Elektrisch probleem Mv Agusta Brutale 750- dynamo/SR

the_don

Rookie
27 aug 2012
14
0
Spanbroek
Hallo mensen,

Vorige week ben ik gestrand met mijn MV Agusta Brutale 750, de accu was leegetrokken heb me op laten halen door de plaatselijke motorzaak en die heeft een even een snelle diagnose gesteld. Het probleem is de spanningsregelaar en/of de dynamo.
Er werd mij verteld dat de spanningsregelaar bij deze motor ín de dynamo zit en dat m'n motor bijna geheel uit elkaar moet om er bij te komen. Nu kunnen ze mij alles vertellen op dit gebied :? (lees; ik = noob), maar ik ga toch hier een lijntje uitgooien om te lezen of dit verhaal klopt en of er misschien andere oplossingen zijn om dit probleem te verhelpen.


Kan iemand:
- Het bovenstaande bevestigen? :}
- Mij voorzien van enige tips & tricks om dit zelf op te lossen? :}

Ik lees het graag!
Gr. Donny
 
Ik ken de motor alleen uit de showroom, ik heb er dus nooit een sleutel op gehad.
Op zich kan ik de conclusie van de dealer wel onderschrijven. Als hij leeg is ligt dat kennelijk aan het laadsysteem. Het is een heel simpele diagnose.
Als ik Googkle op een brutale generator en plaatjes kijk zie ik een auto achtige generator. Daar zit inderdaad de spanningsregelaar ingebouwd. Eigenlijk is dat een plastic blokje met de koolborstels ingebouwd. Dat zit met een stekkertje en twee schroefjes.
Ik kan zonder manual niet zeggen of je het zelf kan. Het lijkt voor mij alsof de generator achter de cilinders ligt en aangedreven wordt vanachter het linker motordeksel.

Zo ziet de generator er uit:
dsc_2851_3.jpg

7985043.jpg


Onderstaand noemen ze het generator cover, hier zou hij dus achter moeten zitten:

s-l225.jpg


Je kan de generator, en volgens mij de koolborstelhouder zien zitten in het midden van dit plaatje, half verstopt achter de framebuis:
F4-1000%20torque%20left%20side.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik een soortgelijk geval gevonden.

http://www.mvagusta.net/forum/showthread.php?t=48597&highlight=disassembling

Het is dus mogelijk om de dynamo te demonteren zonder de boel uit elkaar te halen maar 't wordt pielen.

Ik ga de MV eerdaags ophalen en ga er mee aan de slag.
De accu heeft ondertussen op de lader gestaan en is weer vol. Vorige week stond ik stil na ongeveer 25 kilometer. Ik moet nu 18 kilometer naar huis en zou ik het rijdend moeten redden.

Dank voor je reactie!
 
Ik ken de motor alleen uit de showroom, ik heb er dus nooit een sleutel op gehad.
Op zich kan ik de conclusie van de dealer wel onderschrijven. Als hij leeg is ligt dat kennelijk aan het laadsysteem. Het is een heel simpele diagnose.
Als ik Googkle op een brutale generator en plaatjes kijk zie ik een auto achtige generator. Daar zit inderdaad de spanningsregelaar ingebouwd. Eigenlijk is dat een plastic blokje met de koolborstels ingebouwd. Dat zit met een stekkertje en twee schroefjes.
Ik kan zonder manual niet zeggen of je het zelf kan. Het lijkt voor mij alsof de generator achter de cilinders ligt en aangedreven wordt vanachter het linker motordeksel.

Zo ziet de generator er uit:
[afbeelding]
[afbeelding]

Onderstaand noemen ze het generator cover, hier zou hij dus achter moeten zitten:

[afbeelding]

Je kan de generator, en volgens mij de koolborstelhouder zien zitten in het midden van dit plaatje, half verstopt achter de framebuis:
[afbeelding]

Zo'n dynamo zit alleen met de aandrijving in het blok, niet in zn geheel.
 
Hadzevladze! De MV rijdt weer als een zonnetje. Slechts een zekering hoeven vervangen ipv de dynamo (waar de dealer na diagnose mee aankwam).
Jaah, dat word een dure zei die nog.
Uiteindelijk kost het een half uurtje googlen en een zekering van €0,80.
Je kunt tegenwoordig ook nergens meer vanuit gaan. In Zwaagdijk kom ik dus ook niet meer!
 
Hadzevladze! De MV rijdt weer als een zonnetje. Slechts een zekering hoeven vervangen ipv de dynamo (waar de dealer na diagnose mee aankwam).
Jaah, dat word een dure zei die nog.
Uiteindelijk kost het een half uurtje googlen en een zekering van €0,80.
Je kunt tegenwoordig ook nergens meer vanuit gaan. In Zwaagdijk kom ik dus ook niet meer!


Ik zal geen namen noemen maar weet welke je bedoelt.
De olie is er ook van goud, en dan heb ik het niet over de kleur.

edit;
Gaat de laadspanning via een zekering?, heb je de laadspanning gecontroleerd na de "reparatie"?
 
Laatst bewerkt:
dynamo demonteren zonder eerst wat te meten oeps fout.
Weet eerst wat je moet meten bv is de stuurstroom wel aanwezig.
Dadelijk sloop je de dynamo terwijl bv een zekering defect is .
Meten is weten vervangen is voor dummies
 
Laatst bewerkt:
Hoe heb je dat dan uitgevonden dat het een zekering was ipv het laadsysteem ? Ben wel benieuwd welke redenatie je hebt gevolgd waardoor je bij een zekering uitkwam in combinatie met een lege accu.Of was de accu helemaal niet leeg ?

groet,Auke.
 
@ Wijnald: Gelukkig was er nog niks gedemonteerd. Maar ik vraag me wel af hoe zo'n diagnose gesteld wordt bij zo'n bedrijf aangezien de dynamo het dus wel gewoon doet.

@AWH
Ik ben van tevoren even gaan zoeken op het internet en kwam uit bij deze threat:

Brutale S 750 Batterie issue - MVAgusta.net

Ik had precies hetzelfde gedaan. Accu andersom erin gezet (De polen bij deze nieuwe accu zaten precies contra t.o.v. mijn oude accu en... blabla, ik was gewoon dom bezig)
Na een helder moment heb ik deze omgedraaid en ben ik nietsvermoedend een rondje gaan rijden en heb hiermee mij accu leeg getrokken.

Aangezien het verhaal in de threat wel erg overeen kwam met mijn probleem ben ik hier maar mee begonnen.
Deze 40 amp. zekering heb ik eerst bekeken en was idd kapot. Deze heb ik vervangen.
De accu ondertussen weer opgeladen en doorgemeten, kwam op 12,8V.
Toen de motor gestart, beetje toeren gemaakt en weer doorgemeten --> 14,4V. Dan ga ik er vanuit dat mijn dynamo en spanningsregelaar in orde moeten zijn.

Als er nog meer manieren zijn om problemen uit te sluiten hoor ik het graag.
 
Tja ik denk even dat er voor het gemak er niet vanuit was gegaan dat je de accu verkeerd erin gezet had.
Ik zou dat ook niet gedacht hebben.
Je hebt het denk ik ook niet gemeld.

Maar goed deze dynamo is feitelijk simpel even kort door de bocht.
Heb je de laadspanning ook gemeten in belaste toestand niet geheel onbelangrijk.
 
Bij een defecte dynamo meet je geen 14,4 volt en bij een defecte SR zeker niet.
Waarschijnlijk is de verkeerd geplaatste accu het probleem geweest.
Verbazingwekkend dat ´n dealer zo´n diagnose stelt. En dan vinden dealers het vreemd dat ze ´n slechte naam krijgen. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan