2012 bmw maxi scooter

Lampen.
Je kunt ook hetzelfde als ik doen.
Voor mn 300 max heb ik een linker koplampunit besteld, UK version.
Dan heb je 2 x dimlicht, maar geen groot licht.
Montage kan zelfs ik.

Ik heb de grootlicht lens gewoon lager afgesteld zodat ik niemand verblind. Beide xenon erin en je hebt een bak licht. Enige nadeel is dat je dan het grootlicht lampje op dashboard hebt branden.
Wil je terug naar origineel is het 5 minuten werk en je hoeft niet met de bedrading te knoeien.
 
Ik zit met een kwartiertje in de eerste haarspeld, voor de grote jongens,
moet ik wel een uurtje uitrekken, maar voor een recht stuk weg moet ik echt de snelweg op 8-)
Ik rijd idd met e-keur Akra, ik durf idd niet zonder demper.
maar neem nou een Harley, ik moet de eerste met demper nog tegen komen,
in de steden rijd ook alles open.

Dat krijsen waar jullie het altijd over hebben, is dat echt zo erg of is dat gewoon dat blikken originele demper geluid, wat dan overdreven word, ik heb nu 3x op een orginele gereden, vond het geen lekker geluid, schel resonerend, ja blik. laats ook weer een vervanger mee, helemaal afgetrapt maar met Akra, en die was ook "stil"
In testen (voor zover je je daar iets van moet aantrekken) wordt over de BMW scooter wel gezegd dat hij klinkt als een traktor. Bij een Harley wordt er grof geld betaald voor het Harley geluid en dat klinkt als een.... juist een traktor :) Ook daar vind ik een diep donker geluid mooi, maar het kan ook teveel van het goede en dat wordt het schelle herrie.

Los van eventueel gezeur met de polizei klinkt je BMW zoals ik het kan beoordelen mooi. Helemaal open demper wordt op een scooter al snel "meer geluid dan vooruit"
 
ik heb het al vaker gezegd ik rij 2012 model ik hoor helemaal niks,en over dat de 2014 beter rijd dast heb ik nagevraagd ( harry mijer)en een jongen die ik ken heeft een witte 2014 en heb daarop gereden ik merk geen verschil en hary ook niet.
 
Laatst bewerkt:
en over die nieuwe ik vind hem in het echie heel er mooi de gt trouwens ook vooral de witte.
ik heb voor werkverkeer nou een burgman200 uit 2011 met 2000km op de teller ik moet eerlijk zeggen wat een topfiets is dit en ben ook erg benieuwd hoe de bugman 650 rijd in vergelijking met de bmw.
 
Ik heb de grootlicht lens gewoon lager afgesteld zodat ik niemand verblind. Beide xenon erin en je hebt een bak licht. Enige nadeel is dat je dan het grootlicht lampje op dashboard hebt branden.
Wil je terug naar origineel is het 5 minuten werk en je hoeft niet met de bedrading te knoeien.

Bij mij was de laagste stand nog verblindend voor tegenliggers in het donker.

En ik ga led koplampen doen.
Goedkoper, sneller, niet heet, geen losse ballast nodig en ook n bak licht :)
 
De bmw begrenst de output iets bij het wegrijden om de aandrijflijn te sparen. Een andere vario erin lost dat dus niet op. Als je wil dat ie na het wegrijden rapper van zn plek gaat is het wel een oplossing.

Bij dagrijverlichting gaat het om gezien worden, niet zelf te zien. Het oppervlak van hetgeen licht uitstraalt is relatief groot en fel. Een projectorlamp geeft veel licht maar vooral om zelf te zien. Het oppervlak en intensiteit van licht die je medeweggebruikers zien is minder dan bij dagrijverlichting. Cruciaal verschil tussen dimlicht en een dagrijlicht wat je zult moeten begrijpen, want ik lees nu een aantal dingen die kant noch wal raken. Projectorlampen zijn 'de shit', daar ben ik het roerend mee eens, maar voor overdag is dagrijverlichting uitgevonden, en ja dat werkt in die situatie beter.

Jonge occassions met lage kilometerstanden zijn veelal ex-demofietsen. Die gaan er expres met zo'n 5-10K kilometer uit om de occassionmarkt te helpen. Dit is ook een situatie die actief door BMW gepromoot wordt door dealers heel gunstig een nieuwe fiets als demo in te laten zetten.
 
De bmw begrenst de output iets bij het wegrijden om de aandrijflijn te sparen. Een andere vario erin lost dat dus niet op. Als je wil dat ie na het wegrijden rapper van zn plek gaat is het wel een oplossing.

Dat is de reden dat we een sport vario gebruiken ;)
Een sport vario is nemen en geven.
Dus vaak ook wat top inleveren voor start acceleratie meer niet.
Maar goed dat zeg je dan zelf ook uiteindelijk, dus wat wil je nou precies toevoegen aan het geen waar het met vario's over gaat?
Of een BMW nou wel of niet begrenst is bij wegrij output, je hebt gewoon te maken met een enorm gewicht, dus daar gaat tijd in zitten om opgang te komen.

Bij dagrijverlichting gaat het om gezien worden, niet zelf te zien. Het oppervlak van hetgeen licht uitstraalt is relatief groot en fel. Een projectorlamp geeft veel licht maar vooral om zelf te zien. Het oppervlak en intensiteit van licht die je medeweggebruikers zien is minder dan bij dagrijverlichting. Cruciaal verschil tussen dimlicht en een dagrijlicht wat je zult moeten begrijpen, want ik lees nu een aantal dingen die kant noch wal raken. Projectorlampen zijn 'de shit', daar ben ik het roerend mee eens, maar voor overdag is dagrijverlichting uitgevonden, en ja dat werkt in die situatie beter.

Wat jij leest wat kant nog wal raakt ben ik wel benieuwd naar.
Zou je het willen quoten?
Want mogelijk wordt iets verkeert opgevat door jou, of misschien wel te summier beschreven door mij?
Tenzij het natuurlijk een schrijven van een ander is, laat dan het quoten maar zitten.

Ik rij zelf nu 2 jaar met projectors van 3" en dat zijn flinke jongens.
Overdag heb ik nooit meer mijn dimlicht aanstaan, maar moet de rest van de medeweggebruiker het doen met mijn dikke Angel Eye ringen met 94 smd XB ledjes erop.
En dat lukt prima, net als zoals jij het in je verhaal verteld pas ik het toe in de praktijk.
Eigenlijk wist ik dat 2 jaar terug niet eens, maar na montage van de Dagrijverlichting op mijn shrouds, had ik al zoiets van verrek dit geeft ook een aardig poepie licht.
Dus daarna nooit meer de xenon aan gehad overdag, wat overigens inderdaad overdag door de beperkte openingshoek nauwelijks zin heeft....niks nieuws onder de zon dus, althans voor mij ;)

De dagrij verlichting van de BMW scooter valt wat tegen, ze zitten bij de Sport redelijk verstopt in de hoeken en niet pontificaal in het zicht...dat kan beter.
Dit dan overigens weer niet bij de GT, die sowieso daarnaast wel een fraaie koplamp unit heeft.
Een aantal gebruiks gemakken zijn bij de GT duidelijk gewoon beter aangepakt :Y

De BMW sport kan als ik het vergelijk met mijn XB led ringen dus wel wat extra daglicht gebruiken, maar goed het Angel Eyes klusje is gewoon als je het echt doet 'part of the job' als je projectors gaat plaatsen. Ze passen gewoon boven op de shrouds, eigenlijk dus een makkie
Mijn XB dagrij leds springen er mogelijk ook door de andere plek in de koplamp, net wat beter uit als de OEM dagrij verlichting.
Als je een combi hebt van beiden, kan het helemaal niet meer stuk :9~

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Heb je n foto van die angel eyes op je kymco.
Vind dat heel vet, die dingen.

Maar xenon lampen overdag heeft weinig zin door de beperkte openingshoek?
Wat bedoel je hiermee?
Is de lichtbundel van de xenons anders?
 
Ferry alle foto's t/m in de oven aan toe staan gewoon in het Xc topic, en verderop vast wel een foto met de hele handel in action.

Ik zal het proberen simpel uit te leggen, ik weet niet helemaal of me dat lukt maar we zien wel.

Lensen hebben een beperkte openingshoek omdat het een geslepen glas is met focus erin.
Dat doen ze expres om een zo sterk mogelijke lichtbundel te creëren.
De lichtbundel wordt als het waren door een kleine beperkte ruimte naar buiten geperst
Dit maakt een lensprojector de meest krachtige kampioen verstralen die er bestaat.
Erg handig dus als je in landen rijd waar niet zoveel straatverlichting is.
Het is dus net alsof je een puist met licht door een klein gaatje naar buiten laat schijnen.... daardoor reikt het licht behoorlijk ver en is het een uiterst efficiënte methode om ook een strakke lichtbundel te creëren en te behouden.

Heb je een conventionele of xenon lamp gewoon koud in je koplampunit gemonteerd, dan zorgt de spiegel in je koplamp voor de afstraling van de lichtbundel, maar ja dat gaat soms bij wijzen van spreken door de grote van de koplamp spiegel alle kanten op behalve de goeie. Dus dat levert lichtbundel verlies op als je het vergelijkt met de krachtbundel die door een kleine lens naar buiten wordt geperst.

De beste eigenschap van een lens projector is dus door met een gerichte bundel en d.m.v. een (low cut) ver te stralen.
De 'low cut' is een metalen plaatjes wat achter de lens zit en er voor zorgt dat er o.a. pertinent geen licht te hoog afstraalt waardoor mensen zich b.v. kunnen verblinden.
Als je dus achter een auto staat zie je een kaars rechte bovenkant lijn die ongeveer net boven de kenteken plaat van de auto uitkomt, en in ieder geval niet hoger dan de buitenspiegel van een auto.
De 'low-cut' is tevens bedoelt om te schakelen tussen Dim en Groot licht.
Als je groot licht aanzet veranderd de stand van het metalen 'low cut' plaatje waardoor de openingshoek van de lens groter wordt.

Links Xenon in conventionele koplamp.
Rechts is projector in Dim stand, bij grootlicht de zelfde bundel alleen dan hoger.
image.php



Ik heb nog wel een leuke voor mensen om over na te denken.


Als je het allemaal heel strikt gaat nemen qua veiligheid zijn waarschijnlijk de xenon setjes met altijd wel strooilicht de meest veilige.
Dit voornamelijk omdat ze bijna alle kanten op stralen, behalve de goeie ;)
Als je dat niet ziet als tegenligger of soms ook irritant vindt dan weet ik het niet meer.
Daar kan ook echt geen dagrij verlichting tegen op.
Dus tja wat is wijsheid: Wijd/Breed licht wat niet ver komt maar wel door iedereen wordt gezien.
Of sterk gebundeld licht wat heel ver komt en waar je zelf heel ver mee kan kijken ?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken maar dat gaat hem denk ik niet worden, het lijkt trouwens wel een ouderwetse route-rol ha ha geinig :]

Een van de de redenen dat het niet makkelijk gaat is omdat je windscherm dan niet meer verstelbaar is.
Je kunt op deze manier het windscherm namelijk niet meer naar je toe halen.
De route-rol zit hier al zo goed als gefixeerd tussen bovenkant cockpit en het windscherm.

Daarnaast is een Garmin Zumo 590 kantelbaar, dus verticaal en horizontaal inzetbaar en dit geeft bij verticale positie een pas problemen.

Ik heb o.a. even een rode cirkel aangebracht om te ondersteunen wat ik zie.
BMW Sport kenners zullen aan de hand van de rode cirkel direct begrijpen wat ik bedoel.

image.php


Op zich is de originele plek op het stuur een fraaie locatie, probleem is alleen dat de Zumo 590 nieuwer is als het ontwerp van een BMW scooter, dus daar zit hem mogelijk de kneep.
BMW stuurkolom is heden ongewijzigd sinds 2011 en Garmin Zumo 590 is model 2014
Ik wilde zaterdag eigenlijk even de Zumo 590 gaan passen in verticale stand maar is er niet van gekomen.
Want wat er zo uit lijkt te zien alsof het niet helemaal 100% werkt kan in de praktijk 'soms' nog redelijk mee vallen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Geen dank ferry, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Vraag anders gerust verder


en over die nieuwe ik vind hem in het echie heel er mooi de gt trouwens ook vooral de witte.
ik heb voor werkverkeer nou een burgman200 uit 2011 met 2000km op de teller ik moet eerlijk zeggen wat een topfiets is dit en ben ook erg benieuwd hoe de bugman 650 rijd in vergelijking met de bmw.

Dit is altijd zo mooi van jou, je hebt al diverse modellen scooters gehad en hebt het eigenlijk altijd wel naar je zin op elk verschillend model.
Je hebt zelfs als een Harley gereden en toch blij met de scooters, goed hoor :)
 
ik rij alles wat ik leuk vind ben niet merk gebonden als ie maar lekker rijd.
me volgende fiets kan ook zo weer een motor worden (all road).
burgman is niet mooi en wat ik betaalt heb ervoor is helemaal leuk maar ik kan niks anders zijn dan positief.
en harley phhh ik heb er meerdere gehad maar nooit meer een harley wat een ellende.
wat ik nu wel zeker ga doen is een keer een proefritje maken op een burgman 650 nieuw model als die op zijn manier net zo rijd als de 200 dan ga ik voor het comfort.
me droomgarage bevat een super motard,een naked een bmw 1200gs en een maxi scooter.
en voor de looks een triumph bonville
 
Laatst bewerkt:
Geen dank ferry, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Vraag anders gerust verderDit is altijd zo mooi van jou, je hebt al diverse modellen scooters gehad en hebt het eigenlijk altijd wel naar je zin op elk verschillend model.
Je hebt zelfs als een Harley gereden en toch blij met de scooters, goed hoor :)
Herkenbaar. Ik rij onder meer een Harley en een scooter en ik geniet echt van mijn scooter. In het Harley wereldje, wat dat ook moge zijn, heb je er nog al wat eigenaren/berijders tussen zitten die op alles en iedereen lopen af te geven. Net als bij supersports, daar zie je ook veel bewijsdrang. De gemiddelde scooterrijder is daarin veel meer ontspannen.
 
na een harley is eigenlijk alles genieten,ik herken dat over dat harley wereldje dat was niet mijn ding.scooter rijden is zoveel relaxter dan gewone motor,heel af en toe met verre tripjes mis ik de bmw gs dat was echt een tourbuffel met grote koffers.
 
En daar komt die burgman650 dan mooi om de hoek kijken. Minstens zo goed toeren ivm de grote bagageruimte. Minstens zoveel comfor als de gs. Terwijl ik zowel in nl als in de bergen de gs 1100 en de 1150 van vrienden altijd primma kon bijhouden in de powermode.
Enige nadeel van 99.9 % van de scooters is de kleine tank in vergelijking met toer buffels als een gs of bijv yamah fjr.
Die is maar 15l en daar haalde ik max bij rustig rijden ongeveer320 km. Bij normaal rijgedrag op vakantie 280km en bij sportief 200 km.

Mooie motoren ook die harley prachtig.
 
full

leuk 1 cil was ook leuk rijden
full

zo stond ie in de bigtwin
full

me all time fovo scooter maar veel gezeik mee gehad.
full

deze reed heerlijk maar voor mij ontbetrouwbaar
 
Als ik die foto's zo zie dan is het voor een deel herkenning. Zelf heb ik ook een voorliefde voor eencylinders. Het Yamaha 660 blok heb ik ook gehad, maar dan in de SZR variant.
 
Gisteren proef gereden op de vernieuwde BMW C650 Sport op de BMW experience dag bij Van Harten in Amersfoort.

Er stond een mooie zwarte klaar.
Was erg benieuwd naar de rij-eigenschappen. Helemaal omdat de vorige keer op de C600 sport zo enorm tegenviel.
De problemen bij deze waren

- voelde me niet op mn gemak
- het blok maakte een lawaai die de akra overstemde!
- een irritante dip tijdens acceleratie in t begin, dus bij stoplichten
- traag met sturen

Pluspunten waren toen
- snel (maar de tmax voelt veel sneller/dynamischer)
- stabiel
- zithouding
- mooie nette tellers

Nou, de vernieuwde 650 dus en in t zwart.
2 x links de kersenbaan op en binnen 2 minuten de stad uit.
En of die anders bleek te zijn!

- voelde me meteen op mn gemak
- mechanisch lawaai uit het blok helemaal weg!
- de zithouding is de beste die ik ooit op n motor heb meegemaakt. De ruimte om je benen en voeten neer te zetten is enorm. Opmerkelijk is dat de meest comfortabele zithouding op de BMW voor mij is met de voeten naar voren. Maar je voeten passen ook op het overgangstuk van vlak naar schuin.
- acceleratie....top. Geen dip meer! Hij trekt serieus aan de armen

Er is eigenlijk maar 1 minpunt, maar die is gewoon persoonlijk.
De motor voelt alsof hij n veel langere wielbasis heeft dan andere. Hierdoor stuurt hij minder dynamisch.
Lijkt op t verschil tussen een xmax 400 en een tmax.
Een xmax 400 is enorm koersvast in de bochten, net als de BMW. Eenmaal in de bocht is hij moeilijker van zn lijn te krijgen.

Een tmax valt een bocht in. Ligt ook strak in de bocht, maar is met speels gemak van die lijn te krijgen. Wil je de bocht ineens scherper maken? Geen probleem.
Ik word nooit volwassen, want als ik lekker aan t rijden ben en er is n recht stuk, dan ga ik n beetje slingeren, soms beetje extra gas erop, soms niet.
Dat gaat bij zo'n BMW gewoon wat moeilijker en langzamer, met mn aprilia heel makkelijk en met de tmax net zo.

Nogmaals dit is persoonlijk. Mn vriendin reed n stukje met de tmax toen ik daar n proefrit mee deed en schrok zich wezeloos omdat die zo de bocht in viel, ik vind het heerlijk.
De BMW gedraagt zich meer als een supersport, want met de BMW ga je "lijnen rijden" en dus op de snellere wegen.
Een tmax is meer voor de iets meer kronkelende wegen, want die is zo wendbaar en voelt heel snel. Wegen die ik zo leuk vindt: 60 80 km pu kronkelend door bossen, weilanden etcetera.

Moest ff straatje keren met de BMW en dat gaat dan traag en voorzichtig. Omdat t zo voelt.
Natuurlijk kunnen bezitters dit veel sneller dan ik, maar t is gewoon anders.

Maar nogmaals, wat een verbeteringen! Heerlijke scoot en....je wordt totaal niet moe.
Alle knopjes zitten goed en eh, prachtige knopjes voor hand en zadelverwarming. Gewoon knopjes op t stuur he.

Oh ja, het ruitje. Jammer dat ze nog steeds dat opmerkelijke stelsysteem hebben, met die plastic draaiknoppen.
Waarom niet de elektrisch verstelbare zoals op de GT?
Ruit stond op de hoogste stand en ik had geen klagen. Toen ik op n gegeven moment wat dieper ging duiken, mn hoofd naar beneden, zat ik helemaal uit de wind! Dat zou wel heel mooi zijn, misschien n andere ruit met n welving?
Nogmaal, wind was gewoon, net als op mn aprilia, niet storend.

Dus:
Geweldige scoot, heel snel, echte stuurmachine.
Totaal verschillend als de tmax die andere stuureigenschappen heeft.
Allebei helemaal top, maar je moet ze echt allebei proefrijden als je er eentje wilt kopen, want ze rijden totaal anders.
Mn vriendin vond de looks van de BMW echt dik. Ze reed met me mee op haar MP3 :)

Daarna samen met mn vriendin gaan toeren. Hm....dan is mn aprilia ineens maar een brommertje hoor -O-
 
Laatst bewerkt:
Ferry heel mooi geschreven en ook exact op de werkelijkheid.
De tmax is op een 60-80 weg beter in de bocht maar op hogere snelheid heb ik liever de bmw. Je kan er zo hard mee gooien in de bochten dat is niet normaal en het zelfde met weer uit de bocht komen je zult je hele lichaam moeten verplaatsen maar als je dat onder de knie hebt dan :d :d
Mooi voorbeeld dit is trouwens de ouwe moddel.

Mijn c650 sport is besteld nog een weekje of 3 heb de highline pakket alarm pakket voor 100€ gekregen.
Mooi prijs van 12050€ ready to ride en met een 3easy plan is het helemaal een feest voor de zakelijke gebruiker ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan