Triumph Tiger 1200 Explorer

Best wel eigenlijk ... Heb er nu 38000km mee gereden op anderhalf jaar. Een deel woon-werk, een ander deel voor menig meerdaagse trip. Noordkaap, Franse Alpen (2x), Dolomieten ...
Staan op de planning voor dit jaar: Champagnestreek in 't voorjaar, 11 dagen Zweden/Noorwegen ("zuiden") op 't einde van de lente en 3 weken Ierland/Wales in het najaar!!
 
Ik heb nu een FJR en had een TEX.
Met de FJR rij je "rustiger" (meer stabiel, turbulentie vrij) hogere snelheden en is ook wendbaarder dan je zou verwachten. Alle 2 fijne fietsen maar heb nu eindelijk rust gevonden na 21 voorgangers bij mijn FJR.
 
Ik heb nu een FJR en had een TEX.
Met de FJR rij je "rustiger" (meer stabiel, turbulentie vrij) hogere snelheden en is ook wendbaarder dan je zou verwachten. Alle 2 fijne fietsen maar heb nu eindelijk rust gevonden na 21 voorgangers bij mijn FJR.

Paar jaar terug had ik een xt1200z (super tenere).

Ik herinner me dat ik veel meer moeilijkheden had met de wind op de autosnelweg dan mijn vriend met zijn st1300 die koersvast bleef.

Anderzijds is het concept van GTR, FJR en Pan toch al een beetje van jaren.

Een lichtere krachtige cardanfiets bvb met het blok vd tracer / Mt09 zou me erg aanspreken.

8-)
 
Da's redelijk logisch lijkt me dat zo'n supertoerder stabieler is dan een All-road.
Een Toermotor heeft meer gewicht, bredere banden en is een stuk lager zowel qua hoogte als zwaartepunt.

Wat je nu benoemd, snelweg icm wind en dus minder stabiel is in mijn ogen het enige negatieve punt van een Allroad.
Daar staan gigantische wendbaarheid, multi-inzetbaarheid, een geweldige zichtbaarheid in het verkeer en vast nog wel een paar zaken tegenover.

Voorlopig 5 of 6-1 voor de Allroad:) en daarom rijden wij deze motoren.
 
Touratech spoiler werkt voor mij toch net niet. Ik raak er niet aan gewend.
Krijg nu net vervelende wervelingen bij mijn helm.
Ik ben nu juist teruggegaan naar kleine (standaard) scherm in de meest liggende positie. Iets meer wind, maar geen turbulentie.


Als er iemand interesse heeft in de (erg mooi afgewerkte) spoiler, laat het me weten per PB, de prijs komen we denk ik wel uit.
 
Hoi,

Collega's Triumph rijders.

Heeft er iemand het elektrisch schema van de Explorer 1200 anno 2013

Het is om te zien hoe de zadelverwarming wordt aangestuurd vanuit de kabelboom.

Grtz

Illy
 
Inmiddels alweer 55.000km op de Tiger :) Wat een motor...

Enige problemen die ik tegen ben gekomen, is tot twee keer toe een lekkende voorvering (rechts). En zo ruig gebruik ik m'n Explorer nou ook weer niet -O- Iemand ook deze ervaring? Het gaat wel aardig tekeer op de bergpassen met kuilen, dips, etc, maar zo veel kan dat toch niet zijn...

Ohja, filmpje:


:] :] :]
 
Hey ... Na anderhalf jaar en 40.000km ben ik ook nog altijd tevreden!

Ik heb tot nu toe enkel problemen gehad met schakelen (van 3de naar N ipv 2 bij het terugschakelen). Dit is onder garantie hersteld, tot tweemaal toe. Het lijkt nu echter dik in orde te zijn. Vernieuwde onderdelen met een andere, sterkere coating.
Ook een lekkende voorvorkseal gehad (eveneens rechts). Onder garantie vervangen in Luleå, Zweden bij de noordelijkste Triumph dealer van Europa (en misschien ter wereld). Ik had wel een stoffige, ijzige, sneeuwige 6000km achter de kiezen doorheen Noorwegen naar de Noordkaap en terug naar 't zuiden (Luleå).
 
Proefrit gemaakt op de nieuwe Explorer XRT.
Rijdt beter, remt beter, is comfortabeler, betere vering en zit beter.

Heb maar een nadeel kunnen vinden, de prijs € 21.500.-

Komt akelig dicht in de buurt van de GS1200.
 
nogal stil hier.

Vanmorgen de Explorer weggebracht voor een min of meer grote beurt.

remblokken voor, koelvloeistof en remvloeistof vervangen.

Geen klachten, alleen start hij soms niet bij de eerste keer, een keer gemeld, kunnen niets vinden.
Nou ja, ik ben eraan gewent intussen.

Ben benieuwd naar de kosten.

Mocht de Explorer XTR meenemen.
 
Heeft de 2016 ook een slipperclutch trouwens?

Die mis ik wel eens op de 2015.

Voor alle andere nadelen heb ik redelijk wat workarounds weten te vinden:

-turbulentie -->klein scherm liggend
-zadel -->nieuw schuim bij Tijger leathers
-grondspeling -->verhogingsset achterzijde
-(te) kleine tank -->fuelfriend
-(soms) misschakelen 2 naar 3 -->toch maar koppeling erbij pakken
 
Wat het niet meteen starten betreft: laat je hem minstens een paar seconden bekomen nadat je het contact hebt aangezet?! ... 't Is een slim beest, maar hij heeft vaak wat tijd nodig om na te denken, zeker als ie pas wakker gemaakt is ;-).
 
Nou, hou je vast de servicekosten grote beurt.

€ 765,-

Geen bijzonderheden, alleen nieuwe voorrem blokken
Wel koel- en rem vloeistof vervangen.
 
Hóóóópen ...

141388597_4_big.jpg
 
Dag heren, ga waarschijnlijk weer opstappen met motorrijden. Ik heb zelf vroeger transalp gereden en daarna nog een paar jaar een Honda VFR750f gehad, ook een prachtige motor. Echter, vanwege zitpositie, overzicht en grote wendbaarheid wil ik weer terug naar een alroad. Mijn gedachten gingen uit naar een BMW f800gs ( adventure), omdat ik niet een enorm zwaar bakbeest wil. Ga hem gebruiken voor woonwerk, toertochten, maar ook weer weekendjes weg met de vrouw, en daarvoor had de transalp toch echt te weinig. Kreeg een tip van iemand om dan ook aan een Triumph te denken. Misschien kan iemand me dan een beetje wegwijs maken met meer recentere Triumph bikes (alroads) Van de laatste jaren. Alvast mijn dank. Groetjes, Jules
 
Persoonlijk zou ik dan voor de Tiger 800 gaan en niet voor de 1200.
De 1200 is nl best wel een bakbeest.

Suzuki DL650 Vstrom is ook een hele goed optie.
 
Dag heren, ga waarschijnlijk weer opstappen met motorrijden. Ik heb zelf vroeger transalp gereden en daarna nog een paar jaar een Honda VFR750f gehad, ook een prachtige motor. Echter, vanwege zitpositie, overzicht en grote wendbaarheid wil ik weer terug naar een alroad. Mijn gedachten gingen uit naar een BMW f800gs ( adventure), omdat ik niet een enorm zwaar bakbeest wil. Ga hem gebruiken voor woonwerk, toertochten, maar ook weer weekendjes weg met de vrouw, en daarvoor had de transalp toch echt te weinig. Kreeg een tip van iemand om dan ook aan een Triumph te denken. Misschien kan iemand me dan een beetje wegwijs maken met meer recentere Triumph bikes (alroads) Van de laatste jaren. Alvast mijn dank. Groetjes, Jules

Transalp is inderdaad te licht denk ik.
Tiger 800 zou perfect kunnen.
Tiger Explorer nog beter maar wel veel zwaarder.
GS800 ook leuk maar minder dan de Tiger 800.
Versys 1000 is er ook nog maar is toch meer een ouwe l*llen fiets.

Succes.
 
full


2 standen rijmodus, 4 standen tractioncontrole, koffers, binnentassen, ledmistlampen, tankpads, gearindicator, handkappen, middenbok. Voor net € 13.999,- :P
Extra's kawa smoke ruit, kawa wheelstriping, kawa radiatorcover, akrapovic by kawa, Osco.

En ja, het rijdt geweldig. :}
 
Binnenkort moeten de bandjes weer eens gewisseld worden.

Nu de Michelin Pilot Road 4 Trail.
Heerlijke band die zeer betrouwbaar is gebleken, zowel in de regen als op het droge.
Echter...ik haal er ongeveer 7000 km mee, rijstijl sportief-toer.

Nu ben ik op zoek naar wegbanden die met Michelin vergelijkbare eigenschappen hebben maar waar ik meer kilometers uit kan halen en heb goed dingen gelezen over de Dunlop Roadsmart III.
Iemand hier die ervaring met deze band heeft...of mij een andere band adviseert?

Ik ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan