Bringin' an R45 back to life!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deputy Duc

Moderator
Crew
Donateur
2 aug 2004
33.742
22.260
Enkele jaren geleden hoorde ik van een collega dat zij ooit, in 1980, bij de firma Ottenhof in Amsterdam een splinternieuwe BMW R45 had aangeschaft. Zij reed er echter al jaren niet meer op, en twijfelde of zij hem niet beter kon wegdoen. Steeds hield zij op het laatste moment de boot af, er was toch wel sprake van een emotionele binding met het ding. Uiteindelijk besloot zij vorig jaar de knoop door te hakken. Nadat ik de motor eerst aan een forumlid had aangeboden, die hem afsloeg wegens teveel projecten en te weinig tijd, besloot ik hem zelf te kopen. Ik betaalde ongezien de vraagprijs, en schreef in december het kenteken over, waarna ik het schorste.

Vandaag was het eindelijk tijd om de BMW te gaan ophalen. Hij stond op de basis van defensie te Soest. Ik kon een busje lenen om het ding te vervoeren (bedankt, Kevinblade)en om 12:15 uur stond ik voor het eerst oog-in-oog met mijn nieuwe aanwinst. Het ding zat onder het stof en wat (vlieg)roest hier en daar. De remklauw hing erbij, omdat deze vast zat. Zonder was de motor wat makkelijker te verplaatsen. Maar de gehele eerste indruk was best wel hoopvol. Uiteindelijk het beestje hier voor de deur gezet en er een wat nadere inspectie op losgelaten.
 
Het komt niet vaak voor dat je een motor vindt van 36 jaar oud, van de eerste eigenaar. Hij is altijd netjes onderhouden door de dealer, dus het is niet verprutst door ondeskundige sleutelaars. Die eer komt mij nu dus toe. :+

Dit wordt een project met een lange adem. De fans weten dat ik momenteel met Gijs Vijs bezig ben om "Snoepie" , mijn Suzuki T500 te restaureren. Dat gaat voor. Mijn mentor, de heer Vijs heeft besloten dat ik dit project maar zelfstandig moet gaan aanpakken, aan een Guzzi met hangtieten maakt hij zijn handen niet vuil. Gelukkig kan ik wel altijd op hem terug vallen voor wijze raad. Wat dat laatste betreft, tips&tricks zijn altijd welkom. Mijn doelstelling is niet om de motor in topstaat te brengen. Dat gaat simpelweg teveel muntjes kosten. Het moet gewoon een nette fiets worden, waar ik zo af en toe een rondje mee kan knorren. Naar Zuid-Frankrijk of zo. Eerst maar even de plaatjes verkleinen, dan weten jullie waar we over praten.

full
 
full




Twee setjes originele sleutels en het originele instructieboekje. Leuk toch?
 
Voor een schamele 5 euro gunde een meneer op MP mij deze folder in hele nette staat.

full
 
een eerste, snelle wasbeurt geeft goede hoop dat er met wat chroompolish en een paar spuitbusjes zwarte verf van de Action heel wat te redden is.

full
 
De BMW is nu 36 jaar oud en een derde van zijn leven heeft hij dus stil gestaan. In de overige 24 jaar heeft hij ook niet heel veel kilometers gemaakt.

full
 
Carbs schoonmaken, verse benzine er in en voor de eerste start goedkope olie in het blok, accu er in doen en starten dat ding ! O en wat olie op de zuigers om de boel een beetje te weken.

En als je gaat rijden met dat ding niet al te lomp terugschakelen, heeft mij op een R90 bijna m'n tanden gekost door de motorrem. Om aan te sleutelen zijn dit heerlijke fietsen, alles goed bereikbaar en doodsimpel.

Als hij eenmaal loopt komen remmen e.d. wel.

Dit is een heerlijk fietsje voor rustige toertochtjes.

Voor onderdelen kan je terecht bij de Hobbyist of .b.v. bij Becks in Wijhe.


Dit is een pracht fietsje, alleen oppoetsen en rijdbaar maken, niet echt gaan restaureren, daar is hij veel te mooi voor.

Nadat ik lang geleden een buurman heb geholpen met restauratie van een R50 ben ik ze stiekem leuk blijven vinden.
 
De echtgenoot van mijn college vertelde mij dat hij het ding enkele jaren geleden, na 7 jaar stilstaan, nog aan de praat heeft gehad. Kostte hem een half uurtje. Inderdaad, wat je al zegt; vlotterbakjes leeg maken, vers sap erin en een verse accu, bougies schoonmnaken en binnen de kortste keren plofte hij weer.

Heb de peilstok er even uit getrokken, en wat ik zag stemde mij blij. Voldoende olie, en prachtig geelbruin van kleur, bijna transparant.
 
Bougies er uit draaien, een klein beetje olie boven op de zuiger spuiten en desnoods met een vreemde accu de motor rond laten draaien totdat het oliedruklampje uitgaat.

Als je er eenmaal op gereden hebt raak je er aan verslaafd :+
 
Mijn 1e motor was een R45, een oranje zoals op de folder, mooi hoor!
 
Laatst bewerkt:
De echtgenoot van mijn college vertelde mij dat hij het ding enkele jaren geleden, na 7 jaar stilstaan, nog aan de praat heeft gehad. Kostte hem een half uurtje. Inderdaad, wat je al zegt; vlotterbakjes leeg maken, vers sap erin en een verse accu, bougies schoonmnaken en binnen de kortste keren plofte hij weer.

Heb de peilstok er even uit getrokken, en wat ik zag stemde mij blij. Voldoende olie, en prachtig geelbruin van kleur, bijna transparant.
Omdat alle roetdeeltjes bezonken zijn?
Ik zou beginnen met warm draaien en olie en filter verversen. Ook even het luchtfilter inspecteren op muizen.
Doordat je een droge koppeling en aparte versnellingsbak hebt neemt de motor genoegen met de laagste kwaliteit olie, kan je nog eens wat vaker verversen.
 
Mijn R65 heb ik de vernieling ingereden...
Nadat ik een Deutschen auto wilde laten zien dat t op de brommer veeeel harder kan...

Nou.. ik haalde 180.. plof bang bonk... klep door de zuiger...
O-)
Ooit nog geruild op een R75/5...
Bij Scuderia Ottenhof...
Leeft Rudie nog...?
 
Omdat alle roetdeeltjes bezonken zijn?
Ik zou beginnen met warm draaien en olie en filter verversen. Ook even het luchtfilter inspecteren op muizen.
Doordat je een droge koppeling en aparte versnellingsbak hebt neemt de motor genoegen met de laagste kwaliteit olie, kan je nog eens wat vaker verversen.

Zou kunnen...
Het luchtfilter en het oliefilter worden beslist vervangen, evenals de olie natuurlijk. Welke olie gaat erin? ik hoorde 20W50.
 
Mijn R65 heb ik de vernieling ingereden...
Nadat ik een Deutschen auto wilde laten zien dat t op de brommer veeeel harder kan...

Nou.. ik haalde 180.. plof bang bonk... klep door de zuiger...
O-)
Ooit nog geruild op een R75/5...
Bij Scuderia Ottenhof...
Leeft Rudie nog...?

Ja, die leeft nog. Maar de zaak heeft hij overgedaan aan een van zijn werknemers. Die sleutelen aan alles. Stel je voor, een Honda op de brug bij Ottenhof. Voorheen werd je vriendelijk doch dringend gevraagd zo een ding op de hoek te parkeren, en niet voor de deur. :+
 
Inderdaad 20w50; zelf gebruik ik die van Valvoline, ik ga naar een automaterialenzaak waar ik 5 liter voor € 25,00 koop.
P.S. Gebruik zeker geen synthetische olie, want dan kunnen de keerringen in het blok gaan lekken.
 
Leuk, leuk!!!

Je mag de carbs altijd langsbrengen voor een beetje badderen in de ultrasooon.
 
Dank je voor het aanbod, houd ik even in gedachten. Zoals gezegd, het gaat waarschijnlijk een wat langlopend project worden, maar als ze er af gaan, is een badje welkom.
 
Zojuist -tegen beter weten in- de accu even aan de lader aangesloten. Niks, nada, noppes. De visuele controle na demonteren toonde al snel aan dat de patiënt niet alleen overleden was, maar ook in ver gaande staat van ontbinding. De accu mag dan wel splinternieuw zijn geweest, en slachts een keer gebruikt om te starten, zeven jaar stilstaan doet zo een ding ook geen goed. Misschien toch maar eens terugbrengen, is tenslotte slechts een keer gebruikt, en van een Varta mag je meer verwachten, toch? :+

Boodschappenlijstje groeit.

Luchtfilter
Oliefilter
Olie
Bougies
Revisie set remklauw
Remblokjes
Accu
 
Laatst bewerkt:
Ja, die leeft nog. Maar de zaak heeft hij overgedaan aan een van zijn werknemers. Die sleutelen aan alles. Stel je voor, een Honda op de brug bij Ottenhof. Voorheen werd je vriendelijk doch dringend gevraagd zo een ding op de hoek te parkeren, en niet voor de deur. :+


een andere werkt nu in de willemstraat bij een andere BMW toko..
(die lange...)
 
Hehe deputy werd een keer tijd dat je haar aan ons liet zien. Leuk dat je er weer een project bij hebt.!
Ga je het suzuki treffen redden met snoepie?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan