monteren schokbreker ander type motor

SvenSP

Die hard MF'er
17 nov 2012
694
899
omgeving Utrecht
Om het aanbod iets te vergroten ben ik op zoek naar een aftermarket schokbreker van andere typen motoren. Rij zelf een Honda sp1 en heeft de volgende standaard schokbreker specs: 326mm lengte en 63mm 'travel'.

In wat motorblaadjes (PB) las ik dat er best een spacer van 4 tot 5mm tussen de schokbreker kan voor scherper stuurgedrag. Schokbreker wordt dan 330/331mm lang.

Nu zag ik een aftermarket schokbreker van een GSXR1000 K3 met een lengte van 332mm en 74mm travel. Lijkt erop dat de lengte wel snor zit, maar hoe beïnvloed de travel de eigenschappen van de motor, is meer beter? En zijn er nog andere dingen die ik in de gaten moet houden?
 
als je toch aftermarket wilt kopen waarom dan geen aftermarketschokbreker die voor de SP1 gemaakt is?
Of zoek je 2e hands?

Streetbox van hyperpro, complete set voor nog geen €600,-
 
Laatst bewerkt:
maar hoe beïnvloed de travel de eigenschappen van de motor, is meer beter? En zijn er nog andere dingen die ik in de gaten moet houden?

een achterwiel zal gemiddeld iets van een dikke 12cm inveren, dus als je veerpoot nu 63 mm veert (ongeveer de helft) gaat je achterwiel met die andere +/- 2 cm verder inveren.
vermits je veerpoot langer is gaat hij achteraan sowieso hoger staan en moet je waarschijnlijk geen schrik hebben dat het wiel ergens tegenaan komt.
 
maar hoe beïnvloed de travel de eigenschappen van de motor, is meer beter? En zijn er nog andere dingen die ik in de gaten moet houden?
De veerweg van het achterwiel is bij vergelijkbare motoren ook vergelijkbaar. Het wiel van een allroad kan verder inveren dan van een supersport, maar van een VTR en een RSV b.v. zal geen werelden uit elkaar liggen. De travel van de bijbehorende schokdemper kan wél flink uit elkaar liggen, kwestie van hefboom. Bij een motor met minder hefboom maakt de schokdemper een langere slag, zal dus voorzien zijn van een minder stugge veer en dito demping. Zet je zo'n schokdemper op een motor met flinke hefboom zal de te ver inzakken en de motor gaat dweilen door gebrek aan demping.

als je toch aftermarket wilt kopen waarom dan geen aftermarketschokbreker die voor de SP1 gemaakt is?
:^ Over het algemeen is het bij vering zo dat als je er wat meer in investeerd dat je er ook meer voor terug krijgt. Er zijn heel veel mogelijkheden, van heel betaalbaar tot wereldklasse. Op die manier is er voor de meeste wensen/budget wel wat te vinden.
 
Bedankt voor de reacties, hier heb ik wat aan. Het komt er dus op neer dat de hevel ook vergelijkbaar moet zijn en gelinkt is aan de travel van de schokbreker. Aangezien het het verschil is van 11mm op de originele schokbreker, is de afwijking 17%, dat lijk met het risico niet waard. Zeker voor de doeleinden waar het voor gebruikt gaat worden.

Het was idd een 2dehands, scheelde best een hoop met een nieuwe, anders had een nieuwe schokbreker voor het juiste type wel voor de hand gelegen.
 
Bedankt voor de reacties, hier heb ik wat aan. Het komt er dus op neer dat de hevel ook vergelijkbaar moet zijn en gelinkt is aan de travel van de schokbreker. Aangezien het het verschil is van 11mm op de originele schokbreker, is de afwijking 17%, dat lijk met het risico niet waard. Zeker voor de doeleinden waar het voor gebruikt gaat worden.

Het was idd een 2dehands, scheelde best een hoop met een nieuwe, anders had een nieuwe schokbreker voor het juiste type wel voor de hand gelegen.

Ik rijd ook een SP1 en ik ben nog niet tegengekomen welke achterschokbreker je 1 op 1 kan gebruiken.
Wat ik wel weet is dat de streetbox van Hyperpro voor mijn fireblade een hele verbetering was.
Of gewoon hetgrote internet in de gaten houden, ooit komt er een langs.
Bedenk dan echter wel dat die vaak ook aan een onderhoudsbeurt of revisie toe is.
 
Bedankt voor de reacties, hier heb ik wat aan. Het komt er dus op neer dat de hevel ook vergelijkbaar moet zijn en gelinkt is aan de travel van de schokbreker. Aangezien het het verschil is van 11mm op de originele schokbreker, is de afwijking 17%, dat lijk met het risico niet waard. Zeker voor de doeleinden waar het voor gebruikt gaat worden.

Het was idd een 2dehands, scheelde best een hoop met een nieuwe, anders had een nieuwe schokbreker voor het juiste type wel voor de hand gelegen.
De bevestigingspunten aan zowel het frame als de achterbrug moeten natuurlijk ook nog overeen komen met de schokdemper van de andere motor, niet alleen de lengte van de schokdemper en de travel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan