Honda cbr600f stottert

cemo050

MF'er
17 apr 2015
68
0
leek
Beste leden.

Ik heb sinds kort weer is problemen met de motor.
Als de motor koud is rijdt de motor heel soepeltje zoals die moet rijden.
Alleen zodra de blok op temperatuur is begint hij te stotteren onder de 3500 toeren.
Heb hem pas geleden de kleppen laten stellen, bougies laten vervangen en carbs synchroon laten afstellen.
Nu heb ik gisteren de bobines er even af gehaald en gekeken hoe deze eruit zagen, dit omdat ik op internet had gelezen dat ze soms door ouderdom wel is willen scheuren en dan werkt hij niet goed als die warm is.
Onlangs kwam ik er ook achter dat er een scheutje in de vacuüm slang zat die vanaf de inlaat naar de benzine kraan gaat.
Dus heb die slang vervangen maar nog steeds stottert hij.
In het begin deed hij het heel af en toe maar nu is het zo erg dat hij bijna uitvalt als je de koppeling niet inknijpt en flik wat gas bij geeft zodat die weer beetje normaal begint te draaien.
Ik ben ten einde raad.
Ik weet dat je de bobines kan doormeten alleen heb geen meet apparatuur ervoor.
De motor heeft 67 duizend gelopen en is 23 jaar oud.
En ik ga er ook van uit dat de bougie kabels en bobines nooit zijn vervangen.
Kunnen jullie mij tips geven wat ik nog meer kan na kijken voor ik andere bobines ga kopen.
Heb trouwens de inlaat rubbers ook nagekeken en die zien er nog heel goed uit dus ga er niet vanuit dat die daar ergens valse lucht aanzuigt.

Het gaat om een honda cbr600f 2 pc25 model.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr,
Cemo
 
als cilinder 1 lang valse lucht heeft gezogen door die scheur in het vacuum slangetje kan het zijn dat de inlaat kleppen verbrand zijn. Ik zou een compressie meting laten doen.
 
Hij is pas 2 weken geleden bij de monteur geweest voor klep stelling die heeft de nokkenas eraf gehad om bij de kleppen te komen om ze te stellen.
Dus hij zou het wel gezien hebben als er een klep niet goed was.
Hij zei tegen mij dat de kleppen iets te strak stonden afgesteld maar dat had die verholpen.

als cilinder 1 lang valse lucht heeft gezogen door die scheur in het vacuum slangetje kan het zijn dat de inlaat kleppen verbrand zijn. Ik zou een compressie meting laten doen.
 
Hij is pas 2 weken geleden bij de monteur geweest voor klep stelling die heeft de nokkenas eraf gehad om bij de kleppen te komen om ze te stellen.
Dus hij zou het wel gezien hebben als er een klep niet goed was.
Hij zei tegen mij dat de kleppen iets te strak stonden afgesteld maar dat had die verholpen.

Dat kun je niet zien met alleen de nokkenas eruit maar de monteur had het zeker gemerkt met synchroniseren als dat gebeurt is met warme motor.

Maar is het stotteren ontstaan nadat de motor bij de monteur is geweest ?

Om het kleppendeksel te verwijderen moet er veel gedemonteerd worden dus best aannemelijk zijn dat er iets niet goed is gegaan met monteren.

Met koude motor loopt ie goed , begint het stotteren als de choke eraf gaat of als de motor op bedrijfstemperatuur is ?
 
Nee hij stotterde voorheen ook heel af en toe.. Dus ik dacht laat ik hem is weg brengen.. Dus veel dingen laten nakijken en vervangen en stellen.

Maar als de motor echt heel goed op temperatuur is na 30 min rijden ofzo begint het gestotter.
Hij stottert heel erg je echt op lage toeren wil belasten de motor..

En ik heb heel veel op internet forums gelezen en kwam regel matig tegen dat de bobines minder gaan werken als ze warm zijn (defecte bobines)

En die jongen leverde elke keer heel goed werk af dus lijkt mij niet dat die iets is vergeten.
Heb zelf nog gister en eergister alles nagelopen en de slangen alles goed nagekeken.

Wat mij wel opviel dat ik het idee heb dat de motor verzuipt.

Er zat aardig wat benzine in de lucht filterbox en op de 2 slangen zwarte slangen die overtollige benzine afvoeren.

Zou het mischien de gasnaalden kunnen zijn?

Ik heb 3 maanden geleden ook de carbs eraf gehaald om te schoonmaken.. Toen zag alles er nog heel netjes uit.. Geen vuil geen scheurtjes in de membramers en de naalden waren heel mooi rond.

Dus het enige wat nog over bleef waren de bougie kabels en bonbines.. Wat een boos doener kan zijn.
Toch?
 
tjaa, lastig zo.

Als het een bobine is zou je motor ook moeten knallen op het moment dat ie weer goed gaat lopen door de onverbrande benzine in je uitlaat.

Het zou inderdaad ook kunnen dat ie te rijk staat omdat ie koud wel goed maar bij de pc 25 kan de choke er na het starten al snel af dus dat kun je uitsluiten , het begint pas na een half uur.

Benzine in de airbox kan komen doordat een inlaatklep slecht sluit en mengsel tijdens de arbeidsslag teruggeblazen wordt.

Als het mijn motor was zou ik als eerste toch een compressie meting doen.
 
Oke. Zal de monteur even appen en vragen of die een compressie meting kan doen.
En hij knalt wel uit de uitlaat als je gas los laat van hoog toeren tal.
Dus wat je zegt onverbrande benzine..
De verbuik van de motor is ook aardig hoog als ik het vergelijk met mijn vorige f2
 
Oke. Zal de monteur even appen en vragen of die een compressie meting kan doen.
En hij knalt wel uit de uitlaat als je gas los laat van hoog toeren tal.
Dus wat je zegt onverbrande benzine..
De verbuik van de motor is ook aardig hoog als ik het vergelijk met mijn vorige f2

Ik heb 20 jaar cbr 600 gereden en die zijn echt zuinig, bij veel snelweg is 1 op 20 makkelijk haalbaar :)

compressiemeting zou ik zeker doen om uit te sluiten of er in de cilinderkop iets is.
is een simpele meting die veel kan verklaren en je weet gelijk hoe het met de conditie van het blok is.
is de meting goed dan weet je ook dat het probleem elektronisch is of in de carburatie zit.
Ik vraag me trouwens af wat je eigen monteur denkt wat de oorzaak kan zijn ?
Ik neem aan dat je dit probleem met hem ook besproken hebt.
 
Hij ging ervan uit dat de carburateurs niet goed afgesteld stonden.
Toen ik hem had heen gebracht.
Maar ik zal eerst even compressie meting laten doen.

Maar ook nog te vermelden is dat toen ik daar was.
Gingen we de cilinders opmeten of ze allemaal goed meekwamen.
Toen kwamen we erachter dat de 2de vam recht 15 graden achterliep op de rest qua warm lopen.
En toen zei de monteur komt waarschijnlijk dat die cilinder te veel benzine krijgt. Dan koelt die af..

Maaar na alles doet die het nog steeds niet goed en zoals jij aangeeft compressie meting doen als die goed is stap ik af op de onsteking.

Kan het ook zo zijn de mischien de vliegwiel niet goed is... Want als goed is xit daar toch een rotor op?
 
als je 2de cilinder niet goed meedoet kun je dat ook aan de bougie zien, die moet er toch uit voor de compressie meting.

als de bougies aangeven dat de afstelling nog niet goed is zou ik daar eerst aan werken.
 
Ja de monteur heeft op het moment heel druk.. Dus word even afwachten.. Heb vandaag andere bobines gemonteerd die van een rijdende cbr af komt en hij stotterde nog steeds.. Maar echt heel raar dat die het nu af en toe doet.
Hij loopt al iets beter maar af en toe als je optrekt doet die gewoon normaal en soms begint hij weer wat te stotteren.. Heel appart;)
Maar in ieder geval bedankt voor het mee denken.. Ik zal de compressie meting moeten afwachten en daarna kijken we wel weer verder.
 
Ja ik zat zelf ook nog te denken aan de benzine kraan dat die mischien verstopt zit ofzo.. want toen ik paar maanden geleden de carbs had schoon gemaakt waren deze heel erg schoon alleen de zeef die op de kraan zit in de tank.. Die was heel smerig.. Zat allemaal zand korrels ofzo rondom de zeef.. Maar kan zijn dat er wat in de kraan is gekomen.. Je weet maar nooit...
 
Beetje off topic maar een aantal jaren geleden liep mijn cbr 600 niet echt lekker na de winterstalling.
Mmmm balen, wat zou het kunnen zijn, had de carbs al eens schoongemaakt.
Boel maar eens loshalen en toen kwam ik dit tegen, er had iemand overwinterd in mijn airbox _O- _O-

heb nog overwogen een thunderCAT aan te schaffen maar heb de cbr toch maar gehouden.
ductape was de oplossing ;)

full
 
Ik kijk heel veel op forums en de meeste mensen hebben het over de carburateurs.. Misschien moet ik daar is beginnen te zoeken..
Want heb gisteren btw nog andere bobines geprobeerd maar nog steeds het zelfde probleem.
Denk toch echt zoals er het meest over gesproken word dat er vuiligheid in de carbs zitten.
Zal ze van het weekend is er even af halen en schoonmaken.
Mischien vind ik wat in de carbs wat er niet in hoort.
Pomp er een paar busjes remmen reiniger erdoor heen dat zal wel moeten helpen;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan