Stroom voor navigatie weghalen bij verlichting

JoostMeij

Die hard MF'er
19 mrt 2013
767
0
Ik wil dus voor mn TomTom rider voor de stroomvoorziening de boel aansluiten op het stadslicht. Echter vind ik nergens een praktische uitleg over hoe dit te doen? Moet ik knippen in de bekabeling en dan solderen en isoleren? Of is er een nóg simpelere manier?
 
Het is niet helemaal netjes, maar kan voor een kleine stroom geen kwaad.
Vaak hebben motoren hier en daar een losse stekker voor accessoires waarbij je makkelijk een geschakelde plus (dus uit bij contact uit) aangesloten kan worden. Die draden zijn vaak wat beter berekend op dergelijke aansluitingen.

Bij CANBUS motoren moet je dit trucje al helemaal niet uithalen.

Zelf heb ik diverse zaken aangesloten op een eigengemaakt kastje waarbij ik 1 relais van 20A aanstuur met een geschakelde draad. De draad voor alle accessoires zit rechtstreeks op de accu en word geschakeld door het relais.

Verder kan je een willekeurige draad welke schakelt op het contact inderdaad strippen en er een touwtje bij solderen, wel goed isoleren met een passende krimpkous en wat tape.
 
Als je niet weet hoe het moet is het bij een CANBUS fiets het verstandigst de dealer even te vragen om een contact-gestuurde draad aan te leggen. Ga niet zelf lopen klooien in de bedrading, want je kunt de hele boel om zeep helpen.

De rest is kinderspel met een enkel relais en een nieuwe draad van de accu via het relais naar de voeding van de tomtom.
 
Knippen in de bedrading was ik sowieso niet van plan!

Oogjes aan de uiteinden van de TomTom stroomkabel en rechtstreeks op de accu geen optie? Na rijden word de TomTom er af gehaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan