Mijn ervaring met een echt merk imi carburateur

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
..Samenvattend; na 70K wilde ik mijn 1991 jawa 350 twin wat licht 'tunen'. Er is een recept voor, simpel en zou een hoop uitmaken.

std recept; 1 bep. schotje uit de dempers halen, extra gat in lufi huis en dan zou je veel meer vermogen erbij hebben, genoeg voor een groter voortandwiel..

Hmm pakt wel beter op.. maar verder..( ja heb hoofdsproeier aangepast)

Ik wilde de originele jikov carb(gekke ding heeft 5 sproeiers) al langer vervangen voor iets anders, temeer omdat er geen andere naalden voor te krijgen zijn en je het onderin rijk, bovenin arm verschijnsel krijgt als je de ademhaling verbetert..

Daarnaast zijn er berichten geweest dat een mikuni of wat anders zo'n verbetering zou zijn..

Dus, blijft een experiment.. iemand uit de racerij tipte me op 'koso sunworld of motoforce' dit zouden betere imi's zijn van de pwk.

.. en betaalbaar voor een jawa -Xperimentje.
Dus ik zo'n ding scoren..
..op zich beter lopen.. ik vol goede moed..

onderin te rijk, bovenin te arm(vlgs bougie). van sproeier 100 naar 140 gegaan, in middenbereik en onderen bijna verzuipen, bovenin nog steeds te arm? Terwijl deze ook op crossers gebruikt worden met free-flow luchtfilter?
Andere naalden niet te krijgen tenzij in setjes van 10 en dan weet je nog nix?
Ohja, hij reageert ook amper op de luchtregelschroef.

Dus, my 2 cts..
ik kan het helaas niet aanraden.. ondanks de 90 euro die deze dingen kosten..

Zo, nu eens op zoek naar een 'echte'28mm 2 takt carb. :$
 
Imi carb's zijn meestal troep en de kans is groot dat dat de reden is voor het niet afgesteld krijgen van je motor.

Koso was 'vroeger' (zo'n 10 jaar geleden) helemaal zo slecht nog niet. Ik heb op mijn sprintscooter toen der tijd weleens getest op een testbank om het verschil te meter tussen een 24mm Mikuni vlakschuif of een 28mm d-slide Koso. Liep met carb's perfect op ieder toerental.
Tegenwoordig is volgens mij zelfs Koso troep of het is een imitatie van een Koso imitatie (jaja, imitatie gaat erg ver tegenwoordig :D )


De enige 'imi' carbs die in mijn ogen wel goed zijn zijn die van Stage 6, maar weet niet of je dit nu echt imi kan noemen. Velen malen beter dan Koso / Oko etc. en veel beter afgewerkt.
.. en stage 6 is ook van koso? net als motoforce en sunworld..
nou ja ik heb m'n lesje geleerd..
en als je bij een 2 takt die bougie niet gebruikt om de hoofdsproier te bepalen.. wadanwel?
 
..Geen 'i told you so' reactie??

je quote niemand dus ik zal me even opwerpen om aangesproken te voelen ;)

Nee hoor, ik hoef geen gelijk te krijgen, in het enkele geval dat dat zo is, is het vleiend om te horen.
Vind het leuk en interessant om te zien/lezen wat je aan het doen bent, de manier waarop je het soms neerschrijft is dan vaak wel weer erg verwarrend.

ik ben zeker geen tweetakt expert maar als ik het idee heb dat ik kan helpen dan doe ik dat.
misschien is jouw situatie wel vergelijkbaar met die van mij dat ik mijn xj750 niet goed aan het lopen krijg, op het moment dat dat niet gaat lukken weet ik al bij wie ik dan terecht moet, misschien zou je ook even kunnen kijken wie je zou kunnen helpen, maar dan zou ik het bij 1 centraal topic houden.

Succes :)
 
Hier zit inderdaad een deel van het probleem. Gelukkig heb ik het Jawa topic meegelezen en kan ik het begrijpen.
Sammie is met meerdere variabelen aan het stoeien en krijgt niet goed vat op wat er gebeurt. Om dan in heldere bewoordingen aan een ander uit te leggen wat je denkt valt niet mee.
Ik zou niet direct de schuld bij de carburateur leggen maar in combinatie met een tekort aan kennis en meetwaarden kan ik me voorstellen dat Sammie er de brui aan geeft.
Een carburateur van scratch instellen zonder een doos sproeiers,naalden en schuiven is geen sinecure.

Ok, dat is een duidelijke uitleg waar ik me iets bij voor kan stellen.
Maar misschien is het dus een idee om 1 centraal topic te doen.

er staan wel meerdere afkortingen maar wat is pwk ? :

Dus, blijft een experiment.. iemand uit de racerij tipte me op 'koso sunworld of motoforce' dit zouden betere imi's zijn van de pwk.
 
Laatst bewerkt:
PWK is een type keihin 2 takt carb, origineel erg duur en er zijn erg, erg veel imi's van, van ca 40 euro tot 100 euro, onder de namen okoi, koso, stage6, koso motoforce koso sunworld, polini etc...

Ik heb ook een 'pwk'aan mijn 1 cylinder jawa(een andere dus) hangen, en dat zou wel eens een echte kunnen zijn - zeggen de experts-

Dit motortje (opgeboord, open lufi) afstellen met deze carb(niet origineel) wa vlot en goed gebeurd.. het ding loopt ook erg leuk! 8-)
 
werd er ook bijgezegd dat die carburateur goed op de 2 cilinder zou werken?
2takt 1 cilinders zijn er nogal wat, 2 cilinders een stuk minder, rgv's e.d daargelaten aangezien die niet overeenkomen met de jawa wat betreft carburateurs ze nodig hebben.

heb je anders een linkje naar voorgenoemd topic of post zodat ik kan 'meelezen'?
 
werd er ook bijgezegd dat die carburateur goed op de 2 cilinder zou werken?
2takt 1 cilinders zijn er nogal wat, 2 cilinders een stuk minder, rgv's e.d daargelaten aangezien die niet overeenkomen met de jawa wat betreft carburateurs ze nodig hebben.

heb je anders een linkje naar voorgenoemd topic of post zodat ik kan 'meelezen'?
..Ik heb eigenlijk idee wat men met het andere topic bedoeld..
Ik wil hier vooral mijn ervaring met de imi-carb neerzetten, en mensen 'waarschuwen'

Ik heb 'm net eens uit elkaar gehaald..
de schuif is niet versleten maar zit, zoals genoemd erg veel speling in het huis.
Als ik de ruimte bekijk die de naald in de mengbuis heeft, is dat ook heel 'anders'dan vb. bij een jikov.
De afzonderlijke delen zien er wel gelikt uit maar de toleranties zijn enorm..
 
.. en stage 6 is ook van koso? net als motoforce en sunworld..
nou ja ik heb m'n lesje geleerd..
en als je bij een 2 takt die bougie niet gebruikt om de hoofdsproier te bepalen.. wadanwel?
Gevoel...
Je voelt vrij snel of je motor verzuipt of veel te arm loopt. Een 2-takt motor kan je (zeker zo'n simpele) m.i. redelijk op gevoel afstellen, sowieso dat hij normaal loopt (dus niet verzuipt of stottert omdat hij te arm loopt).
BTW hoeveel Mikuni VM's heb je nodig...
mikuni vm | eBay

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...viousPage=lr&lr_snippet=horizontalRichSnippet

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

et cetera
 
Dank voor de links, ik zoek echter een 28 mm, en wat een 28-30mm iso is, geen idee.Die andere die op MP staan, hb ik gevraagd of het om een 2- of 4T type gaat.. ik wacht af..
 
Terug
Bovenaan Onderaan