Kawa GPZ 600 R met YZF R6 teller

1 aug 2015
55
0
Breda
Hallo Allen,

Ik probeer een maat van mij te helpen met het opknappen en vernieuwen van een GPZ 600 R uit 1986.
Hierbij ben ik me op dit moment aan het storten op de nieuwe km-teller, die van een YZF R6(uit 2003 wss).

Ik heb hier al een aantal dingen over opgezocht in de werkplaatshandboeken. Zo weet ik dat het aansluiten van de controlelampjes van de richtingaanwijzers, groot licht en de achtergrond lampjes helemaal goed komt.

Echter begrijp ik niet hoe ik de km-teller(die ik zal moeten digitaliseren met een sensor of omvormer van kabel naar digitaal), de toerenteller, oliecontrole, brandstofniveau en neutraalschakelaar moet aansluiten. Volgens het schema van de R6 lopen deze signalen namelijk eerst langs de ECU.

Heeft iemand toevallig ervaring/kennis over het aansluiten van deze teller op een oude motor?
Wanneer ik de plus en min van de teller aansluit, draait de toerenteller naar de top en terug, maar gebeurt er verder niets. Is dit normaal als ik verder nog niks heb aangesloten, of moet er al meer gebeuren?

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,

Wouter


Ps. Hier een paar foto's van het projectJE
Pps. Suggesties voor de kleur zijn welkom, idee is om het frame mat zwart te poedercoaten en de tank + 2 kappen glans zwart, wellicht met rode accenten.
full


full
 
Handig als je dan de electrische schema's even post en indien beschikbaar ook de technische gegevens van de betreffende sensoren die signalen leveren van beide motoren.

We zijn hier niet te beroerd om mensen te helpen, en ook je OP is een stuk helderder dan sommige dieptepuntjes uit het verleden, maar als mensen eerst zelf op zoek moeten gaan naar dergelijke informatie is de drempel om te helpen een heel stuk hoger.

Het op en neer gaan van de toerentellernaald is standaard pre-ride check en heeft niets te maken met het al dan niet aanwezig zijn van het signaal.

Oliedruksensor en neutraalschakelaar zullen massaschakelingen zijn met 1 draad richting teller. Wel even dubbelchecken. Als dat ook op de R6 het geval is kan je het zo aansluiten. Brandstofreserve is makkelijk als het gewoon een lampje is op je gpz en ook op de R6, even uitzoeken of ze hetzelfde schakelen. Als je gpz een niveausensor heeft en de R6 een lampje, of andersom, dan wordt het lastiger. Dan moet je een variabel signaal (variabele weerstand) gaan vertalen naar een aan/uit stand of andersom. In dat geval is het makkelijker om de tank te voorzien van de betreffende sensor dan om te gaan proberen van appels peren te maken.

Snelheidssensor zou ik de complete opnemer vervangen door een electronische (hall gever). Wel eerst uitzoeken wat voor signaal de teller moet krijgen, hoeveel pulsen/rotatie, etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het makkelijker is om een universele teller pas te maken. Die zijn tenminste instelbaar qua signalen. Dat is deze teller niet omdat ie aan de hand van een lijstje specs door de fabrikant is geflasht.
 
Verontschuldigingen, hieronder heb ik de schema's toegevoegd.
De GPZ heeft een niveausensor voor de brandstof, de R6 een lampje. Hier zal ik dus de sensor moeten vervangen.
Verder weet ik helaas nog niet precies welke sensoren de signalen leveren.


Schema GPZ 600 R:
full



Schema YZF R6:
full


Legenda bij schema YZF R6:
full
 
Persoonlijk vind ik de Koso RX2 een zeer mooie teller. Die is uiteraard veel degelijker dat die chinese prut.
Echter is de teller dan 2x zo veel waard als de motor.
Heeft iemand er toevallig een over voor een zacht prijsje? :D
 
Ik ben vandaag nog even flink aan het puzzelen en testen geslagen.
Ik heb het voor elkaar gekregen om de verschillende signalen aan te sluiten. Echter omdat het dashboard andere signalen(van de olie en temp) wil hebben geeft hij waarschuwingen en errors. Dit moet op te lossen zijn.
Echter is ook gebleken dat de teller de helft van de daadwerkelijke toeren aangeeft.

Hieronder de teller:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan