Hornix gaat kleploos: Yamaha RD400 1977

Tis niet wetenschappelijk onderbouwd, }) maar Gijs gokt erop, dattie fluitend door de keuring komt.

:Y
 
En het feit dat je niet zo veel kwijt ben voor het technisch mooi maken van je RD geeft je de mogelijkheid om andere zaken aan de RD aan te pakken.

Ik denk bijvoorbeeld aan uitlaat, tank laten spuiten.... ;)

Succes met sleutelen (en gezien het eindresultaat van de XS destijds zal dat wel lukken :Y )
 
Die tank gaat zeker een mooi verfje krijgen Wim. ;)

Even een paar inspiratie foto's
*D
full

full

Van de blauwe versie heb ik trouwens nog stickers omdat ik ze ooit zelf heb laten maken.
Beide andere zijn stickers van internet
 
Zeer fraai!!!
Vooral die blauwe. :9~
Vraagje: ik zie een dubbele schijf voor, is dit origineel zo? Of heb je dit net als ik bij de xs400 zelf bij elkaar gezocht van andere Yamaha's?
 
Zeer fraai!!!
Vooral die blauwe. :9~
Vraagje: ik zie een dubbele schijf voor, is dit origineel zo? Of heb je dit net als ik bij de xs400 zelf bij elkaar gezocht van andere Yamaha's?
De blauwe is een 100% copij van de originele kleur,
nagemaakt van mijn origineel zijpaneel dat ik van mijn eerste motor nog had.
Het voorwiel is afgedraaid en dan met de juiste alu-ring opgevuld om een tweede schijf te kunnen plaatsen.
Met lange bouten kan je los door de nieuwe boringen de 2° schijf vastzetten aan de tapgaten van de andere zijde. Wel de tapeindes er eerst uithalen, gaat eenvoudig.
Dat had ik vroeger in mijn jeugdjaren ook al. Remde fantastisch voor die tijd.
full

full

full

full

full

8-)
 
Wat je dan ook nodig hebt is een oude vorkpoot van een RD250/350 luchtgekoeld waar de remklauw anders staat dan op de latere RD400.
Vorkpoot rechts van RD250/350 gebruiken voor links op de RD400.
De spatbordlipjes onderaan kan je er gewoon afslijpen zodat het origineel oogt.
Foto toont juist andersom, dwz extra lipjes op RD400 vorkpoot gelast voor de dubbel schijf versie van een RD250/350
full
 
Mooie klus hoor!
Dan had ik het maar gemakkelijk met mijn dubbel schijf ombouw. Xs400 vork uit 1977 had al bevestigingen voor twee remklauwen. Extra klauw van een xj550 gemonteerd. Spaakwielen uit een engelse xs360 (budgetversie, kan je het je voorstellen?) waarvan de voornaaf al bdz boringen voir de schijfbouten had. Easy dus.
Bij die rd schijven, wat is de functie van die kleine rij boutjes? Bij mijn project heb ik uiteraard ook twee schijven waar deze missen maar remvlak en schijfhart lijkt toch 1 geheel te zijn.
 
De kleine rij boutjes...
;)
Deze zitten enkel bij de RD400C en RD400D.
Hier zitten stalen schijven geschroefd op een aluminium centrale drager.
De latere RD400E had volledig stalen schijven zoals op de XS250/360.
Zo ook de bijhorende wielen en bijhorende remklauwen.
Zo'n ombouw kan perfect.
Vermits ik geen passende vorkpoten hiervoor vond (evtl van een XS750 ???)
heb ik vorken gebruikt van een RD350YPVS eerste serie.
Klauwen zijn van een RD350LC.
Let wel:
oude klauwen en oude schijven gaan samen
nieuwe klauwen en nieuwe schijven gaan samen
Anders past de hartlijn van de remmen niet op de vork
:z
full

full
 
Mooie klus hoor!
Dan had ik het maar makkelijk vork uit de eerste XS400's hadden al bevestigingen bdz voor remklauwen.
Nog een vraagje: in mijn xs400 spaakachterwiel zitten vier rubber dempers met de bouten voor het kettingwiel. Die bouten zitten in het rubber gevulcaniseerd. Bij het RD gietwiel zie ik busjes zitten met rubber erin en daarin weer vier busjes. Tevens heb ik er vier metalen staafjes bij waar het kettingwiel op vastgeschroefd wordt. Die staafjes schuif je makkelijk in de dempers. Maar hoe dient dit gemonteerd te worden? Loctite? Ik weet dat het kettingwiel wordt geborgd met de grote circlip op de naaf. Is bij mijn xs wiel ook zo. Vroeg ik me nog ff af ;)
 
Nog een vraagje: in mijn xs400 spaakachterwiel zitten vier rubber dempers met de bouten voor het kettingwiel. Die bouten zitten in het rubber gevulcaniseerd. Bij het RD gietwiel zie ik busjes zitten met rubber erin en daarin weer vier busjes. Tevens heb ik er vier metalen staafjes bij waar het kettingwiel op vastgeschroefd wordt. Die staafjes schuif je makkelijk in de dempers. Maar hoe dient dit gemonteerd te worden? Loctite? Ik weet dat het kettingwiel wordt geborgd met de grote circlip op de naaf. Is bij mijn xs wiel ook zo. Vroeg ik me nog ff af ;)
Dit is bij mijn RD achterwiel ook zo.
Ik heb de werkplaatshandboek geraadpleegd en het hoort met losse pennen te zijn.
Dus niet vastkleven.
PS: ik had je nog een PB gestuurd, is dit aangekomen?
 
Mijn eerste motor... RD400
full

De eerstvolgende winter werd hij lichtjes aangepast
})
full

full

En dan in de zomer op vakantie
:]
full
 
Dit is bij mijn RD achterwiel ook zo.
Ik heb de werkplaatshandboek geraadpleegd en het hoort met losse pennen te zijn.
Dus niet vastkleven.
PS: ik had je nog een PB gestuurd, is dit aangekomen?
Ok mooi zo. Goed dit te weten. En die pb, ging dat over die banden? Heb ik zondag een pb over teruggestuurd. Niet aangekomen?
 
Zo, weer eens een ouderwets lekker sleuteldagje gehad vandaag.
Eerst een meubeltransporter gehaald bij de Karwei om wat mobieler te zijn met het bouwwerk.
Daarna aan het prutsen. Veel foto's maken voordat ik wat loshaal. Verbazingwekkend hoe goed alles loskwam. Geen boutje afgebroken. Alleen de blokbevestiging in het frame aan de achter/onderzijde doet nu nog moeilijk. Maar die staat dik in IMAL dus ik heb dat tie van de week eieren voor zijn geld kiest :P

Heb nu een kaal frame en bijna los blok op het rijplankje staan. En een hoop losse onderdelen. Achterbrug uit de XS even gepast en die is precies even breed. Schokbrekerpunten staan wel 2cm verder naar achter maar dat zal met de rijhoogte niet zoveel doen. Plan is nu om het frame en nog wat andere delen bij de poedercoater in te leveren zodat ik niet meer tegen die roest hoef aan te kijken. :+ Dan maar eens gaan experimenteren met de XS/RD puzzel hoe het gaat passen.

Deze bout doet nog vervelend. Vermoed dat er een bus in die rubbers zit welke verbakken zit met de blokbout. Rubbers draaien netjes mee met de bout. Hoop dat ik met de IMAL wegkom.
 
Laatst bewerkt:
Verder me nog zitten verbazen over de hoeveelheid slangetjes bij het blok en carbs. En over een klein tweetakt oliepompje dat rechts onder een blokdeksel zit. Erg grappig.

De gaskabel splitst in drieën onder de bovenste framebuis. 1 naar elke carburateur en eentje naar dat oliepompje. Ik heb een serviceboek kunnen bemachtigen op MP. dacht eerst dat het een instructieboekje voor onder het zadel was maar het blijkt een origineel werkplaatshandboek met alle gegevens, werkzaamheden en electrisch schema.
 
Laatst bewerkt:
En, omdat mijn tweetaktkennis niet verder reikt dan een Puch Maxi die alleen bij droog weer functioneerde heb ik op boekwinkeltjes.nl wat basiskennis uit den ouden doosch gevonden. Straks weet ik alles van kamzuigers en ladepumpe ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoppekee, weer wat geleerd :P

Hornix: 1 - Blokbout: 0 }) }) })
The bastard gave up!


Mijn oog viel ook nog op het stuurslot. Bij mijn xs heb ik dit met geweld verwijderd en het gat dicht laten lassen voor de poedercoat. Bij de RD heb ik werkt nog alles met 1 sleutel dus ik zou dit stuurslot willen handhaven. Weet iemand hoe ik dit deftig kan verwijderen?
 
Laatst bewerkt:
Ikke niet. :N

Bij de eerste R5 uitgeboord en een verse gescoord. Bij de tweede gewoon laten zitten en afgeplakt voor de poedercoatert.
Was ook de goedkopere optie. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo, blok uit het frame gehaald vandaag (wát een verschil in gewicht tussen een 400cc 4takt en 2takt :o ) en het frame eens even uitvoerig gewassen. Daarna elk stukje schroefdraad voorzien van een beschermend oud boutje. Stuurslot kwam er ook intact uit. Verder nog wat onderdelen uitgezocht en gereinigd. De collectie op de foto gaat binnenkort naar de poedercoater. Kunnen we weer gaan bouwen :9
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan