Accu stuk of toch niet

wervisser

Die hard MF'er
31 mrt 2005
955
3
Tilburg
Mijn R1100S met een accu uit uhm... geen idee wilde na 2 weken stil stand niet meer aan de gang. Ik kon hem 1x laten starten, maar toen hij uitviel klikte de startmotor nog wel maar er zat niet genoeg prik in de accu om het nog eens te proberen.

Nu heb ik hem aan de Optimate gehangen en ben ik op en neer naar het werk gereden. Bij thuiskomst heb ik de accu gemeten en stond er 13,4V op. Nu een dag later is dit gezakt naar 12,51V. Is dit een aflopende zaak of moet hij gewoon vaker worden bijgeladen :?
 
Bij een accu uit het jaar kruik is te weinig power na 2 weken stilstand niet heel gek volgens mij. Die van mij is 9+ jaar oud en heeft er na 2 weken ook minder zin in. Start nog wel maar onder protest. Ik kan mij voorstellen dat jouw motor wat moeilijker aan te krijgen is en dat het na 2 weken niet meer lukt.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik hem aan de Optimate gehangen en ben ik op en neer naar het werk gereden. Bij thuiskomst heb ik de accu gemeten en stond er 13,4V op. Nu een dag later is dit gezakt naar 12,51V. Is dit een aflopende zaak of moet hij gewoon vaker worden bijgeladen :?
Die 2 waarden zijn zo goed als normaal voor een goede accu. Die 12,5 V zou 0,1 - 0,2 V hoger mogen wezen.

Laat de accu nog eens 48 uur onbelast staan en meet dan de klemspanning nog eens. Deze mag niet of hooguit 0,1 V gedaald zijn.
 
Die 2 waarden zijn zo goed als normaal voor een goede accu. Die 12,5 V zou 0,1 - 0,2 V hoger mogen wezen.

Laat de accu nog eens 48 uur onbelast staan en meet dan de klemspanning nog eens. Deze mag niet of hooguit 0,1 V gedaald zijn.

Nou heb jij meer verstand van elektra dan ik maar ik vind 0,1 V in 48 uur nogal veel,
dat betekent als het zo blijft dalen de accu na een week nog amper 12 V over heeft.
 
Ik heb het vermoeden dat een R1100S een paar stille stroomverbruikers heeft waardoor de spanning heel langzaam iets kan zakken.

Tipje hoe ik dergelijke lekstroom kan opzoeken ? Aangezien mijn accu onder de tank zit kan ik niet gemakkelijk zien wat er allemaal op aangesloten zit. Er zit natuurlijk een klokje op, maar dan kan nooit veel stroom kosten.
Misschien moet ik toch de accupolen eens loshalen en schoonmaken...
 
Klokje is inderdaad een stille verbruiker die bij langere stilstand een invloed kan hebben, maar 2 weken lijkt me wat kort, of de accu moet inderdaad op sterven na dood zijn. Klokje zit als ik het goed heb op zekering 3. Haal die eruit, dan krijg je een zuiverdere waarde voor een eventuele zelfontladingsmeting. (Nadeel: klokje moet naderhand weer gelijkgezet worden :+) Deze tip geldt overigens ook voor langer stallen, bijv. voor de winter.
Ik heb op mijn R een zero tolerance policy: niet starten na enkele weken stilstand op volle accu (zelfs met klokje aangesloten) => accu vervangen. Heb ook al wel geprobeerd om accu's weer tot leven te wekken (ontladen/laden cyclus), maar tot nu toe zonder blijvend resultaat. Betekent wel dat ik in de praktijk om de 3 jaar een nieuwe nodig heb (in de winter is de pauze best lang en af en toe tussendoor laden en/of zelfs een dure gel-accu blijkt niet altijd te helpen.)
 
Ik heb me laten vertellen dat een ouderwetse loodzuuraccu óng. één procent per dag ontlaadt.Dus als je een volle accu wegzet zou deze na plusminus een mnd. of 3 zo goed als leeg zijn. Dus in dat opzicht klopt het wel dat je iedere dag iets of wat verliest, maar dat is op zich vrij minimaal en bij regelmatig motor/auto-gebruik geen enkel probleem.

Groet,Auke.
 
Ik heb een 12 V accu uit 2009 van een motor die 5 jaar stil heeft gestaan en 5 volt leverde weer aan de praat gekregen. Hoe? Eerst ged. water bijgevuld, op een dikke regelbare voeding aangesloten via een amperemeter en de spanning opgedraait tot zo'n 18 volt. Toen liep er 1,5 A. Accu ontladen via een halogeenlampje 12V 50W. Weer 5V. Proces herhaald en toen op de automatische lader.
Motor heeft de hele winter buiten onder dak gestaan. Begin maart trachten te starten en de energie was net ff te weinig. Opgeladen en nu weer oke. :)
 
Ik heb een 12 V accu uit 2009 van een motor die 5 jaar stil heeft gestaan en 5 volt leverde weer aan de praat gekregen. Hoe? Eerst ged. water bijgevuld, op een dikke regelbare voeding aangesloten via een amperemeter en de spanning opgedraait tot zo'n 18 volt. Toen liep er 1,5 A. Accu ontladen via een halogeenlampje 12V 50W. Weer 5V. Proces herhaald en toen op de automatische lader.
Motor heeft de hele winter buiten onder dak gestaan. Begin maart trachten te starten en de energie was net ff te weinig. Opgeladen en nu weer oke. :)
Dat kan idd.

Ik zelf zou het vervangen, omdat deze accu het gewoon niet lang meer gaat uithouden. En ik kom er liever niet achter dat het zover is, op het moment dat ik klaar sta om te vertrekken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan