Kleppen stellen Honda NX 250 : shim under bucket

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hoi Allemaal,
Ik heb een paar dagen geleden een lief 250 cc motortje gekocht. Een Honda NX 250. Weinig voor betaald maar er moet ook wel het nodige aan gebeuren. Een van de dingen die ik graag wil doen is de klepspeling controleren en eventueel corrigeren. Het werkplaatshandboek gedownload maar erg duidelijk wordt het er niet in uitgelegd. Het is een 'Shim under Bucket' systeem. Uiteraard heb ik het gegoogled maar er is niet zo veel over te vinden.

Mn vragen?

1) Klopt het dat als ik de shims moet vervangen ik beide nokkenassen uit moet bouwen?
2) Hoe krijg ik de timing weer goed als ik het spul weer in elkaar zet?

Alvast bedankt,

Aad.
 
Laatst bewerkt:
In het hoofdstuk cilinderkop zal gerust wel staan hoe je de nokkenassen uit moet bouwen, de montage staat meestal enkele bladzijden verder.
welke merktekens en waar die zitten kun je uit het WPHB halen.

Ik zou, als ik jou was, misschien alleen de klepspeling controleren en het daadwerkelijke stellen(indien nodig) aan een monteur overlaten.
Als je niet bekent bent met het feit dat er merktekens moeten corresponderen kun je daar beter afblijven.
En dat is niet lullig bedoelt.
 
Het wphb is gewoon niet duidelijk, enerzijds omdat het uit het japans vertaald is anderzijds omdat er gewoon niet veel informatie in staat. Ook al lijkt dat misschien niet zo, ik heb voldoende sleutelervaring om dit klusje te klaren. Over merktekens op de nokkenassen wordt bv niets verteld in het wphb. Door een monteur laat ik nooit iets doen. Dat zijn mn brommerds niet waard.
If you can't hack it you don't own it :-)

Hoi,
Aad.
 
Het wphb is gewoon niet duidelijk, enerzijds omdat het uit het japans vertaald is anderzijds omdat er gewoon niet veel informatie in staat. Ook al lijkt dat misschien niet zo, ik heb voldoende sleutelervaring om dit klusje te klaren. Over merktekens op de nokkenassen wordt bv niets verteld in het wphb. Door een monteur laat ik nooit iets doen. Dat zijn mn brommerds niet waard.
If you can't hack it you don't own it :-)

Hoi,
Aad.
NX 250 - Google zoeken
 
dit is toch een vrij eenvoudig systeem.
merktekens van de krukas zitten op de dynamo, draai de 2 doppen los en zet de krukas op tdc in de compressieslag.
kijk dan op de nokkenaskettingtandwielen waar de merktekens staan.
meer is het niet.
 
Het wphb is gewoon niet duidelijk, enerzijds omdat het uit het japans vertaald is anderzijds omdat er gewoon niet veel informatie in staat. Ook al lijkt dat misschien niet zo, ik heb voldoende sleutelervaring om dit klusje te klaren. Over merktekens op de nokkenassen wordt bv niets verteld in het wphb. Door een monteur laat ik nooit iets doen. Dat zijn mn brommerds niet waard.
If you can't hack it you don't own it :-)

Hoi,
Aad.
Als je geen merktekens kan vinden, kun je ze zelf met een kraspen maken?
Op pagina 9.17 staat precies hoe je de nokkenassen terug plaatst op de juiste timing
 
Terug
Bovenaan Onderaan