Blindklinkmoer faalt in alu achterburg wat nu ?

midlifeduc

Rookie
22 apr 2016
4
0
Eeklo
Ik ben de eigenaar van een 1992 Duc 900 SS.

Nu zat er op mijn achterbrug geen kettingbeschermer, maar het schroefje zat er wel.
Dus dacht ik, even netjes maken en eentje bestellen van een sloopmotor.
Die is binnen.

Maar, mja ga ik schroeven blijkt dat de schroef beide kanten op draaide maar niet omhoog of naar beneden kwam (zit er zichtbaar verkeerd/slecht ingedraaid), weet ik meteen waarom de vorige eigenaar van de fiets geen kettingbeschermer meer op de achterbrug had zitten.

Ik had de indruk dat er een rondel onder het boutje zat. Wat gaan wrikken met een een tang op de bout, kwam iets losser te zitten, maar na zoekwerk kom ik er dus achter dat dit geen rondel is , maar dat het boutje vast zit in een blindklinkmoer.
Deze terug proberen vastzetten heeft geen zin (boutje zit niet recht in de moer, dus schroefdraad is sowieso stuk).

De blindklinkmoer en bout moeten dus uit de achterbrug gehaald worden om er een nieuw blindklinkmoer te kunnen inzetten.

Hoe ga ik daarvoor het best te werk ? De restanten die in de achterbrug vallen bij eventueel uitboren, mja die liggen er voorgoed in en krijg ik er nooit meer uit.
Ik zoek dus een methode om dit zoveel als mogelijk te vermijden en de bout en blindklinkmoer zo vlot als mogelijk te verwijderen.

Alle tips zijn welkom.
 
Al veel mooie tips hier waar ik mee aan de slag kan.
Er zit bijzonder weinig ruimte om te boren, maar ik ben al aan de slag om het kleine boutje/schroefje er uit te boren. Daarvoor gebruik ik een dremel met haaks kopje. Zal veel geduld moeten hebben en wat geluk.
Denk dat van zodra deze ik er uit heb (of zo goed als volledig) ik ga proberen, een heel fijn schroeven draaiertje onder het kraagje te duwen en proberen samen meppen/persen om het er zo uit de trekken. Het wordt dus heel fijn boren, frezen, tikken en pielen.
Maar wie niet waagt....

Als ik ze er met wat geluk uit heb, ken ik wel iemand die er voor mij een nieuwe kan inzetten, dat is op zich geen punt.

Iemand stelde de vraag welk soort achterbrug het was, alu of staal.
Het is een alu achterbrug (van de soort die wel eens durft de gaan scheuren, euvel dat wel eens bij de eerste jaren 90' - Ducati 900 SS schijnt voor te komen).
Mischien is het anderzijds wel raadzaam om eens uit te kijken voor zo'n passende alu achterbrug, maar naar ik las staat zo'n alu wel mooier (en het is het originele onderdeel).
De fiets wil ik vrij origineel houden zo vind ik hem het mooist (zitten wel twee zeer properen open Boss carbondempers op en een carbon achterspatbordje heb ik mij ook besteld). Brokje nostalgie dus die ik in mijn garage wilde hebben om bij gelegenheid af en toe eens een leuke zomerse (gemotoriseerde) fietstoer te maken (en stiekem de buren mee wakker te maken bij het starten in de ochtend }) )
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips.

Uiteindelijk geslaagd met voorzichtig boren, dremelen en tikken.
De hele schroef en complete blind klinknagel kunnen verwijderen. Die schroef zat compleet vastgeroest in de blindklinknagel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan