Hoe test je een scootmobiel ACCU

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Vreemde vraag, weer eens wat anders. :+

Hoe test je een scoot-mobiel ACCU.
Ik heb zo'n laad tester
(100 Ampere bij 12 Volt) gedurende 10 seconden.
Als ik de Yuasa info bekijk, mag dat bij iedere accu?

Dus graag even raad.
 
De accu's, vermoeden is dat ze hun beste tijd hebben gehad.
Maar omdat die dingen best prijzig zijn , wil ik eerst wat zekerheid hebben of het niet toevallig een elektronica hik is geweest.:
Stilvallen en daarna op halve snelheid naar huis rijden.
Mijn vader (bouwjaar 1927) heeft daarbij niet op de laadindicatie gekeken.
 
De accu's, vermoeden is dat ze hun beste tijd hebben gehad.
Maar omdat die dingen best prijzig zijn , wil ik eerst wat zekerheid hebben of het niet toevallig een elektronica hik is geweest.:
Stilvallen en daarna op halve snelheid naar huis rijden.
Mijn vader (bouwjaar 1927) heeft daarbij niet op de laadindicatie gekeken.
Er zijn testers voor, maar houdt er rekening mee dat de accu's in een scootmobiel anders zijn dan startaccu's.

De meest eenvoudige testers meten eigenlijk alleen een soort start-belasting.

Bij duurdere testers kun je aangeven welk soort accu het betreft, voor of na opladen, los of gemonteerd, etc...
 
Zuurgehalte meten als het mogelijk is.
Voltages belast/onbelast meten. Een goede cel mag maar 0,1V zakken bij een normale zware belasting (in dit geval rijden).
Per cel, dus als je 6V batterijen hebt mag 1 batterij maar iets van een 0,3V zakken. Een nieuwe cel heeft na het laden normaal iets van een 2.1V (na ze even te laten rusten) en zou dus onder belasting 2V moeten kunnen aanhouden.

Een startmotor bv is geen normale zware belasting, maar een extreme belasting. Daarom dat voor een motorfiets bv 10V tijdens het starten de minimum aanvaardbare grens is, dan zakt iedere cel al 0,4V.
 
Vreemde vraag, weer eens wat anders. :+

Hoe test je een scoot-mobiel ACCU.
Ik heb zo'n laad tester
(100 Ampere bij 12 Volt) gedurende 10 seconden.
Als ik de Yuasa info bekijk, mag dat bij iedere accu?

Dus graag even raad.

Ik denk dat je beter in de heftruckwereld om wat advies kan vragen,
die dingen benaderen, qua aandrijftechniek, het dichtst een scootmobiel denk ik zo.
 
Die apparaten hebben koolborstels in de emotor, kijk daar eens naar want die worden vaak vergeten bij onderhoud, de veertjes van de borstels verbranden wel eens waarna de borstels niet meer goed worden aangedrukt, als je een schop tegen het karretje geeft doet ie het dan meestal weer---> borstels verbrand.
De motor heeft er meestal 4 , 2 voor vooruit en twee voor achteruit, ze zitten meestal achter een zwart plastic schroefdopje met sleufkop.
 
Laatst bewerkt:
De accu's, vermoeden is dat ze hun beste tijd hebben gehad.
Maar omdat die dingen best prijzig zijn , wil ik eerst wat zekerheid hebben of het niet toevallig een elektronica hik is geweest.:
Stilvallen en daarna op halve snelheid naar huis rijden.
Mijn vader (bouwjaar 1927) heeft daarbij niet op de laadindicatie gekeken.
Testen kan je mooist doen met een bat-tester. Alleen die hebben de revalidatie techniek bedrijven. De tester ontlaadt de accu met 20A/h.
een 60Ah accu is na 2 uur 'leeg' en dat is 100% capaciteit.
Je kan met lampen het na bootsen. Alleen de tijd bij houden tot 20vdc.
Scootmobiel accu's zijn tractie accu's. Die moet je het liefst tot 80% leeg rijden. Geheugen capaciteit ligt op de loer! !!
Simpele test die niet geheel correct is, is met een starter accu tester de vol geladen accu belasten. Het zegt iets over de accu maar niet alles.
wat veel voor komt is geheugen capaciteit en die moet je 'af leren' door de accu tot 3x totaal leeg terijden en opladen.
Ook te lage banden spanning is een Veel voorkomende oorzaak.
en soms probleem met de koolstof borstels.
evenals een niet goed functionerende oplader.
 
Terug
Bovenaan Onderaan