Remschijf vervangen Intruder

Binko

Rookie
7 apr 2016
6
0
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Intruder vs 800 uit 92 ( mijn 1e motor)
Nu moet de remschijf vervangen worden. ( de vorige eigenaar wou blijkbaar kijken of hij kon rijden met het remslot er op)
Ik heb wat rond gekeken en heb ik de volgende opties gezien:

2e hands origineel:
https://www.motorparts-online.com/nl/suzuki/vs-intruder/1992-2000/remschijf-voor/201069056

Nieuw:
http://www.mlmparts.com/nl/remschijven-standaard-contour-voor-suzuki-vs-800-intruder-1997.html

Goedkopere:
http://www.chopperonderdelen.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=2_16_17&products_id=2021

Ik vraag me af waarin de verschillen zitten en of ik dan beter voor een 2e hands kan gaan of voor een goedkope nieuwe of eigenlijk voor de duurdere optie.

Mijn budget is beperkt echter realiseer ik me dat je dat besparen op je remmen misschien niet de beste optie is. Ik wil eigenlijk niet meer geld uitgeven dan nodig is ;)
 
Lucas maakt op zich prima spullen.

Er moeten ook nieuwe blokken bij.

Er voor zorgen dat de remmen gewoon goed in orde zijn, is belangrijker dan de onderlinge kwaliteitverschillen van de aangehaalde remschijven, zeker bij dergelijke modellen motor.
 
Lucas maakt op zich prima spullen.

Er moeten ook nieuwe blokken bij.

Er voor zorgen dat de remmen gewoon goed in orde zijn, is belangrijker dan de onderlinge kwaliteitverschillen van de aangehaalde remschijven, zeker bij dergelijke modellen motor.

Dat is ook de reden waarom ik de schijf wil vervangen. Ik lees alleen op het interwebs dat er nogal verschillen zitten in kwaliteit en heb niet zo'n zin in een goedkoop duurkoop verhaal. O-)

Als je weet wat je doet.. Klikkerdeklik. :P

Hehe gezien mijn vraag... Weet ik niet zo goed waar ik mee bezig ben.
 
Je kan een nette gebruikte originele schijf kopen; Risico met het overnemen van andermans verleden.
Je kan een nieuwe originele schijf kopen; Duur en zou goed moeten zijn. (gezie de ellende met originele schijven is dat ook discutabel trouwens)
Een nieuwe Chinese schijf; Blingbling, nieuw en niet duur maar kwaliteit is een wazig onderwerp.

Als je je veiligheid aan een budget wil hangen (wat uiteraard gesuggereerd word hier)/je wil voordelig uit zijn, ga dan gerust voor een nieuwe Chinese schijf, maar dan wel met een goeie set remblokken. Ferodo of SBS bijvoorbeeld.
Wat je dan wel zou moeten doen is het regelmatig even visueel controleren van de schijf, om zeker te blijven weten dat ie in orde is. De prijs geeft een indicatie van de kwaliteit. Aangezien die dingen veel minder kosten dan origineel, moet dat verschil ergens zitten. Bijvoorbeeld in de kwaliteit van het gebruikte materiaal.

Ikzelf heb ook een set van 3 nieuwe Chinese schijven gekocht voor m'n projectfiets.
Aangezien ik nooit meer de stopkracht ga creëren als voorheen, heb ik ze gekocht. Ze zijn van 'een' roestvast materiaal, en het ziet er op het oog redelijk netjes uit. Afwerking is ruk, maar dat doet niets aan de werking af.

Doe er je voordeel mee.
 
Je zou de tweedehandse ook kunnen gebruiken hoor, mits deze 100% recht zijn en niet te ver versleten. Bij motorparts krijg je doorgaans wel waar voor je geld. Ik bestel er regelmatig. Ik zou ten alle tijden de remblokken ook vervangen voor nieuwe, of je nu nieuwe schijven plaatst of de tweedehandse...

Als je budget wel groot genoeg is en je 100% zekerheid wil moet je voor de nieuwe gaan. De lucas voldoen zeker, de andere duurdere mischien nog beter maar niet noodzakelijk bij normaal gebruik.
 
Lucas maakt op zich prima spullen.

Er moeten ook nieuwe blokken bij.

Er voor zorgen dat de remmen gewoon goed in orde zijn, is belangrijker dan de onderlinge kwaliteitverschillen van de aangehaalde remschijven, zeker bij dergelijke modellen motor.
Waarom is dat eigenlijks.
Heeft dat te maken met het slijt patroon van de oude schijf of zo ? :$
 
Er zou een schuurlaagje op nieuwe blokken zitten.
Maar dat doet niets op/aan een oude schijf die is ingesleten.Misschien ruwt dat laagje het oppervlak wat op.

Nieuwe blokken op een oude schijf moeten eerst het juiste profiel slijten alvorens er 100% contact is.
Oude blokken op een nieuwe schijf is niet slim.Dat is niet bevordelijk voor je nieuwe schijf. Dan zou de blok eerst vlak moeten slijten. Daar knapt de schijf weer niet van op.
 
Het duurt gewoon soms te lang dat de remblokken ingesleten zijn, en daardoor remmen ze soms ver van optimaal.
Daarom wordt het aangeraden om ook gewoon nieuwe remblokken te nemen.
Yeah, jaren geleden had een motormaatje nieuwe remschijven, vanaf Nederland langs bergpassen richting Italië..
Zo rond de tweede dag ging je zien dat de blokken helemaal ging aangrijpen en was de schijf schoongeremd.
Daarvoor zag je bij iedere stop een heel apart streepjespatroon op de schijven - maar zo ongeveer 40-50% dekking..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan