Cilinder Yamaha Royal star laat iets lopen??

Knutselsmurf2

MF veteraan
13 jun 2008
1.776
608
Midden van het Land
Er is mij gevraagd om hierover een vraag te stellen hier in het Techniek onderwerp.
Ik heb zelf geen ervaring met vloeistof gekoelde motoren. Dus speel ik de vraag even door van de eigenaar.
FB_IMG_1461176717018.jpg

Voorste cilinder, rechts.
FB_IMG_1461176721198.jpg

Achterste cilinder, rechts.
Deze beide cilinders zitten aan de rechterzijde en staan dus, wanneer de motor op de standaard staat, omhoog, dus eventueel regenwater kan in deze gaten lopen.
Bij de twee linker cilinders is niets aan de hand.
Voor mij ziet het er uit als roestwater wat uit een gietstuk komt. Maar mijn mening voor een andere.
Graag een ervaringsdeskundige opmerking.
 
Is het niet gewoon een afwateringsgaatje van de bougieholte, die er nou juist zit vanwege wat je in de OP schrijft? Als de bougies er al erg lang inzitten (bijvoorbeeld omdat de fiets niet veel kilometers maakt) kan de buitenzijde van de bougie gaan roesten. Dat gemengd met water geeft het bovenstaande resultaat, roestwater.

Ik kan op de foto niet opmaken of er nou een plug ingeslagen zit die lekt of dat het een open verbinding is of hoort te zijn zoals ik hierboven noem...
 
Honda heeft die afwateringsgaatjes ook. Dat het aan de rechterkant is wordt veroorzaakt door de afloop van water via de tank. Linkerkant heeft het niet omdat ie daar op de jiffy staat. ;)
 
Is het niet gewoon een afwateringsgaatje van de bougieholte, die er nou juist zit vanwege wat je in de OP schrijft? Als de bougies er al erg lang inzitten (bijvoorbeeld omdat de fiets niet veel kilometers maakt) kan de buitenzijde van de bougie gaan roesten. Dat gemengd met water geeft het bovenstaande resultaat, roestwater.

Ik kan op de foto niet opmaken of er nou een plug ingeslagen zit die lekt of dat het een open verbinding is of hoort te zijn zoals ik hierboven noem...
lijkt mij zeer waarschijnlijk
 
Ik dacht zelf ook aan roestwater vanuit de bougieruimte. Ik zal de eigenaar eens vragen of hij het gaatje kan doorprikken om te zien waar hij dan uitkomt. Eigenaar is niet echt technisch en de afstand tussen hem en mij is zo,n 180km, anders was ik zelf wel gaan kijken.
Ik zal eens kijken of ik in het service manuel iets kan vinden over dat gaatje.
Alvast bedankt voor het meedenken, bevestigd mijn gedachten.
 
Onze vermoedens waren juist. Heb de eigenaar gevraagd of hij via het gat verbinding kon maken met zijn bougie met behulp van een stukje ijzerdraad of zoiets.
En dat kon, dus er is geen sprake van lekkage, maar met wat onderhoud is het opgelost
Hier kan dus wel een slot op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan