KTM Duke 390 - "Klappert" / "Rammelt" iets bij lage snelheid

Duke053

Rookie
28 apr 2016
13
0
Enschede
Hi Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me even kort voorstellen.
Mijn naam is Niek en heb vorig jaar mijn motor rijbewijs gehaald. Vorige week heb ik mijn eerste motor gekocht, een KTM Duke 390. Leuk dingetje met wat extra's zoals een Arrow uitlaat, ergnomisch zadeltje etc.

Ik ben zeer tevreden met de motor, hij rijdt heerlijk! (wel wat rauw, maar dat hoort bij een 1 cilinder denk ik)
Op hobbelige paadjes viel mij echter op dat ik iets hoort klapperen/rammelen als ik langzaam rijd. Ik hoor het geluid rechter onder me, ongeveer onder de tank. ERG vervelend natuurlijk als je net veel knaken hebt uitgegeven aan je eerste motor...
Ik dacht aan de ketting, waarvan de speling ongeveer 3/ 3.5cm is (dit is overigens bekeken terwijl motor op de zij-standaard staat)
Het geluid is echter weg wanneer ik de koppeling in knijp... Naar mijn idee moet de ketting dan nog steeds klapperen, als dit het is.
Het geluid lijkt ook een beetje op 't geluid dat je hoort wanneer je opschakelt.


Wie heeft een idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Volgens de sticker op de motor en de handleiding moet er 5-7 mm speling zijn tussen de brug en de ketting (bovenkant). KTM heeft een andere maatstaf en spreekt niet over 2-3 cm speling o.i.d.
Ik zit nu ongeveer een cm van de bovenkant, dus hij staat inderdaad wat te strak.
Heb ik echter gedaan omdat hij zo klapperde en om zeker te zijn dat het niet te ketting was.
Ketting zal ik morgen weer even op 2/2.5 zetten.

Met een (te) strakke ketting klappert er dus nog steeds iets. Als je er op zit lijkt het alsof er iets tegen de onderkant aan slaat. Zit overigens niets los o.i.d.
Beste geluid om het mee te vergelijken is nog steeds het geluid van schakelen, maar dan 2 of 3 keer achter elkaar. Dan weer eventjes niets, tot je weer licht hobbelt en dan weer 2 keer dat geklapper.
 
Laatst bewerkt:
Particulier gekocht, is 2 en een half jaar oud.
Vandaag weer stukje gereden en t is best wel een geluid waar je je aan gaat ergeren (doe ik al).
Het klinkt en voelt alsof er links voor iets tegen de onderkant aan slaat soms, dan denk ik aan de ketting of de standaard (beide links), maar de standaard is t niet en de ketting zou toch ook moeten klapperen met koppeling ingeknepen?

Om extra te testen heb ik een lange hobbelige weg gepakt en gewoon rustig 40 gereden. Hij klappert dan heel erg vaak.
Wanneer ik de koppeling inknijp is het klapperen weg...
Welke technicus ziet hier logica in?
 
Zo maar out of the blue, heb je toevallig een zwevende remschijf? Ik heb in het begin ook lopen zoeken waarom mijn motor klapperde bij lag snelheid. Gek genoeg stopte het klapperen ook bij mij wanneer ik de koppeling introk ( vraag mij niet waarom....) Soms komt het geluid geheel ergens anders vandaan dan je denkt..

Wanneer je niet zo'n remschijf hebt beschouw dan deze reactie als niet verstuurd ;)
 
Niet dat ik weet..
Als ik de koppeling in knijp em dan gas geef op 3000 toeren terwijl ik verder rol dan hoor ik het trouwens ook.
Het geluid gaat niet mee met de motor maar is willekeurig bij hobbeltjes
 
De ketting staat momenteel op 2.5 cm speling.
Heb hem zelfs op 1.5 gezet laatst om te testen

Hoe kan gij dan nog klapperen ? En wat is er aan te doen? De rubbers zitten er gewoon nog die de stootje zouden moeten opvangen . En wanneer ik de koppeling in knijp maar toch gas blijf geven , klappert hij ook. Terwijl de ketting dan niet onder spanning is , toch??
 
Ik heb er niet veel verstand van, maar aangezien hij klappert met koppeling in + gas op 3500 rpm rerwijl je uitrolt op een ietwat hobbelige weg, lijkt het mij meer op 1 of ander aandrijf riempje dat klappert. Iemand die een idee heeft ?
 
Heb je al gecontroleerd of dit het geluid ook echt is?

Hij hoort gewoon te klapperen bij lage toeren. Echt elke KTM die ik heb gehad deed dit bij lage toeren. Het is dus geen probleem... Maar als je het niet kent dan denk je al vrij snel dat er een probleem is. Maar als je soepel en zonder bijgeluid wilt rijden dan moet je eigenlijk een 4 cilinder kopen.

Overigens schrijf je hierboven dat hij met koppeling in ook klappert en dat schreef je in het eerste bericht niet. Toen was het juist andersom. Als hij met koppeling in pook rammelt dan is het wat anders dan de aandrijflijn.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel km heeft het spul gelopen en heb je het wiel ook goed uitgelijnd.
En net als enkele hierboven beschreven hebben klapperd de ketting bij te lage toeren en bij te zware belasting. Een 1 cilinder moet je niet te laag in toeren rijden en dan flink gas geven.
Heb of merk je dit bijvoorbeeld ook in hogere versnellingen en snelheid.
 
De ketting staat momenteel op 2.5 cm speling.
Heb hem zelfs op 1.5 gezet laatst om te testen
Dit in ieder geval nooit meer doen want dat kan meer kwaad dan goed. Je zal niet de eerste zijn die na 10km rijden het lager van de uitgaande as heeft gesloopt. Als je inveert dan komt de ketting altijd nog strakker te staan en dan gaat het mis.
 
Geluid is idd weg bij alleen koppeling inknijpen. Als ik echter gas geef + koppeling inknijpen en ik laat uitrollen , dan hoor ik het geluid wel.
Ik weet niet wat normaal is bij ktm , als dit zo "hoort" vind ik t wel apart.

Is 2 jaar oud en nog maar 5000 km gelopen
 
Het is trouwens niet bij veel belasten en in lage touren ,
Zoals eerder geschreven hoor ik het als ik tussen de 3 a 4000 rpm heb constant. Bijv. 40 rijden in de 2 en dan hoor je bij ieder hobbeltje wat geklapperd aan de onderkant /links voor

Als ik harder rijd lijkt t weg te zijn
 
Link 1 lijkt het wel op. Maar alleen tot 4000 touren. Wat gebeurt er precies op de film?
Heb naar de ketting gekeken, maar kan het moeilijk zien.
De bovenkant van de ketting zie ik niks speciaals aan.
De onderkant kan ik niet goed zien terwijl ik rijd.
 
Het aandrijftandwiel bleek een axiale speling te hebben van ruim een halve cm.
Dit is niet goed en heb alles uit elkaar gehaald.
Lagers waren goed, de as had een lichte speling op de bus die er omheen zit. Echter wanneer in beide lagers was er geen speling meer.
Tandwiel had wel speling en heb dus nieuwe rubbers besteld.

To be continued.
 
Terug
Bovenaan Onderaan