Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik nou in augustus naar Vietnam zou gaan (met man en zoon van 6), waar is het dan redelijk goed qua weer?

O-)

Klimaat Vietnam

In Vietnam kun je te maken krijgen met een periode van regen. Het hele jaar door valt er af en toe een bui.
Maar er is eigenlijk geen maand waarin het reizen in Vietnam af te raden is.
Door het jaar heen zijn er enkele monsoonperioden waarin er meer regen valt dan in de rest van het jaar. Deze perioden verschillen van regio tot regio. In het noorden van Vietnam regent het het meest van juni tot en met september, in centraal Vietnam van september tot en met oktober en in het zuiden van mei tot en met november.

In de regentijd valt het water meestal op vaste tijden uit de lucht. Dit betekent vaak niet meer dan dat er ’s middags gedurende een uurtje een verfrissende dikke regenbui valt.


:j
 
Als ik nou in augustus naar Vietnam zou gaan (met man en zoon van 6), waar is het dan redelijk goed qua weer?
Minh:
Ha Noi:

Climate Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Daily highs (°C)
19 20 23 27 32 33 33 32 31 29 25 22
Nightly lows (°C)
14 15 18 21 24 26 26 26 25 22 19 15
Precipitation (mm)
19 26 44 90 189 240 288 318 265 131 43
Mid May to Mid Sep: rainy season (source: wikitravel)

Hue:
changeable, Feb-Mar: rainy season, rest of the year: can be hot and sudden rain.

Nha Trang:
more stable, rainy season: Oct- mid Dec, summer time: May-Aug/Sep rather hot, 30o-35o

HCMC:
The rainy season: May - October, dry season: December - April. Rain will not go long but streets can be overloaded.


In short: Aug is fine for the Central Coast (from Hue to Nha Trang) and ok for HCMC and Southern part. For the North we don't live there so have little experience.


Fred:
Ik heb lang geleden (1998) ongeveer de hele maand augustus in Hanoi doorgebracht. Ik herinner mij dat het behoorlijk heet was. Zozeer, dat ik bij de wat langere wandelingen een taxi terug naar het hotel moest nemen, daar waar ik in februari dat zelfde jaar nauwelijks een taxi van binnen heb gezien.
 
O-)

Klimaat Vietnam

In Vietnam kun je te maken krijgen met een periode van regen. Het hele jaar door valt er af en toe een bui.
Maar er is eigenlijk geen maand waarin het reizen in Vietnam af te raden is.
Door het jaar heen zijn er enkele monsoonperioden waarin er meer regen valt dan in de rest van het jaar. Deze perioden verschillen van regio tot regio. In het noorden van Vietnam regent het het meest van juni tot en met september, in centraal Vietnam van september tot en met oktober en in het zuiden van mei tot en met november.

In de regentijd valt het water meestal op vaste tijden uit de lucht. Dit betekent vaak niet meer dan dat er ’s middags gedurende een uurtje een verfrissende dikke regenbui valt.


:j
Wishful thinking??? O-)
 
Ik vond het in eerste instantie een onwaarschijnlijk globaal stukje. Tot ik de schrijver zag en ik de vetgedrukte regel ook meteen begreep. Voor de zekerheid even op de naam klikken gaf zekerheid. :)

Over een dag of 2 heeft Minh wat suggesties. Dat kost wat tijd omdat het Vietnamese sites zijn.
Wordt vervolgd.
 
Ik vond het in eerste instantie een onwaarschijnlijk globaal stukje. Tot ik de schrijver zag en ik de vetgedrukte regel ook meteen begreep. Voor de zekerheid even op de naam klikken gaf zekerheid. :)

Over een dag of 2 heeft Minh wat suggesties. Dat kost wat tijd omdat het Vietnamese sites zijn.
Wordt vervolgd.

Ah Fred, hartstikke leuk.
Ik ben zelf al eens in Vietnam geweest...
Ho Chi Minh, Hoi An, zijn me wel bekend... Sapa staat heel hoog op mijn lijstje en misschien is Phu Quoc ook wel een leuke kant op. Het duiken schijnt daar mooi te zijn.
Hanoi ken ik niet, alleen de tickets die kant op zijn zoveel duurder dan richting HCM.

Een keer een nachttrein... .zou dat helpen of de moeite zijn?
En... we reizen met een kind van (dan) 6. Dus da's ook wel anders.
Ik had al zitten kijken op de site "verre reizen met kinderen" maar niet zo veel mensen gaan naar Vietnam. Ik zoek ook juist dingen die leuk zijn voor Atlas. Accomodatie met zwembad heeft een vette plus (beetje kleinschalige resortjes maar met zwembad).
 
Camping op school 2: Poort (1)

Elke klas maakt zijn eigen toegangspoort. Daar waren de studenten van de vraag over de foto mee bezig. De poort moet licht en goedkoop zijn dus bamboe en traditionele hoeden (nón lá) zijn essentiële materialen, de rest is creativiteit. Hier een paar van de bouwsels.

full

full

full

full

full
 
@AdventureGirl

Sapa. FredVN in "Vietnam"
Heel mooi om te wandelen, alleen hadden we met de groepsreis slecht weer.

Hanoi.
Groooooot dorp. De moeite waard. Maar of een kind van 6 er veel aan heeft....?

Mijn ervaringen met de nachttrein zijn wat gedateerd, maar was indertijd heel goed te doen. Met de ligbus ’s nachts heb ik zelf geen ervaring. MarvelousM in "Vietnam" en Xir in "Vietnam"

Phu Quoc. Vragen hierover aan MarvelousM. MarvelousM in "Vietnam"

Minh is bezig met 1 of 2 nieuwe resorts in de omgeving van Nha Trang. Nog wat primitief maar erg goedkoop. Komt een stukje over.

Misschien is ook in Mui Ne/Phan Thiet nog wel wat leuks te vinden. Hai Yen FredVN in "Vietnam" beviel ons indertijd heel goed. Maar ik heb geen flauw idee hoe het nu is.

Whale Island FredVN in "Vietnam" zou perfect in het plaatje passen maar $14 pppm (per persoon per maaltijd, kinderen half geld) is een enorme aanslag op het vakantiebudget.
 
Binh Lap – een nieuwe bestemming voor toeristen in Cam Ranh, Khanh Hoa

Recent zocht ik op internet naar een leuke plek om een paar dagen door te brengen. Het resultaat was Binh Lap schiereiland in Cam Ranh, ongeveer 90 km van Nha Trang. Het is nieuw en nog niet erg populair bij toeristen dus het is rustig en nog steeds goedkoop. Maar het belangrijkste zijn de mooie en rustige stranden en vers seafood.

De weg van Nha Trang naar Binh Lap is leuk om op een motor te rijden:

full

full



Vietnamese mensen die er zijn geweest hebben het over 3 resorts: Ngoc Suong, Dao Hoa Vang en Binh Chau. Ngoc Suong is een up-market resort, dus duur. Dao Hoa Vang en Binh Chau hebben meer redelijke prijzen, bijvoorbeeld 400 000-500 000 VND (18-23 USD) voor een tweepersoonskamer.

Kamer in Dao Hoa Vang:

full

full



Volgens hen ligt Dao Hoa Vang op slechts 5 minuten lopen van de zee.

We zijn van plan om daar een keer heen te gaan. We zullen de resultaten laten weten.

Foto's van de website: https://pasoto.com/tin-tuc/thien-duong-bien-binh-lap-mot-maldives-thu-nho-cua-viet-nam/

Minh

full
 
@Adventure girl,

wij hebben anderhalf jaar met twee kinderen van zes en acht in Sai Gon gewoond.
• Via AirBnb een appartementje huren met twee slaapkamers in Imperia building in district 2.
Andere kinderen in de buurt om vriendjes mee te worden, een zwembad en een speeltuin, op wandelafstand van supermarkt, bioscoop en binnenspeeltuin (allemaal in hetzelfde shopping complex)."
Aan de andere kant van de highway ($3 met een taxi) tal van leuke restaurantjes
• met de bus naar Mui Ne, Full Moon Resort, eigen villa met jaccuzi voor mama om te genieten, voor papa en zoon: zwembad, tripje naar de White Dunes en de Fairy Stream.
Alvast een paar ideetjes dus....


Groet,
Jan in Yangon



Omdat Jan om onbekende reden niet op dit topic kan reageren heb ik zijn bijdrage erop gezet.
Helaas komen, ondanks allerlei trucs, de door hem aangegeven links niet mee. Deze staan nu apart hieronder.
Imperia: *****AWESOME APARTMENT, GREAT POOLS & VIEW***** - Appartementen te Huur in Ho Chi Minh City, Hồ Chí Minh, Vietnam
Full Moon Resort: Full Moon Beach | Resort & Water Sport Center In Mui Ne, Phan Thiet, Vietnam
 
@Adventure girl,

wij hebben anderhalf jaar met twee kinderen van zes en acht in Sai Gon gewoond.
• Via AirBnb een appartementje huren met twee slaapkamers in Imperia building in district 2.
Andere kinderen in de buurt om vriendjes mee te worden, een zwembad en een speeltuin, op wandelafstand van supermarkt, bioscoop en binnenspeeltuin (allemaal in hetzelfde shopping complex)."
Aan de andere kant van de highway ($3 met een taxi) tal van leuke restaurantjes
• met de bus naar Mui Ne, Full Moon Resort, eigen villa met jaccuzi voor mama om te genieten, voor papa en zoon: zwembad, tripje naar de White Dunes en de Fairy Stream.
Alvast een paar ideetjes dus....


Groet,
Jan in Yangon

Omdat Jan om onbekende reden niet op dit topic kan reageren heb ik zijn bijdrage erop gezet.
Helaas komen, ondanks allerlei trucs, de door hem aangegeven links niet mee. Deze staan nu apart hieronder.
Imperia: *****AWESOME APARTMENT, GREAT POOLS & VIEW***** - Appartementen te Huur in Ho Chi Minh City, Hồ Chí Minh, Vietnam
Full Moon Resort: Full Moon Beach | Resort & Water Sport Center In Mui Ne, Phan Thiet, Vietnam

m1703.gif


.. hmmm... interesting... thanks. ;)
 
Raul Castro wil leeftijdsgrens voor leiders Cuba

De 84-jarige president Raul Castro wil een leeftijdsgrens instellen voor de toekomstige leiders van Cuba.

De bejaarde leider is van mening dat belangrijke oudere partijleden hun tijd beter kunnen besteden aan het spelen met hun kleinkinderen. Het grootste deel van de machtigste mannen van de Communistische Partij van Cuba is op dit moment de zeventig jaar of ouders en soms zelfs al ouder dan tachtig jaar.

Als het aan de president ligt, wordt zestig jaar de maximumleeftijd waarop mensen nog lid mogen worden van het leidende comité van de partij. Wie ouder is dan zeventig jaar mag voortaan geen prominente functies binnen de partij meer bekleden.

Castro wil met zijn maatregel de weg vrijmaken voor wat jonger bloed in de Communistische Partij. Veel leiders binnen de partij hebben nog met Fidel Castro gevochten tijdens de revolutie van 1959. Wil de partij een toekomst hebben, dan moeten er meer jongeren bij worden betrokken, stelt president Castro.

Pensioen
De 84-jarige president gaat zelf naar verwachting over twee jaar met pensioen, als zijn termijn erop zit. Cuba krijgt dan vermoedelijk voor het eerst in zestig jaar tijd een leider die niet de naam Castro draagt.

Eind jaren vijftig verjoeg Fidel Castro de pro-Amerikaanse regering en veranderde Cuba in een communistische staat. De nu 89-jarige oud-president trad in 2008 af vanwege zijn slechte gezondheid.

Geen enthousiasme
Raul Castro deed zijn voorstel op een bijeenkomst van de Communistische Partij die dit weekend plaatsvindt. Zijn plannen werden overigens niet direct met enthousiasme ontvangen door de andere leden van de partij.

De jongere leden van de Communistische Partij hebben de afgelopen jaren al regelmatig aangedrongen op economische hervormingen en meer transparantie.


Bron: Raul Castro wil leeftijdsgrens voor leiders Cuba | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Na het lezen van dit verhaal was ik nieuwsgierig of het hier in Vietnam een vergelijkbare situatie zou zijn. Maar nee, hier gaat het duidelijk stukken beter.

Minh:
High level leaders of the Communist Party in Vietnam are in general not older than 65 (of course sometimes exceptions). Average age of the latest central executive committee is 53 (elected beginning this year).. The oldest is General Secretary Nguyen Phu Trong (72) but rumour has it that he will retire soon. The youngest is Vo Van Thuong (46) - rumour has it that he is an unofficial son of Vo van Kiet - prior Prime Minister.
 
@adventuregirl,

Hier een berichtje van mij, Ik ben vooral bekend in de Mekong Delta en verblijf altijd in de stad Rach Gia in Kien Giang provincie. Zelfde als Phu Quoc dus! Phu Quoc is heerlijk om even vakantie te vieren. Mooie natuur, binnenland en vooral mooie witte lege stranden!

Als je vragen hebt, of advies wilt over waar te verblijven dan kan ik je altijd helpen!

Hoe bevalt het reizen met een 6 jarige?
Wij reizen nu sinds kort met 2 meiden, van 2,5 en 0,5 jaar jong.. Wel ervaren dat je niet meer zo snel weg gaat met z`n allen op de motor! korte stukjes willen wel, naar een speeltuin of restaurant met z`n vieren op de motor maar de echte trips doen we nu even niet meer!

Wel een goede tip, je kan met Vietnamees kenteken rustig Cambodja in. Cambodja is mooi klein en je internationaal rijbewijs is gewoon geldig! Goed te verkennen met de brommert/motor
 
Misschien heb je het er al over gehad, maar in hoeverre speelt de Vietnamoorlog met de US nog een rol in het huidig onderwijs, erfgoed en huidig cultureel-maatschappelijke attitude en identiteit?

Hoe kijkt men tegen Amerika aan en maakt men onderscheid met Europa?
 
Camping op school 4 Koken (1)

Koken voordat er gegeten kan worden

full

full



Ook de jongens moeten aan de slag!

full



Favouriet is Nem nướng: gegrilled varkensvlees op stokjes, gerold met groenten, je eet het met zoetzure saus. Nem nướng wordt klein gesneden na het grillen, dus genoeg voor 40 hongerige tieners na alle activiteiten.

full



Groenten en gesneden Nem nướng voor de lunch.

full
 
Misschien heb je het er al over gehad, maar in hoeverre speelt de Vietnamoorlog met de US nog een rol in het huidig onderwijs, erfgoed en huidig cultureel-maatschappelijke attitude en identiteit?

Hoe kijkt men tegen Amerika aan en maakt men onderscheid met Europa?
Ik ben zelf zo'n kleine 20 jaar geleden voor het eerst in Vietnam geweest en ik heb in al die jaren in het normale dagelijkse leven nog nooit iets van afkeer/haat o.i.d. gemerkt. En men kan niet zien, dat ik geen Amerikaan ben. Kortom, m.i. speelt het daar niet.

De rest van de vraag heb ik doorgestuurd aan Minh, hopende dat zij er iets over kan zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouw is net terug van een week vrijwilligerswerk in Vietnam en heeft daar ervaren dat de lokale bevolking continu op de foto wilde met de grote witte reuzen dus van afkeer was zeker geen sprake. Nu zat ze in een gebied waar normaal weinig tot geen toeristen komen, in Ha Noi was het fotograferen over.

Ik heb overigens wel begrepen dat je niet over de Vietnamoorlog spreekt maar over de Amerikaanse oorlog :)
 
@adventuregirl,

Hier een berichtje van mij, Ik ben vooral bekend in de Mekong Delta en verblijf altijd in de stad Rach Gia in Kien Giang provincie. Zelfde als Phu Quoc dus! Phu Quoc is heerlijk om even vakantie te vieren. Mooie natuur, binnenland en vooral mooie witte lege stranden!

Als je vragen hebt, of advies wilt over waar te verblijven dan kan ik je altijd helpen!

Hoe bevalt het reizen met een 6 jarige?
Wij reizen nu sinds kort met 2 meiden, van 2,5 en 0,5 jaar jong.. Wel ervaren dat je niet meer zo snel weg gaat met z`n allen op de motor! korte stukjes willen wel, naar een speeltuin of restaurant met z`n vieren op de motor maar de echte trips doen we nu even niet meer!

Wel een goede tip, je kan met Vietnamees kenteken rustig Cambodja in. Cambodja is mooi klein en je internationaal rijbewijs is gewoon geldig! Goed te verkennen met de brommert/motor

Het reizen met onze zoon gaat prima... we hebben inmiddels al het nodige met hem gezien. Bali, Thailand, Borneo, Sri Lanka, Myanmar en Maleisie.. Dus dat gaat prima.
Cambodja heeft mijn echtgenoot niet veel zin meer in. En ook ik ben daar vaker geweest en neig dan eerder naar Laos.

Ik zal me eens gaan verdiepen in jullie opmerkingen.... in ieder geval bedankt en ik laat weten wat het geworden is (het zou ook zomaar Panama kunnen worden trouwens).
 
Wazig

Het hele gedoe met vliegtickets en bijbehorende prijzen blijft een wazige geschiedenis (net zo wazig als het zicht in mijn linkeroog). Neem de trip met Vietnam Airlines naar mijn oogarts.

Heenreis
Kosten VND 1.500.000 pp.
Vliegtuig: een kleine 2-motorige propellerkist.

Terugreis
Kosten VND 600.000 pp.
Vliegtuig: een grote nieuwe Airbus A321.

Er zal vast wel een Vietnamese logica achterzitten. Iets in de geest van: de opbrengst van een vlucht moet een bepaald bedrag zijn. Dus klein vliegtuig met weinig passagiers = hoge ticketprijs en groot vliegtuig met veel passagiers = weinig. Kortom, wazig.

Er was ooit een boek op de markt: “Vliegt u ook te duur?” van Hugo van Reijen. Geeft een aardig kijkje in de wondere wereld van de vliegtarieven.

Wij merken het ook als wij tickets voor NL boeken Meestal wachten we tot Quatar met een aanbieding komt. Wat we dan heel vaak zien is dat kort tevoren het tarief omhoog gaat. En dat is dan nog één van de lompere trucs. Er zijn ongetwijfeld subtielere, die we niet zien.
 
Camping op school 5 Koken (2)

Studentenfavouriet!! Groene mango met chili zout en mắm ruốc (gefermenteerde saus).

full



Minh: ja ja, die bamboestokken worden niet gebruikt, dus we kunnen leuk doen. Dit is een soort populaire dans van de minority maar elke student in VN kent deze want die wordt getoond in elk studenten "gala".

full



En daarna valt iedereen in slaap. De dames in de zaal op de vloer en de heren buiten in de tent. :+

full
 
Airports

Cam Ranh International Airport.
Het vliegveld van Nha Trang. Het klinkt goed, deze kreet. Volgens Hoang, onze vaste chauffeur, landen er per dag 6-7 vliegtuigen uit China. Ik vind het dan toch wat armoedig, dat, als we een binnenlandse vlucht vanuit HCM hebben, ze gewoon ergens midden op het beton stoppen en we met een bus naar het luchthavengebouw moeten worden gebracht. Kortom, knullig.

HCM Domestic airport
Sinds ik daar de laatste keer was (januari) is de hal bij de gates 2 keer zo breed en 2 keer zo lang geworden. Het begint nu ergens op te lijken. Nu nog de vliegtuigen bij de gates in plaats van een bustocht naar het vliegtuig.

Taxi
Tijdens mijn laatste aankomst op HCM Domestic FredVN in "Vietnam" was nergens een meter-taxi te bekennen. Bij MarvelousM MarvelousM in "Vietnam" bleken ze er wel te staan en ook bij mijn laatste trip ging het goed. Vanuit de domestic hal de straat oversteken en nog wat naar rechts lopen. Als je mazzel hebt staat daar al een rijtje te wachten.
 
Liberation day

Vandaag is het Liberation day in Vietnam. O.a. zijn de scholen gesloten en werkt het overheidspersoneel niet. Omdat ze normaal op zaterdag ook niet werken weet Minh niet of deze dag gecompenseerd wordt. O-)

Ik ga in ieder geval het goede voorbeeld volgen. :+

Happy Liberation day! *O*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan