'universeel'luchtfilter dat wel filtert.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Dag mensen,
voordat terwijl ik het luchtfilterhuis van mijn 1991 jawa 350 twin 'aanpas'om een tussenrubber tussen het eerstgenoemde deel en de niet-originele carburateur (pasmaat 40mm)vroeg ik me af of er naast die powerfilters, 'dure'k&n's (zijn die echt zo duur?) ook andere, liefst papieren filters(die schijnen toch het best te filteren) die ik wellicht makkelijker op deze carb. kan aansluiten.
Ik ben wel van plan er een soort van behuizing omheen te frutten om het meeste vuil buiten te houden..

Hierover nadenkende kom ik op het idee van 'schuimfilters' die je met plakolie in moet dingesen..
ik kan me voorstellen dat die heel snel dicht gaan of juist naar verloop van tijd minder tegendruk geven doordat de olie er uit druipt?

Weer een topic ter uwer vermaeck en mijner leeringhe..

Sammie.
 
Voor een 2 takt is het nog belangrijker dan bij een 4 takt dat de lucht schoon is, gezien d elucht ook langs de krukas- en big-end lagers gaan..
Dus, foam/twin air of K&N?
Na de proefrit van net denk ik wel dat 't gaat lukken met de koso sunworld..
Ik vermoed vooral dat het vlotterniveau te hoog staat.. geen idee welke richtlijnen hiervoor zijn.
Meestal houd ik een carb op de kop, en als de vlotters dan parralel staan met de rand van de carb, zit 't wel in de buurt..
 
ARGH! ik was in de war met de aanzuigkant en mijn queeste naar een aanzuigrubber. :$
De carb. is aan de aanzuigkant 54mm, en twinair lijkt hier geen passend filter voor te hebben..
 
Als die theorie klopt, dan zou je met de Jawa op dezelfde inlaatmaat een 400% groter filter nodig hebben dan een opgefokte (race) brommer.

Deze 2400cc 20 klepper zou bij 6000rpm dan volgens diezelfde theorie een filter ter grootte van een tuinkabouter moeten hebben, maar niets is minder waar:

[afbeelding]

en over welke maat hebben we het dan ?
Winkel-3-Erfgoedserie-A~1.jpg


Ik stop de filters in een plastic zakje. Scheutje olie er bij, even doormasseren en uitknijpen. Dan hou je schone handen.

Dit is dan wel weer de tip vd maand :}
 
Laatst bewerkt:
nee hoor, gewoon per stuk, wel even de goede maat aangeven.
met een week of 2/3 is het er vaak wel.
lijkt me niet zo gek anders als wat ze bij de meeste brommerzaken zouden moeten hebben.

die apparaten zijn er ook maar duur en ingewikkeld ;)
 
Hallo.

Een twin air filtertje is prima hoor.
Heb ik zelf ook op verschillende hobby 2 takt projecten gebruikt.
Een klein beetje olie erin en goed uitwringen.
Voor straat gebruik kun je misschien wel een jaar vooruit voordat die es een keer vies is.

Bij mijn cross motoren verving ik die om de 2 keer rijden of zelfs iedere keer als het stoffig was.

Groeten en succes ermee.
 
Dank,
Eh, twinair heeft dus vlgs de site nix in 54mm aansluiting..
Zag wel een K&N met die aansluiting ca 40 euro( type rc1920 off rc1910), goed, maar als je'm wil bestellen komt er 20 euro bovenop en da's me net wat te gortig..
 
Na 2 dagen zoeken en frutten ben ik 't zat..(wordt er warrig van.. :+ )
Alea jacta est, het wordt deze en ik vul de passing wel op met een strip fietsbinnenband..
Scooter onderdelen goedkoop kopen

Zie t.z.t wel of ik er een bonenblik omheen frut om het meeste rondvliegvuil buiten te houden.

EDIT/ is niet leverbaar.. :(
 
Laatst bewerkt:
Hoe vind je deze? http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/filter-schuim_395/ppi-45-extra-fijn_1615.html?sqr=filter&
Heb je een vierkante meter. Moet je alleen zelf nog aan de slag met een slangenklem, blik en kippegaas.
Het schuim kun je vorm geven door delen met contact lijm aan elkaar te zetten.
Vijverwinkels verkopen dit filterschuim los in verschillende diktes en groftes.

Heel leuk idee, ik zag meer universeel filtjesmatjes, maar dan geknipt in een hele rare vorm?

Wat dit betreft, bij een 4 takt zou ik het zo proberen, bij een 2 takt niet.
Ik mis de kennis om te kunnen beoordelen hoe dit zal filteren t.o.v een 'echt. filter..

Er is inmiddels een heus (duurder dus moet wel goed zijn :9 ) furytech luchtfilter onderweg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan