ontstekingsproblemen?

gjvz

MF'er
20 okt 2014
76
7
Mijn CB 400 loopt niet helemaal lekker. Ik heb met de stroboscoop de ontsteking gecontroleerd,
toen kwam ik er achter dat cilinder 2 netjes op de stroboscoop reageerde maar cilinder 1 niet.
Deze hapert wat, dus vonkt niet constant. Nu heb ik al verwisseld het cdi blok, de bobine, bougiedoppen, bougies, maar hij blijft hetzelfde probleem geven. het is naar mijn idee een ontstekingsprobleem maar waar moet ik het zoeken. Wat kan er aan de hand zijn?
Om het verhaal compleet te maken; ik heb de cilinder en de kop er af gehad, de cilinder lichtjes
gehoond, zuigerveren vernieuwd, kleppen opnieuw geslepen en klepafdichtingen vernieuwd.
Compressiemeting voor beide cilinders is 10.
Graag jullie mening.

Mvg. G.J.
 
Zoals ik al had aangegeven heb ik onderstaande onderdelen in de carburateur vernieuwd x2.
De 2 O ringen (en de sproeier?) op de foto zaten ook bij het setje maar ik weet niet waar deze voor zijn.
Ik heb de motor op de lucht brandstof-stelschroef goed afgesteld en de motor loopt naar
mijn idee goed. Maar ik ben er nog niet mee wezen rijden. Dat komt nog.

Wat betreft de uitleg van Peter Boom; hoewel ik niet zo'n geweldige electroman ben begrijp ik het meeste wel, maar moet ik dus de narigheid zoeken in de bougie-kap of bougie-kabel? Wil je dat misschien nog even uitleggen in Jip en Janneke taal?

Met vriendelijke groet, Gijs
oCnrmkW.jpg


XGPe58P.jpg
 
Ik kan me vergissen , maar dit is een DIS ontsteking zoals Zot al omschrijft.
Vonk bij elke 360 krukas.
De cilinders vonken dus tegelijkertijd, bij begin arbeidsslag en einde uitlaatslag.

De electonen-stroom circuit secundair loopt dus van - Bobine > Bougie 2 (centraal elektrode), Massa bougie 2 > Blok > Massa Bougie 1 > Centrale elektrode Bougie 1 > + Bobine.

Wanneer je hier 1 item wegneemt/ verbreek is er geen circuit en doen beide niets meer.
Je hebt dus een sluiting van massa bougie 2 naar plus Bobine.
Meestal is dat de Bougie Cilinder 1 zelf. Kruipstromen langs de isolator.

Omdat het een 1 of 2 cilinder DIS is heeft omdraaien contacten pulsgever geen zin. Er is namelijk maar 1 ontstekingscircuit in de CDI of 1 Bobine.

mijn KR1 heeft ook zo'n ontsteking met maar 1 bobijn, en toch kan die maar 1 bougie laten vonken
 
Het secundaire circuit is een serie schakeling net zoals een kerst boom.

Draai je 1 bougie los (knip je 1 kabel door) dan werkt het niet meer.

Maakt 1 bougie sluiting dan werkt die bougie dus niet meer, de ander bougie krijgt wel meer spanning, maar werkt dus wel .
 
Het secundaire circuit is een serie schakeling net zoals een kerst boom.

Draai je 1 bougie los (knip je 1 kabel door) dan werkt het niet meer.

Maakt 1 bougie sluiting dan werkt die bougie dus niet meer, de ander bougie krijgt wel meer spanning, maar werkt dus wel .

Peter, bedankt voor deze "simpele"uitleg.
Het is mij nu weer wat duidelijker geworden.

Gr. Gijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan