Het grote Wat ik onderweg heb meegemaakt topic #17

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ver links plakken in een baan vind ik tricky

Dat moet je dus ook niet doen. Ook niet in het midden rijden, want dan zie je niks. Ik rij altijd beurtelings helemaal links en helemaal rechts, afhankelijk van waar de auto's op ander banen rijden, en zodat ik altijd langs de auto's naar voren kan kijken.
 
Dat moet je dus ook niet doen. Ook niet in het midden rijden, want dan zie je niks. Ik rij altijd beurtelings helemaal links en helemaal rechts, afhankelijk van waar de auto's op ander banen rijden, en zodat ik altijd langs de auto's naar voren kan kijken.

....en niet geheel onbelangrijk. Je zorgt daarmee ook dat automoblisten je sneller opmerken omdat je in hun spiegels beweegt. :)
 
Team Wilders of soortegelijk convoy ?
die gaan nl ook nog wel eens aso-rap door iets-te-druk verkeer... Meestal met blauwe lichten, maar zonder sirene. soms best schrikken...

Nope was gewoon een proleet, ik zag hem ook al aankomen maar ik dacht hij wel snelheid zou gaan minderen, helaas was dat niet het geval. Die convoyen vind ik trouwens super relaxed! Rij er vaak achter tijdens het spitsuur op de ring van Amsterdam, dan maken ze mooi de linkerbaan vrij.

Dat moet je dus ook niet doen. Ook niet in het midden rijden, want dan zie je niks. Ik rij altijd beurtelings helemaal links en helemaal rechts, afhankelijk van waar de auto's op ander banen rijden, en zodat ik altijd langs de auto's naar voren kan kijken.

Ik doe dat normaal gesproken ook niet, ik was een bitumenstreep aan het ontwijken die midden op de rijbaan lag. In het midden rijden is voor mij geen probeem, ik zit op mn motor hoger dan menig GSA en kijk overal overheen (behalve bussen en vrachtwagens dan). Van dat slingeren word ik ook maar nerveus. Als ik wil dat automobilisten me zien dan zet ik de verstralers wel aan :).
 
Laatst bewerkt:
Nope was gewoon een proleet, ik zag hem ook al aankomen maar ik dacht hij wel snelheid zou gaan minderen, helaas was dat niet het geval. Die convoyen vind ik trouwens super relaxed! Rij er vaak achter tijdens het spitsuur op de ring van Amsterdam, dan maken ze mooi de linkerbaan vrij.Ik doe dat normaal gesproken ook niet, ik was een bitumenstreep aan het ontwijken die midden op de rijbaan lag. In het midden rijden is voor mij geen probeem, ik zit op mn motor hoger dan menig GSA en kijk overal overheen (behalve bussen en vrachtwagens dan). Van dat slingeren word ik ook maar nerveus. Als ik wil dat automobilisten me zien dan zet ik de verstralers wel aan :).

Beter ga je motor leren rijden ipv verstralers te gebruiken.
 
+1

Dat gaat je weinig opleveren. Juist jezelf breed maken op de weg, in de spiegels rijden en bewust zijn van je positie gaan je helpen. Niet die Xenon lamp, disco-verlichting, scheepshorn of weet ik het.

Ennuh....als je in de problemen komt door het vermijden van een bitumenstreep in deze periode, dan zou ik eens opnieuw bedenken of je wel op de motor wilt. Met deze temparaturen moet je daar in een bocht nog vol overheen kunnen rijden.
 
Over filteren gesproken: ik had gisteren extreem hard gefilterd en een ongevalletje tussen tram en auto gezien, dus post ik maar hier een filmpje:
Ongeval gebeurd op 12:29 :)


Ik heb wel extra spotjes op mijn fiets zitten, maar die gebruik ik alleen 's avonds als ik ze nodig heb :P
 
Beter ga je motor leren rijden ipv verstralers te gebruiken.

Kan ik priveles van je krijgen :+ ?

+1

Dat gaat je weinig opleveren. Juist jezelf breed maken op de weg, in de spiegels rijden en bewust zijn van je positie gaan je helpen. Niet die Xenon lamp, disco-verlichting, scheepshorn of weet ik het.

Ennuh....als je in de problemen komt door het vermijden van een bitumenstreep in deze periode, dan zou ik eens opnieuw bedenken of je wel op de motor wilt. Met deze temparaturen moet je daar in een bocht nog vol overheen kunnen rijden.

Sorry, ik heb daar andere ervaringen mee maar ik waardeer je feedback. Als automobilisten niet in hun spiegels kijken dan kan je wel gaan slingeren als een malloot maar dan merken ze je nog niet op. Als al hun spiegels voor een periode even 4000 lumen weerkaatsen dan gaan ze automatisch in de spiegels kijken zonder dat ik rare kapriolen hoef uit te halen. De verstralers gebruik ik alleen als ik aan het filteren ben overigens en niet in het donker want ik weet dat ik daarmee automobilisten verblind. Dat van die bitumen was in januari vroeg in de ochtend toen het vroor.




Wat betreft de teerstrepen. Ik heb het een aantal keer aangekaart tijdens VRO cursusen en de begeleiders zeiden inderdaad dat het in normale omstandigheden niet glad zou moeten zijn. Maar rijkswaterstaat gebruikt meerdere soorten die allemaal een andere hechtings/ruwheidswaarde hebben, hetzelfde geld voor het asfalt op de openbare weg. Daarom was de tip dus ook om ze te vermijden indien het mogelijk is.

Hier nog even een voorbeeld van wat teerstrepen kunnen doen met je motor, deze had zelfs traction control die nog half probeert in te grijpen:

nog een voorbeeld:

ok, laatste om het dan maar mee af te sluiten:
 
Laatst bewerkt:
Ennuh....als je in de problemen komt door het vermijden van een bitumenstreep in deze periode


"in deze periode"? In welke periode kun je niet over teerstrepen rijden? Ik let er tegenwoordig op gezien de steeds terugkerende discussie hier, maar zelfs als je consequent midden op de teerstrepen rijdt gebeurt er niks.
 
Kan ik priveles van je krijgen :+ ?Sorry, ik heb daar andere ervaringen mee maar ik waardeer je feedback. Als automobilisten niet in hun spiegels kijken dan kan je wel gaan slingeren als een malloot maar dan merken ze je nog niet op. Als al hun spiegels voor een periode even 4000 lumen weerkaatsen dan gaan ze automatisch in de spiegels kijken zonder dat ik rare kapriolen hoef uit te halen. De verstralers gebruik ik alleen als ik aan het filteren ben overigens en niet in het donker want ik weet dat ik daarmee automobilisten verblind. Dat van die bitumen was in januari vroeg in de ochtend toen het vroor.

Nee.


Ik zie het gebruik van je 'schijnwerpers' toch echt als een tekortkoming van je rijvaardigheid.
Tuurlijk helpt het als iemand langdurig voor je rijdt en niet aan de kant gaat, maar daar zijn beter werkende methodes voor waarbij je geen schijnwerpers bij nodig hebt.

En ik maak nog wel eens mee dat men mij 'niet ziet' terwijl en blauwe flitsers en sirene aan staan.
In die gevallen dat je zo iemand tegen komt waar dat al niet afdoende is, dan gaan jouw schijnwerpers ook niet helpen.
 
Als al hun spiegels voor een periode even 4000 lumen weerkaatsen dan gaan ze automatisch in de spiegels kijken
Ik heb het al vaker gemeld: overdag groot licht opzetten is één van de domste dingen die je kunt doen.

Je tegenpartij ziet "iets" (in dit geval jouw, met je 4000 lumen) in zijn spiegel, kijkt en wordt vervolgens verblind. Op het moment dat hij verblind wordt, zit jij in een zwarte vlek in zijn blikveld en als je ergens NIET in wil zitten, is het in een blinde vlek. In tegenstelling tot een blinde hoek waar je jezelf uit kunt rijden, blijft die blinde vlek midden in het blikveld van de ander, dus waar hij ook kijkt, hij ziet alleen maar die zwarte vlek. En daar zit jij!

Wat ook een effect van rijden met groot licht is, is dat de tegenpartij alleen maar een lichtvlek ziet, waar hij geen informatie uit kan halen. Hij ziet niet hoe ver je van hem vandaan bent, niet hoe snel je rijdt, niet hoe snel je hem nadert, helemaal niets. En omdat je recht op de persoon af rijdt, lijkt het voor hem alsof er niks verandert. Gedurende meerdere seconden (misschien wel 20, en dat is best lang als je ergens op gefocust bent) verandert er optisch helemaal niks, waardoor de tegenpartij de indruk krijgt dat er fysiek ook niks verandert. Hierdoor kan de persoon, terwijl je vlak bij hem bent, bijvoorbeeld ineens van rijstrook gaan wisselen. Er was toch immers niks verandert in het lichtbeeld in zijn spiegel, toch? En precies op het moment dat hij wisselt, knal jij in zijn achterklep.

Rara hoe kan dit? Ik reed toch met groot licht? Die koekblikker heeft zeker weer eens niet gekeken. Jawel, dat heeft 'ie wel. Er veranderde echter niks in zijn blikveld, weet je nog?

Ga eens voor de grap op de kopse kant van een landingsbaan staan en probeer eens in te schatten hoe lang het duurt voordat het vliegtuig landt, nadat het zijn landingslichten heeft ontstoken. Je zult versteld staan wat het effect is van het lijnrecht naderen van een felle lamp. Minuten lang gebeurt er niks, EN DAN INEENS..... En dat zelfde effect creëer jij ook met je grote licht.
 
Laatst bewerkt:
"in deze periode"? In welke periode kun je niet over teerstrepen rijden? Ik let er tegenwoordig op gezien de steeds terugkerende discussie hier, maar zelfs als je consequent midden op de teerstrepen rijdt gebeurt er niks.

Hangt wel een beetje van je band af. Sommige motorrijders hebben versleten banden of oude banden en dan zijn teerstrepen toch best spannend. Een beetje nuance kan geen kwaad. Niet iedereen heeft een perfect onderhouden motorfiets.
 
Ik heb het al vaker gemeld: overdag groot licht opzetten is één van de domste dingen die je kunt doen.

Je tegenpartij ziet "iets" (in dit geval jouw, met je 4000 lumen) in zijn spiegel, kijkt en wordt vervolgens verblind. Op het moment dat hij verblind wordt, zit jij in een zwarte vlek in zijn blikveld en als je ergens NIET in wil zitten, is het in een blinde vlek. In tegenstelling tot een blinde hoek waar je jezelf uit kunt rijden, blijft die blinde vlek midden in het blikveld van de ander, dus waar hij ook kijkt, hij ziet alleen maar die zwarte vlek. En daar zit jij!

Wat ook een effect van rijden met groot licht is, is dat de tegenpartij alleen maar een lichtvlek ziet, waar hij geen informatie uit kan halen. Hij ziet niet hoe ver je van hem vandaan bent, niet hoe snel je rijdt, niet hoe snel je hem nadert, helemaal niets. En omdat je recht op de persoon af rijdt, lijkt het voor hem alsof er niks verandert. Gedurende meerdere seconden (misschien wel 20, en dat is best lang als je ergens op gefocust bent) verandert er optisch helemaal niks, waardoor de tegenpartij de indruk krijgt dat er fysiek ook niks verandert. Hierdoor kan de persoon, terwijl je vlak bij hem bent, bijvoorbeeld ineens van rijstrook gaan wisselen. Er was toch immers niks verandert in het lichtbeeld in zijn spiegel, toch? En precies op het moment dat hij wisselt, knal jij in zijn achterklep.

Rara hoe kan dit? Ik reed toch met groot licht? Die koekblikker heeft zeker weer eens niet gekeken. Jawel, dat heeft 'ie wel. Er veranderde echter niks in zijn blikveld, weet je nog?

Ga eens voor de grap op de kopse kant van een landingsbaan staan en probeer eens in te schatten hoe lang het duurt voordat het vliegtuig landt, nadat het zijn landingslichten heeft ontstoken. Je zult versteld staan wat het effect is van het lijnrecht naderen van een felle lamp. Minuten lang gebeurt er niks, EN DAN INEENS..... En dat zelfde effect creëer jij ook met je grote licht.


:} Mooie uitleg!


En Cyntax... probeer het eens. Het is niet onrustig van links naar rechts slingeren op je strook, maar dat kan vrij subtiel. Je gaat echt zien dat mensen je sneller opmerken in de spiegels, zonder ze te verblinden.
Met de auto werkt het ook bij een linksplakker, zonder ze op te duwen.
 
Nee.


Ik zie het gebruik van je 'schijnwerpers' toch echt als een tekortkoming van je rijvaardigheid.
Tuurlijk helpt het als iemand langdurig voor je rijdt en niet aan de kant gaat, maar daar zijn beter werkende methodes voor waarbij je geen schijnwerpers bij nodig hebt.

En ik maak nog wel eens mee dat men mij 'niet ziet' terwijl en blauwe flitsers en sirene aan staan.
In die gevallen dat je zo iemand tegen komt waar dat al niet afdoende is, dan gaan jouw schijnwerpers ook niet helpen.

Ik begrijp je reactie en ik kan me er ook wel bij vinden. Zoals ik eerder ook al heb vermeld gebruik ik de verstralers niet om mensen aan de kant te drukken. Alleen voor meer zichtbaarheid tijdens het filteren. Het kan mij niks schelen eerlijk gezegd als iemand niet door wilt rijden op de baan waar ik ook op rij want meestal is er na 20m toch weer een auto die op dezelfde snelheid rijdt. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel gehaast rijden. Zo zie ik sommige motorrijders met een lijp tempo door de file filteren maar zodra er geen ruimte meer is moeten ze wel stoppen. Dan ben ik er weer makkelijk bij zonder extreme risicos te hebben genomen. De personen die je beschijft die helemaal niks merken ken ik ook en daar valt helaas helemaal niks tegen te doen aangezien ze waarschijnlijk met iets anders bezig zijn (mobiel).





Bedankt voor de uitleg en beschrijving van jouw beleving ervan. Ik heb het toevallig met een maat getest waarbij hij op mijn motor reed en ik voor hem in mn auto om te zien wat het effect is. Dat je gelijk een zwarte vlek krijgt is niet altijd waar tenzij je er 10 seconden in gaat staren maar als je hersenen op de juiste plaats zitten heb je al binnen 1 seconden door dat het een silouette is van een motorfiets. Dit deed ik toen der tijd ook omdat ik een hekel heb aan Xenon rijders die hun licht op 12 uhr hebben staan. In het donker vermijd ik het gebruik van verstralers altijd tenzij ik offroad ga. Want als je dan 1 seconden in de spiegel kijkt dan is je beeld gelijk zwart voor een paar seconden (ook getest).




En Cyntax... probeer het eens. Het is niet onrustig van links naar rechts slingeren op je strook, maar dat kan vrij subtiel. Je gaat echt zien dat mensen je sneller opmerken in de spiegels, zonder ze te verblinden.
Met de auto werkt het ook bij een linksplakker, zonder ze op te duwen.

Het effect van die maneuvre ben ik bekend mee, ik zie andere motorrijders dat namelijk van tijd tot tijd doen ook bij mij terwijl ik op de motor zit. Mijn beleving als bestuurder voor hem is dat ik bloed nerveus wordt van hem of haar dat hij niet stil kan rijden in de baan. Ik weet dat hij daar rijdt. De meeste motorrijders rijden wel netjes 'staggered' achter elkaar overigens. Daarnaast merk ik wel dat ik het ook onbewust doe als iemand met een slakke gangetje in zijn eentje de linkerbaan blokkeerd. Ik maak dan geen gebruik van de verstralers even ter verduidelijking. Bedankt in ieder geval voor de opbouwende kritiek, dat vind ik netjes en daar heb ik ook iets aan ten opzichte van verwijtingen.
 
Laatst bewerkt:
Het lukt hoor van links naar rechts slingeren op je rijbaan.
Anders als je je constant links of rechts houdt, dan wordt je maar in 1 spiegel gezien.
Slingeren op de rijbaan maakt dat je koplamp schijnt in alle spiegels van je voorligger.

Zichtbaarheid tijdens het filteren heeft sowieso geen zin, als het verkeer stil staat let niemand op wat er achter zich gebeurd. Ik had eens een GS rijder achter mij met de hele kerstboomverlichting aan (ik zag 5 koplampen in mijn spiegel, maar geen silhouet) en was helemaal verblind omdat die zo in mijn spiegels schijnen.
Ik heb expres mijn spiegels moeten verdraaien om niet verblind te raken. (en ik zat al op de motor)

Ik had dagrijlichten gemonteerd op mijn handkappen, gaven niet veel licht af, en ik dacht dat leek te helpen, maar toch kreeg ik die dag een ongeval door iemand die gewoon niet keek. (gelukkig had ik bijna geen schade).

Ik laveer door de file met gewoon dimlicht en mocht het nodig zijn slinger ik een beetje van links naar rechts om wat op te vallen. En dat heeft het meest geholpen (in combinatie met m'n luide uitlaat) :)
 
Laatst bewerkt:
Over filteren gesproken: ik had gisteren extreem hard gefilterd en een ongevalletje tussen tram en auto gezien, dus post ik maar hier een filmpje:
Ongeval gebeurd op 12:29 :)


Ik heb wel extra spotjes op mijn fiets zitten, maar die gebruik ik alleen 's avonds als ik ze nodig heb :P

Ik vind dat je extreem irritant rijdt en vraagt om een ongeluk. Het lijkt wel een slecht videospelletje.
 
Kun je er rond 13:00 niet gewoon rechts langs? En eerder toen je achter die andere rijder zat ook?

Lijkt me wel link om op het fietspad te rijden, de andere rijder doet het niet, dus doe ik het ook niet.

Ik vind dat je extreem irritant rijdt en vraagt om een ongeluk. Het lijkt wel een slecht videospelletje.

Extreem irritant zou ik het niet noemen, irritant wel.
Ongelukken heb ik gelukkig nog niet gehad (en hopen dat ik dit ook niet krijg).
Ik geef toe dat ik niet goed rij door de files heen, daarom dat ik het ook niet aanraad om ook zo te doen als ik.
 
Als je je bewust bent van het feit dat je niet goed rijdt, waarom doe je het dan? Ik zou het als automobilist knap irritant vinden als ik jou achter me had zitten. Dat ongeduldige gedraai aan je gas als iemand niet snel genoeg opzij gaat. Op deze manier zullen we de sympathie van automobilisten wel nooit krijgen.
 
Als je je bewust bent van het feit dat je niet goed rijdt, waarom doe je het dan? Ik zou het als automobilist knap irritant vinden als ik jou achter me had zitten. Dat ongeduldige gedraai aan je gas als iemand niet snel genoeg opzij gaat. Op deze manier zullen we de sympathie van automobilisten wel nooit krijgen.

Op dat moment was ik gehaast, was al een kwartier te laat :')
Normaal rij ik niet zo, en ongeduldig gedraai aan het gas is me nog nooit opgevallen (behalve bij die audi die zijn bak voor mij neus plantte).
Die weg rij ik praktisch elke dag, en natuurlijk moeten sommige automobilisten ook niet expres hun wagen voor sneller verkeer planten.
 
Wat betreft de teerstrepen. Ik heb het een aantal keer aangekaart tijdens VRO cursusen en de begeleiders zeiden inderdaad dat het in normale omstandigheden niet glad zou moeten zijn. Maar rijkswaterstaat gebruikt meerdere soorten die allemaal een andere hechtings/ruwheidswaarde hebben, hetzelfde geld voor het asfalt op de openbare weg. Daarom was de tip dus ook om ze te vermijden indien het mogelijk is.

Hier nog even een voorbeeld van wat teerstrepen kunnen doen met je motor, deze had zelfs traction control die nog half probeert in te grijpen:

nog een voorbeeld:

ok, laatste om het dan maar mee af te sluiten:

Ik begrijp niet zo goed wat er mis gaat in die drie video's. Ik doe geen moeite teerstrepen te ontwijken (behalve als het regent in de bocht) en ik merk er weinig van. Soms als de streep te hoog is, merk je dat je achterwiel ff blijft haken, maar niet meer dan dat. Eén keer (maar toen reed ik op een GS500) ging ik in de bocht in de regen bijna onderuit op een teerstreep die ik in het donker van het viaduct niet had gezien, maar ook toen hield ik 'm gewoon overeind. Er moet iets zijn met de teerstrepen in deze filmpjes, dat ze anders zijn dan de strepen waar ik overheen rij, of mijn banden zijn beter anti-teerstreep, of mijn banden zijn breder (dat helpt wel denk ik).
 
Over filteren gesproken: ik had gisteren extreem hard gefilterd en een ongevalletje tussen tram en auto gezien, dus post ik maar hier een filmpje:
Ongeval gebeurd op 12:29 :)


Ik heb wel extra spotjes op mijn fiets zitten, maar die gebruik ik alleen 's avonds als ik ze nodig heb :P

Je filmpje even bekeken, spijt me maar mijn respect krijg je niet.
Dit is niet filteren, dit vind ik asociaal racen.
Veel doorgetrokken strepen overheen, op de tegemoetkomende baan, ook als er tegen liggers aankomen. Kan je snelheid slecht schatten, maar enkel baan met gras in het midden, en zo'n rotgang erlangs, als ik met blik zou rijden, zou ik je geen ruimte gunnen (ik ben heel vriendelijk ingeblikt naar motors)

En laat/haast, vindt ik ook geen excuus voor deze rijstijl. :N :N :N
 
Filmpje bekeken.

Ik vind het allemaal nogal meevallen.
Je moet wel een behoorlijke fatsoenrakker zijn als je dit niet kan luchten.

Daarentegen rijdt CDA441 tussen allemaal auto's met Belgische kentekenplaten.
Nu denkt iedereen dat hier een goedkope sneer komt.......

Nee, maar in Belgie mag iedereen met een RBW rijles geven aan mensen zonder RBW.
(Voor 1986 kreeg je bij het auto-RBW het motor-RBW cadeau. Van dat laatste verdenk die knaap op die BMW, die erbij gaat lopen)
(ofwel; de blinde die de blinde leidt) Dan komt het filmpje en het gedrag van CDA441 ineens in een heel ander daglicht te staan....

Goed filmpje, chapeau.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg en beschrijving van jouw beleving ervan. Ik heb het toevallig met een maat getest waarbij hij op mijn motor reed en ik voor hem in mn auto om te zien wat het effect is. Dat je gelijk een zwarte vlek krijgt is niet altijd waar tenzij je er 10 seconden in gaat staren maar als je hersenen op de juiste plaats zitten heb je al binnen 1 seconden door dat het een silouette is van een motorfiets. Dit deed ik toen der tijd ook omdat ik een hekel heb aan Xenon rijders die hun licht op 12 uhr hebben staan. In het donker vermijd ik het gebruik van verstralers altijd tenzij ik offroad ga. Want als je dan 1 seconden in de spiegel kijkt dan is je beeld gelijk zwart voor een paar seconden (ook getest).
Jij herkent een motorrijder, omdat je zelf een motorrijder bent. Een automobilist ziet een irritant licht in zijn spiegel, en zal eerder denken aan een slecht afgestelde koplamp van een andere auto.

Ik heb dat zelf al meerdere malen meegemaakt. Ik zie in de spiegel een irritant licht en denk "He, een motorrijder." Blijkt het een auto te zijn waarvan één lamp kapot is en de ander verkeerd staat afgesteld.

Buiten de uitleg die ik eerder gegeven heb, is het rijden met groot licht overdag verboden, net als het geven van lichtsignalen (anders dan ter afwending van gevaar).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan