Elektrodepuntje van de bougie is afgebroken

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hallo,

Even een technische vraag hier.
Ik kan een motor kopen maar die heeft een "probleempje".
Bij het verwijderen van de bougie blijkt het elektrodelipje afgebroken te zijn bij een van de cilinders.
De eigenaar heeft na die constatering de motor niet meer gestart en er zal dus onderzocht moeten worden of en hoe groot de schade eventueel is.

Wat kan er zoal mis gaan als zoiets gebeurt en hoe kan zoiets gebeuren?
Ik denk dan aan kapotte kleppen of krassen in de cilinderwand.
Wel raar dat iemand zo een motor koopt. Zou je toch moeten merken bij een proefrit.
 
Denk je zelf dat de vorige eigenaar net op het moment dat de electrode is afgebroken de bougie er uit heeft gedraaid, of nadat hij er achter kwam dat de motor beroerd ging lopen, en dus ging onderzoeken waarom, dus reken er maar op dat de motor echt wel heeft gelopen nadat de electrode weg was
 
Volgens de eigenaar liep de motor goed toen hij hem kocht.
De dag er op startte de motor slecht en ging hij de bougies checken.
Met een kapotte bougie als resultaat.
Maar boe groot kan de schade nu zijn?
Denk dat ik het wel aan durf.
 
Hallo,

Even een technische vraag hier.
Ik kan een motor kopen maar die heeft een "probleempje".
Bij het verwijderen van de bougie blijkt het elektrodelipje afgebroken te zijn bij een van de cilinders.
De eigenaar heeft na die constatering de motor niet meer gestart en er zal dus onderzocht moeten worden of en hoe groot de schade eventueel is.

Wat kan er zoal mis gaan als zoiets gebeurt en hoe kan zoiets gebeuren?
Ik denk dan aan kapotte kleppen of krassen in de cilinderwand.
Wel raar dat iemand zo een motor koopt. Zou je toch moeten merken bij een proefrit.
de schade kan variëren van niet merkbaar tot een blok volledig afschrijven. (kleppen krom, deuken in de zuiger tot zelfs gaten als je echt peg hebt, cilinderwand met krassen, verbogen of gebroken zuigerveren, deuken in de kop en als je pech hebt zelfs de zitting van de kleppen beschadigd)
de rest van de motor zou ik ook goed nakijken want die elektrodes breken niet zomaar af. meestal gebeurt dat doorat de verkeerde bougies zijn geplaatst en de zuiger in contact met de elektrode is gekomen. en dat zegt ook iets over wie er aan de motor gesleuteld heeft.
 
Bij deze motor moet je je toch even afvragen waarom die echt te koop staat. Tuurlijk zegt de koper dat die goed liep, hij wil hem ook verkopen.

Tenzij de prijs erg goed is en je zelf handig bent, anders zou ik hem lekker laten staan.
 
Als bij de prijs van de motorfiets rekening is gehouden met dit "euvel" en de eventuele onderdelen die vervangen moet worden zijn gemakkelijk en "goedkoop" verkrijgbaar, dan kan het een interessante koop zijn. Zeker in een situatie waarbij je de reparatie zelf ter hand neemt. (Kornfed is wel handig)

Een verkoper die deze klus niet zelf kan repareren weet dat het zomaar een enorme kostenpost kan worden.

Tja, soms moet je als koper gewoon een beetje risico nemen. :Y

Zit er nu weer een te volgen topic aan te komen? :9~
 
Complimenten aan de verkoper om het te melden.
Ik zou er een nieuwe bougie indraaien en er een proefrondje mee doen.
Istie goed,kopen,anders laten staan....
 
de schade kan variëren van niet merkbaar tot een blok volledig afschrijven. (kleppen krom, deuken in de zuiger tot zelfs gaten als je echt peg hebt, cilinderwand met krassen, verbogen of gebroken zuigerveren, deuken in de kop en als je pech hebt zelfs de zitting van de kleppen beschadigd)
de rest van de motor zou ik ook goed nakijken want die elektrodes breken niet zomaar af. meestal gebeurt dat doorat de verkeerde bougies zijn geplaatst en de zuiger in contact met de elektrode is gekomen. en dat zegt ook iets over wie er aan de motor gesleuteld heeft.

Vergeet 'getordeerde krukas', 'drijfstang door carter' en loslatende lassen van het inlaatspruitstuk niet!
 
Mijn Z650 heb ik vandaag verkocht dus ik ben wel toe aan een projectje.
Maar of deze verstandig is. Het is en Triumph daytona 900. Wil hem dan ombouwen naar een streettriple. Grootste zorg is waarom dit is gebeurd.
 
Om dat lipje zou ik me niet druk maken, dat zit vast in de zuiger/kop, of is de uitlaat al uit.
Ik zou me eerder zorgen maken over waarom dat lipje afgebroken is. Dan ga ik denken aan dingen als uitgelopen big end lagers.
Dus een nieuwe bougie en rijden met die hap. Als de verkoper dat niet wil, maximaal 500 euro geven, dan kan je een ander blok zoeken.
 
Staat de motor op MP, bieden we hier lagere bedragen, maak je meer kans.......... :-)


Je hoeft niet eens te bieden, gewoon met een man of wat mailen dat de vraagprijs voor een motor met vermoedelijk serieus defect te hoog is.

Zo ooit binnen een half uur de prijs voor een schade motor meer dan gehalveerd. Er werd ook meer gevraagd, dan een schadevrije op dat moment kostte. :P
 
Motor staat op Speurders en er is al wat heen en weer gemaild. Verkoper komt op mij eerlijk over, hij had ook niks kunnen zeggen over het probleem. Dus ik waardeer zijn eerlijkheid maar ga het risico niet lopen voor zijn prijs. Het is gewoon een rekensom die ik maak. Het zou voor mij ook een ombouwproject worden naar een streettriple achtig ding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan