide items hoogst aangenaam.

Met deze scooter denk ik dat ik wel tot diep in Afrika kan rijden, dat lijkt me geen enkel probleem voor de scooter en zijn berijder, er is meer dan voldoende voorwaartse beenruimte, en in de kofferbak kun je behoorlijk veel spulletjes kwijt.

Ik vindt de BMW een hele goeie scooter, als ik dat niet zou vinden had ik hem hier te plekken afgebrand, maar niks is minder waar, hij mag er wezen qua prestaties :}

image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


En dan hier nog even een foto met de "hamvraag"
Overigens zie ik net dat ik de prijs van de GT heb gefotografeerd,
en niet van de Sport....morgen even terug voor nog een foto

image.php


Ben een klein uurtje met de scooter aan de haal gegaan onderweg 2 mensen
tegen gekomen die zich af vroegen of ik een nieuwe had gekocht.
En en-passant melde dat ze eigenlijk mijn scooter mooier vonden.
Ik zie dat zelf niet zo, want eigenlijk past zo'n BMW veel beter bij mij.
Heb ik dan een foutje gemaakt door ruim 2 jaar terug toch voor de Xciting te gaan,
terwijl ik ook de BMW op het oog had?
Alles op zijn tijd denk ik dan maar, als ik zin heb dan zou ik er zo een kopen, dat
is niet echt het probleem, maar toch vindt ik model 2016 iets te duur met ruim 13000 euro.
Er staan bij Harrie Meijer ook veel 2e hands BMW's met zeer lage kilometerstanden, die ik dan nog liever zou kopen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Goed dat je een goede test hebt gehad. Ik voelde vanaf start ook maar minimale verschil. Men ontkomt niet aan een sportvario. Maar al wad die goed geweest dan zou ik nog steeds voor een sport vario zijn gegaan. Je hebt dus alleen teller snelheid gezien geen gps? Ja grappig je die marketing van bmw maar ook vooral voor die bladen die er helemaal in mee gaan terwijl het verschil er echt bijna niet is met de 2015 model.

Wat dat betreft is het verschil tussen de integra 670 en de 745 groter.

Heb jij nu ook al op die gereden of is dat een andere vijver voor je?
 
Ik vindt Honda een heel mooi degelijk merk, eigenlijk 'best of the best'
Honda maakt alles heel erg mooi, met een sublieme afwerking, en vaak zuinig qua verbruik.

Maar ik denk dat ik voorlopig nog te stout ben om op een Honda te gaan rijden.

Proberen kan natuurlijk altijd, ik heb zat tijd ha ha.

Ik heb geen GPS gezien nee.
Wat ik wel weet dat die gasten in Italië die hem wat opfokken ook een teller hebben die niet verder gaat dan 181km, maar dan met de GPS er naast zitten ze op en rond de 200.
En dat was duidelijk te zien door de camera stand die zowel de gps als de cockpit liet zien.
 
Laatst bewerkt:
Ja man bij Harrie Meijer stonden wel 2 of 3 overjarige blauwe, en dat is wel een fijn kleurtje voor een scooter.
Daar vroegen ze 12000 ex. afleverworst voor.

Overigens is van het 2016 model de mat oranje ook een hele mooie.
Zwart vindt ik eigenlijk de enige kleur die me niet aanspreekt, het oogt ook wat kleiner allemaal door die kleur, en de contouren vallen wat minder op.
Daar in tegen komt wit natuurlijk vaak kolossaal over, en wit vindt ik dan ook wel mooi.

Nou ja uiteindelijk is kleur heel persoonlijk, er zijn er bij die mij voor gek verklaren door op een fel gele scooter te gaan rijden,
en ander vindt het weer helemaal geweldig.


Heb een foto gevonden van de Garmin Zumo 660 op het stuur, maar ja ik heb de nieuwere Zumo 590 en die is echt even groter, want hiervoor had ik ook de Zumo 660, dus ik ken de afmeting verschillen, het is allemaal net even groter op de Zumo 590.
Ik kan moeilijk beoordelen of de cockpit nog wel vrij zicht heeft.
Ik neem de Zumo 590 morgen wel even mee om te checken.

Navigator_IV_GPS-71602318533.JPG


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Er staan bij Harrie Meijer ook veel 2e hands BMW's met zeer lage kilometerstanden, die ik dan nog liever zou kopen.

Mvg. Jan

Hoi Jan,

Testen is altijd fun en een verslag maken voor anderen ook top.
Mijn ervaring met een dagje BMW uit de eerste serie was dat er erg veel half-vast zat. Veel rammelend plastic en trillende spiegelsteunen, heb jij daar nu ook iets van gemerkt?

Verder vraag ik mij af of die inruilers nu foute aankopen zijn geweest van mensen met verkeerde verwachtingen of dat de scoot gewoonweg niet waarmaakt wat BMW promoot.

Gr, Dick
 
Hey Dick,

trillende spiegels was mij ook bekend van de vorige, echt erg.
Ondanks dat ik denk dat het de zelfde spiegels zijn, nu totaal geen last, en goed standvast en ver kijken naar achter.


Voor de rest alles zat nu wel goed vast, op het windscherm na dan, wat wel vast zit maar flabbert aan het uiteinde, als ze het 1 a 2mm. dikker hadden gemaakt had het beter geweest.
Ik denk dat als je op zo'n windscherm een X-creen zou zetten dat je gek wordt van het trillen van dat ding.
Het komt in ieder geval iets fragiel op mij over.

Volgens mij zijn ze er qua sound met die nieuwe uitlaat iets op voorruit gegaan.
Het maakt de beleving net iets beter als voorheen.
Mogelijk kan hierin ook de nieuwe vertanding in de versnellingsbak
een rol spelen?
Ik dacht ook dat die Duitse pers voorlichter Rudolf-Andreas Probst, er eerder ook over had gezegd dat ze het geluid wilde aanpakken voor deze 2016 versie.


Of die inruilers die stuk voor stuk weinig kilometers hebben gelopen fouten aankopen zijn geweest vraag ik me ook wel af?
En ben geneigd dat wel te denken, volgens mij komen er veel uit die groep kopers van een gewone BMW motor af en dachten nou ja tis ook een BMW dus laten we die scooter eens proberen, of ze nemen hem ernaast.
En dat het op de een of andere manier toch tegenvalt voor ze,
En weer verlangen naar een tank tussen hun benen.

Je woont dicht bij Dick misschien kan je een keer een gaatje vinden voor een speeddate?
De ontvangst was prettig met een aparte inschrijftafel voor de speeddate.
Ik heb niemand anders gezien voor de scooters wel wat speeddates met andere BMW motoren.
Vannacht nog even terug gelezen en daar geef je eerder aan dat je een niet zo fijne ervaring daar hebt gehad. Ik kan me er na gisteren niet zo veel bij voorstellen.


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Jan,
de Knipperlichten hebben een automaat, niet zo druk om maken dus. ;)
ik heb mijn Garmin gewoon op mijn remdoos zitten met een stuk dikke binnenband ipv de standaard mee geleverde busjes tussen de kogel en de rempot, zit het als een huis.
ik herhaal nog maar een keer als je voor een 2e hands gaat, minimaal model 2014
 
Laatst bewerkt:
Automaat? Gaat hij na een bepaalde hoek automatisch terug naar neutraal ofzo?

Ik ben juist onlangs na zoveel jaar afgestapt van navigatie vanaf de linkerkant.
Heb het nu centraal zitten en dat bevalt me eigenlijk ook wel.
Als ik even tijd heb rij ik er vandaag nog langs om te zien.
Ondanks dat de bediening er niet minder om zal zijn ben ik eerlijk gezegd zelf geen fan van een rempot deksel mount.

Dat 2014 gebeuren is bij mij toen van jou overgekomen als iets waar wat in zit, en waar ik n iet kwakkelloos aan voorbij zal gaan, het komt regelmatig voorbij in mijn gedachten ;)
Dat zijn van die opmerkingen die bij mij wel blijven hangen.
Zo ook gisteren moest ik daar nog even aan denken.
Als ik het goed heb was die van jou van na de zomer 2014?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Gisteren trouwens gelijk even de koplampen goed in mij opgenomen,
om te zien of de H7 koplamp set met respectievelijk:
"DimlichtH7/12V/55W & Grootlicht H7/12 V/55W" een beetje om te bouwen is naar een dubbele retrofit set.
Ik vindt één enkele dimlicht koplamp zelf namelijk nogal storend en uit balans.

Dit is de rechter dimlicht koplamp, met duidelijk in het midden een horizontale scheidings-lijn voor aangepaste dimlicht beeld definitie.
image.php


Op de linkse grootlicht koplamp is die lijn dan uiteraard niet aanwezig.
image.php


De echte bouwers onder ons die dubbele koplamp functie willen hebben weten dat je in zo'n situatie dan het best af bent door retrofit toe te passen.

Ik heb aan de hand van enkele gegevens en met mijn retrofit ervaring een mooie set samengesteld.

Mini H1 Bi-xenon projectors 6.1
Prijs / paar: € 89,95

Projector Shrouds: Gatling Gun 2
Prijs / paar: € 29,95

SMD Led angel eyes
Prijs / paar: € 63,00

Xenon motor lampen set + canbus proof ballast etc.
Prijs / paar: € 109,95

Butyl rubber sealing
Prijs: € 14,95


308 euro
Ik geloof dat ik alles zo heb, zo niet altijd je plan eerst even voorleggen aan Wouter van de helpdesk.

Retrofitlab | Alles voor xenon inbouwen in auto en motor

Deze retrofit sets zijn overigens APK proof voor auto's
 
Laatst bewerkt:
Knipperlicht gaat altijd meteen terug naar middelste positie.
Ik had op mn BMW 1200 GS en mn 800 GS dat t knipperlicht automatisch ophoudt na een x aantal meters/seconden.
Dat zal op de scoots ook zitten.
Vind t eigenlijk ongelooflijk dat dit op bijna geen scoot zit.
Gevaarlijk.

Lampen.
Je kunt ook hetzelfde als ik doen.
Voor mn 300 max heb ik een linker koplampunit besteld, UK version.
Dan heb je 2 x dimlicht, maar geen groot licht.
Montage kan zelfs ik.
 
Oh dat wist ik niet dat hij vanzelf terug gaat.... dat heb ik niet gemerkt, wel handig dan.

Dat andere is een slecht idee, dat jij dat zo doet vindt ik prima, maar het is niet zoals het hoort.
Zonder groot licht functie is toch niet normaal?
Ik heb een totaal andere opvatting over kwaliteits aanpassingen dan jou.

Mvg. Jan
 
Viel me op dat die dagrijverlichting een vertraging heeft, dus ze gaan pas uit nadat je het contact af zet, grappig.
De dagrij verlichting ziet er leuk uit maar zoveel zoden aan de dijk zet het toch ook weer niet?

Dubbele koplampen met projectors geven gewoon een onwijs goed licht op de weg, en veel verder voorruit als andere lampies.
Alle kracht wordt gebundeld door de "low-cut" die achter de lens projectors zitten.
Dus er gaat geen licht verloren richting plekjes waar je het niet wil hebben, dus uiterst efficiënte omgang met de lichtbundel.
Je moet hiervoor in principe begrijpen wat een 'low-cut' filter betekend en doet.

Bij gewone koplampen en bij xenon in de koplampen heb je dus licht verlies die niet optreed bij projectors.
Daarnaast is het esthetisch een lust voor het oog, zeker als je ze dan ook afserveert met de door mij in mij lijst opgenoemde dagrij Angel Eyes, die worden heel gelikt ook iets gedimd zodra je dimlicht ontsteekt.

Ik vindt het op film moeilijk in te schatten qua geluid, de beelden zijn wel tof.
Maar van welke maand was die van jou nou?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Kenteken is 1-10-2014, je zou het aan de meters moeten kunnen zien o.a. en klemmende tankklepje op de oudere en wat was er nou nog meer....heb ik dat niet al ergens.. ik zoek niet zo snel :+

geluid is met Sony cam 20-20k geluid, het beste cam geluid.
 
Laatst bewerkt:
ik snap je licht optie wel , overdag gaat er niets boven die verblindende LEDS en
je dynamo die dan een heel stuk minder belast word = vermogen en verbruik.
 
Vermogen is gebruik idd. zet maar een airco aan in de auto ;)

Maarrrrr. de H7 BMW dimlicht lamp is 55watt, en laat nou de dubbele xenon set niet hoger zijn.
Enige is de opstartpiek van Xenon, maar dan sta je nog stil, en het duurt vervolgens tussen de 5 en 10 seconden voor de opstartpiek weer terug is op nominaal stroomverbruik.
Ik heb een eigen boekhouding er op na gehouden hoe e.a. zich gedraagt.

Ik had september 2014 in mijn hoofd zitten... ik was er bijna :)
 
Jan, je rijd toch met dagrijlicht de LED, dat zie je best aankomen.
Dit is jouw standaard rondje op een zaterdagmiddag zeg maar? Gaaf !!!

Heb je er een Akrapovic met db killer onder of een ander systeem volledig e-keur? Je scoot klinkt keurig. Helemaal open uitlaten vind ik op een scooter niet mooi klinken en zal ook niet worden gewaardeerd door de gemiddelde Zwitserse agent.
 
Dit is jouw standaard rondje op een zaterdagmiddag zeg maar? Gaaf !!!

Heb je er een Akrapovic met db killer onder of een ander systeem volledig e-keur? Je scoot klinkt keurig. Helemaal open uitlaten vind ik op een scooter niet mooi klinken en zal ook niet worden gewaardeerd door de gemiddelde Zwitserse agent.

Ik zit met een kwartiertje in de eerste haarspeld, voor de grote jongens,
moet ik wel een uurtje uitrekken, maar voor een recht stuk weg moet ik echt de snelweg op 8-)
Ik rijd idd met e-keur Akra, ik durf idd niet zonder demper.
maar neem nou een Harley, ik moet de eerste met demper nog tegen komen,
in de steden rijd ook alles open.

Dat krijsen waar jullie het altijd over hebben, is dat echt zo erg of is dat gewoon dat blikken originele demper geluid, wat dan overdreven word, ik heb nu 3x op een orginele gereden, vond het geen lekker geluid, schel resonerend, ja blik. laats ook weer een vervanger mee, helemaal afgetrapt maar met Akra, en die was ook "stil"
 
Terug
Bovenaan Onderaan