Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag na het reviseren van een paar remklauwen mijn hand om de klauw laten zitten terwijl ik met de andere hand het wiel draaide....
Alles is nog heel, maar nooit geweten dat een vinger zo plat kon worden :X


daily_gifdump_859_22.gif
 
motorfiets waarbij het me opvalt (voorvorkseal vervangen) dat de bedrading van de koplamp om een naar scherp hoekje moet.
klant komt later lachend terug om mijn opmerking, 'de knipperlichten controleer ik altijd maar de koplamp heb ik niet op gelet, kijk straks even HAHAHHHAHA :/ '

die deed het dus niet... groot licht ook niet en blauw dashboard lampje brandde ook al niet.....
moest gelijk denken aan die strakke hoek in de bedrading.
klant komt met het lumineuze idee om de zekeringen te checken.

kwartier geklungel en geprobeerd, het was al donker, ik zeg ik breng je wel even naar huis (15km) graadje of 4 , maakt niet uit....

volgende dag alles los, multimeter, zekering pootje checken en schuren, stekkers losmaken checken en reinigen .....







.....









........................






full



En toch nog vragen wat de kosten waren, die mensen moet je koesteren ;0
 
Laatst bewerkt:
Mha, was op dreef vandaag.

XL500S , nokaskettingspanner opspannen .. oliebeurtje en wat klein geneuzel.
Dan moet de zij deksel van het blok af. No problem..

Storing opgelost, in elkaar zetten..

Starten.. "rinkelend geluid" ... KUT.. uit..
Alles weer uit elkaar..

Graf, stomme lul.. had de markeringen van de kickstart ( as en automatische kleplichter-dingentje ) niet opgemerkt,
uiteraard boek ook niet gelezen..
Goed gezet.. olie er weer op.. alles weer terugbouwen..

Komt de kickstart niet meer terug, veer leek het niet te doen.. ... de gloe .. gloe .. gloeiiiiende..

Alles weer uit elkaar ( word je steeds sneller in... ) ... Nee.. alles zit toch echt goed in elkaar..

... oh, zal ik de bediening hevel van de automatische kleplichter ook maar eens op z'n plek zetten of niet ??
( had dat.. de eerste keer wel goed gedaan..) ...
Als je dat niet goed doet, blokkeert inderdaad de kickstart veer.

Net alles wéér in elkaar gezet.. olie d'r op.. tank voor de 3e keer gevuld..

Nu koffie... durf het nog niet te proberen :)
 
v.d. week bezig geweest met klepspeling controleren. maar 2 kleppen buiten specs en ik kon de plaatjes van deze 2 mooi omwisselen om weer binnen specs te komen, moooooooooooi.
Alles weer terugbouwen, carbs er weer op (klepdeksel gaat er veeeeeeeeeeeeeeeel makkelijker af als je deze ff er af haalt, al hoeft het volgens wphb niet)en gaskabels aansluiten. trekkabel zit er zo op, maar de duwkabel wil niet soepel lopen. Huh? hij loopt tegen het kleppendeksel aan, dat is normaal nooit? Huh? gvdgvdgvdgvd, je kunt het klepdeksel ook achterstevoren monteren, alleen bij de nokasketting-tunnel klopt het dan niet.......
alles (Air Induction-milieurommel, oliekoeler, carbs) weer er af, omdraaien en weer terug er op. een uur later klaar dan nodig :(
 
v.d. week bezig geweest met klepspeling controleren. maar 2 kleppen buiten specs en ik kon de plaatjes van deze 2 mooi omwisselen om weer binnen specs te komen, moooooooooooi.
Alles weer terugbouwen, carbs er weer op (klepdeksel gaat er veeeeeeeeeeeeeeeel makkelijker af als je deze ff er af haalt, al hoeft het volgens wphb niet)en gaskabels aansluiten. trekkabel zit er zo op, maar de duwkabel wil niet soepel lopen. Huh? hij loopt tegen het kleppendeksel aan, dat is normaal nooit? Huh? gvdgvdgvdgvd, je kunt het klepdeksel ook achterstevoren monteren, alleen bij de nokasketting-tunnel klopt het dan niet.......
alles (Air Induction-milieurommel, oliekoeler, carbs) weer er af, omdraaien en weer terug er op. een uur later klaar dan nodig :(

Ik vindt het in die gevallen makkelijker om of de gaskabels gewoon van het handvat los te halen en dat complete gietstukje met kabels erin onder het balhoofd door te trekken, of de gaskabels te laten zitten en de carburateurs met een doek er tussen aan de kant te leggen/hangen...
 
wel over een LPG heftruck :

truck startte koud steeds normaal, maar viel na 10 minuten stil en niet meer terug aan de praat te krijgen. Was snel duidelijk : verdamper vriesde dicht.

verdamper gereviseerd, en vermist het al laat was snel even getest en weg bij de klant. 's anderendaags mocht ik al terug gaan, hij deed het weer.
Kom daar aan, doe de motorkap open en zie de klemmen voor het koelwater (in deze toepassing eigenlijk opwarmwater) af te sluiten aan de verdamper nog op de leidingen zitten ... :$
 
Motor startte niet meer na klepspeling controleren, een, door de extreem compacte manier waarop het blok en met name het kleppendeksel in het frame ondergebracht is, uiterst delicaat karweitje dat ik ook nog eens zonder gebruik van vloeibare pakking doe.

Met al die losse draadjes die in de weg zitten en flinke klappen krijgen, vooral bij weer in elkaar zetten, eigenlijk geen wonder, ben er ook elke keer bang voor. Alles gecontroleerd, maar niets gevonden en weer niet starten. In een vlaag van inspiratie de (volle!) tank er nog een keer af en de benzineleidingen omgewisseld, assemblage en: kazang!
Is klein een nadeel van de nieuwe, niet kleurgecodeerde snelsluitingen.

Maar het oranje "engine management" lampje bleef branden. Net zolang doorgereden tot het lampje weer uitging, werkt bijna altijd.
 
Motor startte niet meer na klepspeling controleren, een, door de extreem compacte manier waarop het blok en met name het kleppendeksel in het frame ondergebracht is, uiterst delicaat karweitje dat ik ook nog eens zonder gebruik van vloeibare pakking doe.

Met al die losse draadjes die in de weg zitten en flinke klappen krijgen, vooral bij weer in elkaar zetten, eigenlijk geen wonder, ben er ook elke keer bang voor. Alles gecontroleerd, maar niets gevonden en weer niet starten. In een vlaag van inspiratie de (volle!) tank er nog een keer af en de benzineleidingen omgewisseld, assemblage en: kazang!
Is klein een nadeel van de nieuwe, niet kleurgecodeerde snelsluitingen.

Maar het oranje "engine management" lampje bleef branden. Net zolang doorgereden tot het lampje weer uitging, werkt bijna altijd.
Je had er bij moeten zijn denk ik? :?
 
Klassieker:
Bij de Futura is het nogal schroeven om de kuip eraf te krijgen, meneer Aprilia houdt blijkbaar van veel schroefjes met verschillende maten, lengtes en koppen. B|

Enfin, alles eindelijk weer in elkaar gezet, ruim het gereedschap op, ligt er nog een onderdeel (heatspreader, het past ook zonder) op de werkbank dat weer helemaal onder de kuip moet.

Gloeiendegloeiendegloeiende... :(
 
Druk bezig met sleutelblunderen aan de auto.
Het slachtoffer een peu 206 2.0 HDI uit 2002
Net op de snelweg deed de ruitenwisser voor het niet meer, wat zie je dan opeens bar weinig tijdens het rijden. :(

Nu ben ik aan het storingszoeken, zekering vervangen, ruitenwisser aan, zekering kapot.
Pff makkie, motortje kapot, dus we rukken het gehele mechaniek er uit. Stekkertje los. Nieuwe zekering er in. Ruitenwisser bedienen zonder de het motortje aangesloten.
pff, weer een zekering kapot.

(ik heb een hekel aan elektrische storingen)

Motor zou het dus niet hoeven te zijn.

Google schema:
http://3.bp.blogspot.com/-TzdsZF-R_tM/TeGL9TG2ZBI/AAAAAAAAAZQ/tKLDeJ1ARy4/s1600/0013.jpg
136 is de stekker van de wisser motor.
9 is een stekker in de zekeringbak onder de motorkap.

We gaan toch maar de bedrading doormeten.

De groen-gele massa is inderdaad nul ohm. deze lijkt dus goed.

5001 (VI) meet ik door het draad 0.1 ohm, en vanaf stekker 9 naar massa oneindig. lijkt goed.
5011 (BA) meet ik door het draad 0.1 ohm, en vanaf stekker 9 naar massa oneindig. lijkt goed.

5041 (RS) meet ik door het draad 550 ohm, en vanaf stekker 9 naar massa 0.7 ohm. Vanaf stekker 136 meet ik 547 Ohm. Dat lijkt mij niet goed, nu heb ik op het moment geen goed draad liggen, die ga ik dus morgen halen en ben dan van plan om het draadje te knippen en buiten alle mantel een beunhaas aansluiting te maken. (Daar komt dus de echte blunder aan) Ik heb niet de volle zekerheid dat ik de juiste conclusie trek.

Iemand nog betere ideeën om een al te grote blunder te voorkomen?

db
 
Laatst bewerkt:
Druk bezig met sleutelblunderen aan de auto.
Het slachtoffer een peu 206 2.0 HDI uit 2002
Net op de snelweg deed de ruitenwisser voor het niet meer, wat zie je dan opeens bar weinig tijdens het rijden. :(

Nu ben ik aan het storingszoeken, zekering vervangen, ruitenwisser aan, zekering kapot.
Pff makkie, motortje kapot, dus we rukken het gehele mechaniek er uit. Stekkertje los. Nieuwe zekering er in. Ruitenwisser bedienen zonder de het motortje aangesloten.
pff, weer een zekering kapot.

(ik heb een hekel aan elektrische storingen)

Motor zou het dus niet hoeven te zijn.

Google schema:
http://3.bp.blogspot.com/-TzdsZF-R_tM/TeGL9TG2ZBI/AAAAAAAAAZQ/tKLDeJ1ARy4/s1600/0013.jpg
136 is de stekker van de wisser motor.
9 is een stekker in de zekeringbak onder de motorkap.

We gaan toch maar de bedrading doormeten.

De groen-gele massa is inderdaad nul ohm. deze lijkt dus goed.

5001 (VI) meet ik door het draad 0.1 ohm, en vanaf stekker 9 naar massa oneindig. lijkt goed.
5011 (BA) meet ik door het draad 0.1 ohm, en vanaf stekker 9 naar massa oneindig. lijkt goed.

5041 (RS) meet ik door het draad 550 ohm, en vanaf stekker 9 naar massa 0.7 ohm. Vanaf stekker 136 meet ik 547 Ohm. Dat lijkt mij niet goed, nu heb ik op het moment geen goed draad liggen, die ga ik dus morgen halen en ben dan van plan om het draadje te knippen en buiten alle mantel een beunhaas aansluiting te maken. (Daar komt dus de echte blunder aan) Ik heb niet de volle zekerheid dat ik de juiste conclusie trek.

Iemand nog betere ideeën om een al te grote blunder te voorkomen?

db

naar een vakman brengen ? :+
 
:^

Schakelaar bedient motor niet rechtstreeks, maar via blok 9. Daar zou ook ergens een storing kunnen zitten, of in de schakelaar. Is dit een Can-Bus systeem?

Naar mijn weten is het net geen canbus, ik zou dan ook obd2 hebben en die heb ik niet.

blok 9 is een 16 polige stekker.

Ik kon geen goed draad meer vinden dus morgen even wat fatsoenlijk draad opzoeken en dan het draadje trachten te vervangen, het rottige is dat omdat het dus de 2 liter turbodiesel is en de auto is een rugzakje, ik dus ook nergens met mijn jatten bij kan komen, de stekker van de ruitenwissermotor kreeg ook pas los nadat ik het mechanisme los had.

Ik laat het nog wel weten of het een megablunder wordt of alleen maar gebeunhaas :)

db
 
Druk bezig met sleutelblunderen aan de auto.
Het slachtoffer een peu 206 2.0 HDI uit 2002
Net op de snelweg deed de ruitenwisser voor het niet meer, wat zie je dan opeens bar weinig tijdens het rijden. :(

Nu ben ik aan het storingszoeken, zekering vervangen, ruitenwisser aan, zekering kapot.
Pff makkie, motortje kapot, dus we rukken het gehele mechaniek er uit. Stekkertje los. Nieuwe zekering er in. Ruitenwisser bedienen zonder de het motortje aangesloten.
pff, weer een zekering kapot.

(ik heb een hekel aan elektrische storingen)

Motor zou het dus niet hoeven te zijn.

Google schema:
http://3.bp.blogspot.com/-TzdsZF-R_tM/TeGL9TG2ZBI/AAAAAAAAAZQ/tKLDeJ1ARy4/s1600/0013.jpg
136 is de stekker van de wisser motor.
9 is een stekker in de zekeringbak onder de motorkap.

We gaan toch maar de bedrading doormeten.

De groen-gele massa is inderdaad nul ohm. deze lijkt dus goed.

5001 (VI) meet ik door het draad 0.1 ohm, en vanaf stekker 9 naar massa oneindig. lijkt goed.
5011 (BA) meet ik door het draad 0.1 ohm, en vanaf stekker 9 naar massa oneindig. lijkt goed.

5041 (RS) meet ik door het draad 550 ohm, en vanaf stekker 9 naar massa 0.7 ohm. Vanaf stekker 136 meet ik 547 Ohm. Dat lijkt mij niet goed, nu heb ik op het moment geen goed draad liggen, die ga ik dus morgen halen en ben dan van plan om het draadje te knippen en buiten alle mantel een beunhaas aansluiting te maken. (Daar komt dus de echte blunder aan) Ik heb niet de volle zekerheid dat ik de juiste conclusie trek.

Iemand nog betere ideeën om een al te grote blunder te voorkomen?

db


Gooi dit probleem eens op www.problemcar.nl Bergen technische auto kennis daarzo.
 
Hij is fijn, elektronische storingen. :r :r

Draadje vervangen, nieuwe zekering er in zonder de ruitenwisser aangesloten, accu kabel er weer op. Ruitenwisser bedienen. Pff. weer een zekering minder in de wereld.

Beste kans dat de BSI naar de knoppen is. Fijn.

db
 
Hij is fijn, elektronische storingen. :r :r

Draadje vervangen, nieuwe zekering er in zonder de ruitenwisser aangesloten, accu kabel er weer op. Ruitenwisser bedienen. Pff. weer een zekering minder in de wereld.

Beste kans dat de BSI naar de knoppen is. Fijn.

db

Ga eerst eens na welke zekering doorbrand en welke circuits deze beschermd.
In het bediening en aanstuur deel van de wissermotor zelf zit al geen zekering dus best kans dat de zekering ook voor andere componenten gebruikt wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan