" KTM 690 Duke III #2 "

Heb m pas gekocht bij Motoport uithoorn maar is geen KTM dealer. Zij kunnen de mapping ook niet inzetten volgensmij. Maar ik ga niks betalen, motor die net gekocht is hoort niet zo te rijden.
Dus moet even kijken hoe ik het ga regelen.

Weet niet hoe duur n mapping inzetten is?
 
Je zou kunnen vragen of ze hem zo met demper en filter hebben ingeruild. Zo ja dan zou de mapping eigenlijk wel erop moeten zitten. Eventueel kunnen ze bij de oude eigenaar navragen.

Er zit dus garantie op? Dan zou ik zeker erop aandringen dat het afslaan verholpen wordt. TPS reset en 10 minuten stationair initialisatie (zonder gas aanraken) al gedaan?

Doe ik regelmatig. Mag ik zo weer doen want ik heb nu de spullen binnen uit Griekenland: SAS eliminator stekker, lambda sensor eliminator en de plug voor het gat voor de lambda sensor in de bocht. Scheelt een bak vol onderdelen... :)

Dan eerst eens rijden en als we veel tijd over hebben met TuneECU een lekkere mapping erop zetten.
 
Hij is zo ingeruild je incl. akra en open luchtfilter. ik heb nog 5 maanden garantie van de 6 dus ga er zeker op aandringen.

Wat is de TPS reset? of is dat hetgene wat de motor automatisch doet wanneer je heb 10 min stationair laat lopen.

Probleem is dat ik niet denk dat die 10 min haalt zonder af te slaan :N maar ga het zo even proberen
 
Blader even terug naar blz. 3 van dit topic, (volgens mij heb jij de fiets van Eral gekocht)
Dan zie je een beetje de geschiedenis van de fiets. (Voor mij was het een reden om de fiets niet te kopen)
 
Ja heb dat al gelezen maar dat is 4 jaar geleden en de fiets heeft tussentijds een andere eigenaar gehad en heel wat km'ers, staat nu tevens op 25 kW (heb een A2 rijbewijs) weet niet of dit er mee te maken kan hebben?

Heb sowieso nog 5 maanden garantie dus moet goed komen
 
Dan denk ik dat het te maken heeft met de 25 kw. Die Akro en luchtfilter ziten erop om het maximale uit het blok te halen en vervolgens wordt het blok geknepen tot 25 kw.
 
Dan denk ik dat het te maken heeft met de 25 kw. Die Akro en luchtfilter ziten erop om het maximale uit het blok te halen en vervolgens wordt het blok geknepen tot 25 kw.

Denk het ook. Maar dan nog moet hij wel stationair willen blijven lopen. Nee, wacht eens: dat klopt want wanneer je een open uitlaat rijdt en de mapping niet aanpast naar bijv een Akra mapping, dan heb je afslaan problemen. Had die van mij ook toen ik Leovince pas gemonteerd had en op weg was naar de dealer voor de Akra mapping.
En nu waarschijnlijk een originele KTM 25KW mapping erop gezet (die uitgaat van de standaard uitlaat met katalysator) dan zal dit effect wel een stuk erger worden.

Je zou kunnen proberen een O2 eliminator erop te zetten. Dat is een stekker die op de plaats komt van de stekker op de draad van de lambda sonde. De lambda sonde vervalt dan en hij rijdt alleen maar op de mapping (zonder dat de ECU aan de hand van de data van de lambda sonde het mengsel extra arm maakt om aan de milieu-eisen te voldoen). Zou best kunnen helpen, want juist dat afslaan wordt veroorzaakt door het arme mengsel bij lage toeren. Het is maar een idee en een O2 eliminator is zo geinstalleerd.
 
Laatst bewerkt:
Blader even terug naar blz. 3 van dit topic, (volgens mij heb jij de fiets van Eral gekocht)
Dan zie je een beetje de geschiedenis van de fiets. (Voor mij was het een reden om de fiets niet te kopen)

Ook al is een KTM aardig verbouwd, dan nog hoeft het niet slechter te zijn. Juist met een open uitlaat en open luchtfilter rijdt een KTM (net zoals een Ducati) nu eenmaal een stuk beter.
 
Laatst bewerkt:
O2 eliminator en plug in de uitlaatbocht

IMG_8647.jpg


IMG_8650.jpg


SAS systeem eraf gehaald. SAS blanking plate en stekker om te voorkomen dat je dashboard een knippercode geeft. Meteen ook carterontluchting uit de airbox geplukt en een los filtertje erop.

IMG_8651.jpg


IMG_8649.jpg


IMG_8652.jpg


Alles wat er nu afgehaald is

IMG_8659.jpg


Eens kijken of we van het weekend eens kunnen proefrijden. In elk geval nu geen enkele foutmelding op het dashboard, da's alvast mooi. Het bokken rond de 3.000 rpm moet een stuk minder zijn en het moet ook soepeler ronddraaien. Iedereen op de verschillende fora is er lovend over. En gelukkig hebben wij geen MOT of TÜV.
Er zit al een Akra map bij mij erop. Maar misschien ga ik met TuneECU nog wel een andere mapping (voor open uitlaat, hier en daar wat extra brandstof etc) erop zetten.

De ervaringen volgen zo spoedig mogelijk.....
 
Laatst bewerkt:
Ook al is een KTM aardig verbouwd, dan nog hoeft het niet slechter te zijn. Juist met een open uitlaat en open luchtfilter rijdt een KTM (net zoals een Ducati) nu eenmaal een stuk beter.


Ging mij meer over de verhalen van de manier van rijden.
 
Ging mij meer over de verhalen van de manier van rijden.


Haha, ik weet niet waarom jij een duke koopt, ik niet om netjes mee te rijden hoor. Een duke is een holigan bike en op iedere 2e hands duke heeft iemand wel de holigan uit lopen hangen. Of je het weet is een ander verhaal maar het gebeurt op iedere.
 
Grappig om dit te lezen. Wist het natuurlijk wel, maar dit is wel de bevestiging. Twee bekeuringen op één dag in de brievenbus was mijn top :) . Wel stom dat ze niet in één enveloppe zaten. Scheelt toch verzendkosten ;)
 
Haha dat is niet zo fijn thuiskomen

Vroeg me af, de mensen die hier met een Akrapovic rijden of die met of zonder DB-killers rijden en of ze wel is zijn aangehouden door oom agent door het geluid..

Ik ben soms een beetje bang dat ik een dikke bekeuring ga krijgen voor het geluid
 
Het belangerijkste bij de Duke is het continue checken van het oliepeil en dan vooral met veel hoog in de toeren rijden en lange wheelies. Dan lust ie namelijk wel wat en met een kleine inhoud van maar 1.6 liter is het peil zo weer op het minimum. Olie op peil hebben, 15/20 minuten niet boven de 4500 toeren komen en daarna is het de slogan van KTM waarmaken, "Ready 2 Race" !

Het af en toe uitvallen hebben alle Dukes, niks aan te doen. Is waarschijnlijk een moment van hoever de gasklep open staat en een verkeerd mengsel van brandstof-lucht waardoor ie uitvalt.
Maar heb weleens eerder gehoord dat ze met 25kw mappings niet te berijden zijn, heel erg veel uitvallen.

Ik verkoop mijn Duke en ga weer voor een S1000RR maar, ik heb zelf een groep aangemaakt via Whatsapp met allemaal Duke rijders die vaak rijden in het weekend. Meestal zijn we toch wel met een Duke of 6-8 als er gereden word in de omgeving tussen Amsterdam en Utrecht. Mocht je erbij willen stuur dan gerust een prive bericht met je nummer dan gooi ik je in de groep!
 
Heb m pas gekocht bij Motoport uithoorn maar is geen KTM dealer. Zij kunnen de mapping ook niet inzetten volgensmij. Maar ik ga niks betalen, motor die net gekocht is hoort niet zo te rijden.
Dus moet even kijken hoe ik het ga regelen.

Weet niet hoe duur n mapping inzetten is?

Een Duke 3 met Akra op 25 kw is mij verteld bij de dealer (goedhart) dat je dan wel met Killers erin moet rijden om het uitvallen tegen te gaan.
Maar als je die zwart witte van motoport Uithoorn hebt zou ik toch wel terug gaan, zit tevens een Duke 4 motorblok onder. Weet niet of ze jou dat ook verteld hebben ? Bij je oliefilter aan de rechterkant van het blok zit ook een olie leiding aan, dat is pas vanaf de Duke 4 erop gekomen. En hij heeft 2 bougies dacht ik.
 
Hmm, misschien helpt het inderdaad wanneer GiulioJayh de DB killers erin stopt.

Een Duke 4 blok eronder is op zich niet verkeerd. Echte 690cc en 2 bougies.

Gisteren even met mijn gemodificeerde III een rondje proef gereden. Pakt beter op, hangt lekker aan het gas. Heb de DB killer eruit. Geen afslaan e.d. Nog geen afstand gereden in een normaal tempo, maar het voelt wel veelbelovend aan. Het gat van de demper ziet er ook (nog) niet arm uit, de Akra mapping is sowieso wat rijker.
 
Ik rijd met DB-killers erin, vind het zo precies goed. Als je flink optrekt maakt hij echt herrie genoeg naar mijn smaak. En nu kan ik ook nog enigzins normaal wegrijden bij huis zonder ruzie te maken :Y _O-
Haha dat is niet zo fijn thuiskomen

Vroeg me af, de mensen die hier met een Akrapovic rijden of die met of zonder DB-killers rijden en of ze wel is zijn aangehouden door oom agent door het geluid..

Ik ben soms een beetje bang dat ik een dikke bekeuring ga krijgen voor het geluid
 
Een Duke 3 met Akra op 25 kw is mij verteld bij de dealer (goedhart) dat je dan wel met Killers erin moet rijden om het uitvallen tegen te gaan.
Maar als je die zwart witte van motoport Uithoorn hebt zou ik toch wel terug gaan, zit tevens een Duke 4 motorblok onder. Weet niet of ze jou dat ook verteld hebben ? Bij je oliefilter aan de rechterkant van het blok zit ook een olie leiding aan, dat is pas vanaf de Duke 4 erop gekomen. En hij heeft 2 bougies dacht ik.


Ze hebben mij daar niks over verteld nee.. Ik ga zeker terug om wat dingen te regelen. :(
 
Vandaag 100 km woon-werk verkeer gedaan. Stukje snelweg en verder veel binnendoor polderwegen.

Het lopen is een stuk beter. Pakt veel soepeler op op het gas, vrijwel geen bokken meer. Het draait over de hele linie gewoon wat soepeler.

Hoe dan ook: tot nu toe lijkt de modificatie zeer geslaagd. Misschien eens met TuneECU een andere mapping proberen, gewoon om te kijken of het wat uitmaakt.
Maar het mooiste zou zijn toch een keer op de vermogensbank zetten en de mapping over het hele toerengebied te perfectioneren. Je moest eens weten wat dat kan schelen in het lopen en in het vermogen.

Wel een keer met stationair afgeslagen bij lang wachten voordat ik weer mocht oprijden. Eens kijken hoe dat gaat met de DB killer er weer in.

En ook nog gemerkt dat de koppeling begon te slippen bij volgas openzetten in 4 en 5 bij 6.000 toeren, iets gas terugnemen en hij pakte weer. Dat hadden we nog niet gehad, zal wel aan de extra hoeveelheid power liggen...... ;)

Nu heb ik wel andere olie erin (Putoline 10W60 Off Road) maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de koppeling al een stukje heen is. Met ruim 13.000 km en een stevige rijstijl niet geheel ondenkbeeldig. Ook even kijken of er niet teveel olie in de koppelingsbediening zit, die kan ook slippen veroorzaken doordat door de warmte de druk oploopt en de vloeistof uitzet.
Maar ik hoef de koppeling maar een stukje in te trekken en het gaat al slippen, dus verdenk ik de platen.

Eerst maar eens het kopppelingsdeksel eraf en de boel loshalen om te kijken hoe het er uit ziet. Er schijnen betere platen te zijn dan de originele montage en ook de veren zouden wat steviger mogen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan