CBF / Oliedruk na laten vallen

diederiknl

MF'er
14 mrt 2015
138
1
Rotterdam
Het is zover. Vanavond heb ik mijn CBF1000 laten vallen. Iets te trage snelheid met een bocht naar rechts (om 'm daarna achteruit in te parkeren) zorgt voor een val op rechts.

Remhendel is voor een deel afgebroken, krasje op het motorblok, krasje op de uitlaat, kras op ego.

De motor heb ik zelfstandig op kunnen rapen ( *O* *O* ), en heb ik geparkeerd.

Nu is mijn vraag: de oliedruk-led gaat nu aan. Hij heeft een vloeistof verloren bij het liggen, ik vermoed olie, maar weet het niet zeker (net nog even gekeken, maar het is al weggetrokken in de stoep). De motor start, geen gekke geluiden, maar om eventuele schade te voorkomen heb ik 'm uitgezet.

Ik ga morgen natuurlijk even kijken naar oliepeil, maar vermoed dat het eerder een reset van een of ander is. Servicemanual en ownermanual kan ik niet direct wat in vinden.

Hoe krijg ik die led uit?
 
Waarom niet direct naar het oliepeil gekeken?
Oliedrukzender kan misschien defect geraakt zijn, dan brandt ie ook. Check als je em start en de motor loopt iig even of het oliepeilglas dan leeg is/peil zakt.
 
Ha Bakki!

Omdat je toch nooit peilt als je motor warm is? Ik zie op dit moment geen enkel verlies van olie of water. Morgen zal ik even in het oogje kijken wat het oliepeil is, maar ik verwacht niet dat die drastisch is gezakt sinds zaterdag (toen stond 'ie netjes in het midden).

Ik zal eens inlezen op de oliedrukzender.
 
Ha Bakki!

Omdat je toch nooit peilt als je motor warm is? Ik zie op dit moment geen enkel verlies van olie of water. Morgen zal ik even in het oogje kijken wat het oliepeil is, maar ik verwacht niet dat die drastisch is gezakt sinds zaterdag (toen stond 'ie netjes in het midden).

Ik zal eens inlezen op de oliedrukzender.


Waarom zou je dat niet doen?

Daar zie ik echt geen probleem in hoor. Ik zou zeggen, juist peilen als ie warm is, want dat valt de warme olie lekker snel onderin.
Mocht ie trouwens olie gelekt hebben op straat dan blijf je dat sowieso nog weken zien.
 
Vloeistof gekoeld?

Dan is waarschijnlijk je expansie vaatje leeg gelopen en geeft hij nu te laag koelvloeistof nivo.

Mede omdat de vloeistof al in de stoeptegels/stenen is getrokken. Dit kan met olie namelijk niet zo snel.
 
Goedemorgen, even een update vanaf het werk. Ik vermoed dat het water is wat ligt: het is nagenoeg weggetrokken.

Geen enkele vloeistof onder de motor. Ik vermoed inderdaad de sensor, maar kan vanavond pas verder kijken.
 
Goed nieuws: het is inderdaad de meter. Olie, koelvloeistof en remvloeistof waren prima.

Ik heb wat bouten losgedraaid en gekeken, en na het lezen van de servicemanual (je blijft een man he? ;)) heb ik de EOP gevonden en aan de massa gehangen.

Aan de massa is het ledje uit, aan de kabel is het ledje aan. Manual geeft aan dat de EOP dan stuk is.

Dank jullie allemaal! Veel dingen geleerd :)

Nog even uitzoeken of ik de EOP zo kan vervangen, of dat de olie daarvoor ook afgetapt moet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan