Tikkende Motor Er6n

Abysmax

Rookie
3 mei 2016
9
0
Hallo!

Ik heb een Kawasaki Er6n uit 2009, de vorige eigenaar heeft het blok vervangen omdat een van de kleppen was afgebroken en in het blok terecht was gekomen.

Nu hoor ik sinds een kilometer of 200, zodra de motor warm is een getik aan de bovenkant van het motorblok.
Het tikken wordt sneller naarmate de RPM omhoog gaat. Ik ben al een keer langs de garage geweest en volgens hem klonk het allemaal niet zo slecht. Nou heb ik ergens gelezen dat het de cam chain kan zijn of dat de kleppen gesteld moeten worden.

Heeft iemand hier een idee wat het kan zijn?
 
Hallo!

Ik heb een Kawasaki Er6n uit 2009, de vorige eigenaar heeft het blok vervangen omdat een van de kleppen was afgebroken en in het blok terecht was gekomen.

Nu hoor ik sinds een kilometer of 200, zodra de motor warm is een getik aan de bovenkant van het motorblok.
Het tikken wordt sneller naarmate de RPM omhoog gaat. Ik ben al een keer langs de garage geweest en volgens hem klonk het allemaal niet zo slecht. Nou heb ik ergens gelezen dat het de cam chain kan zijn of dat de kleppen gesteld moeten worden.

Heeft iemand hier een idee wat het kan zijn?

Stopt het tikken als je gas los laat ?
 
Minder luid in ieder geval, niet echt hoorbaar over het geluid van de motor zelf.. maar als je er naast staat in idle hoor je het nog wel.

Zoals eerder gemeld, garage zei dat het niet echt een probleem is. Maar toch!
Je vertrouwt het niet. Daarom stel je hier de vraag :)

Al een andere garage geprobeerd?

Geen idee welke lokatie je zit.
 
Ik ben gister naar de Motorport gereden, maar die zei dat ze niets konden zeggen zonder hem helemaal open te maken.

Ik woon in Amsterdam, maar zit regelmatig bij mijn broertje in Tilburg.
 
Laatst bewerkt:
Minder luid in ieder geval, niet echt hoorbaar over het geluid van de motor zelf.. maar als je er naast staat in idle hoor je het nog wel.

Zoals eerder gemeld, garage zei dat het niet echt een probleem is. Maar toch!

Zou kunnen duiden op en pistonlager. Hou de handvat van een schroevendraaier eens tegen je oor en de andere kant op verschillende plaatsen van het blok, zou kun je vrij nauwkeurig de plaats van de tik bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Wat is de kmstand van het nieuwe blok?

Maak even een filmpje en post het hier zodat we een indicatie kunnen krijgen van het geluid.
Ik heb zelf sinds het kleppen stellen ook een tikkend geluid met een heet blok die alleen hoorbaar is als je gas geeft. Ben naar Motorcity geweest en de monteur zei dat er niets vreemds was. Hij zei als je het zo graag wilt dat het weg is kunnen we het alsnog open maken en dan reken ik je 6 uur arbeidsloon.

Maar voordat je gek gaat doen, zit er voldoende olie in? Zit er ook het juiste olie in?

edit:
Tevens de cam chain(nokkenasketting) als hij te strak zou staan dan hoor je hem loeien/zoemen aan de kant waar hij zit. Een te slappe nokkenasketting hoor je ratelen.
 
Laatst bewerkt:
Wat is de kmstand van het nieuwe blok?

Maak even een filmpje en post het hier zodat we een indicatie kunnen krijgen van het geluid.
Ik heb zelf sinds het kleppen stellen ook een tikkend geluid met een heet blok die alleen hoorbaar is als je gas geeft. Ben naar Motorcity geweest en de monteur zei dat er niets vreemds was. Hij zei als je het zo graag wilt dat het weg is kunnen we het alsnog open maken en dan reken ik je 6 uur arbeidsloon.

Maar voordat je gek gaat doen, zit er voldoende olie in? Zit er ook het juiste olie in?

edit:
Tevens de cam chain(nokkenasketting) als hij te strak zou staan dan hoor je hem loeien/zoemen aan de kant waar hij zit. Een te slappe nokkenasketting hoor je ratelen.


Als ik de gene die hem er op heeft gezet moet vertrouwen zou er nu zo'n 10k op moeten staan. Kreeg ongeveer dezelfde reactie bij de motoport inderdaad. Ja, er zit meer dan genoeg olie in, hij zit bijna tegen het top streepje van het indicatie glaasje aan. Ik heb gewoon de olie gekocht volgens de service manual, dus 10w40.

Persoonlijk vind ik het lastig om de geluiden te onderscheiden als een ratel of een tik, het zou ook best als ratel beschreven kunnen worden!

Ik zal zo inderdaad een filmpje maken, als dat helpt bij de diagnose!
 
Het duurde even, maar ik heb vandaag toch eindelijk een filmpje gemaakt!
Sorry dat het niet heel lang duurt, maar de buren stonden als redelijk boos naar me te kijken :p

 
Ik ben gister naar de Motorport gereden, maar die zei dat ze niets konden zeggen zonder hem helemaal open te maken.

Ik woon in Amsterdam, maar zit regelmatig bij mijn broertje in Tilburg.

Als je vaak in Tilburg bent zou je eens langs Nippon bikes kunnen gaan. Veel verstand van zaken daar en eerlijke mannen. Op een filmpje is het vaak slecht te horen.
 
Geen oplossing, maar ik had hetzelfde met mijn GS500. Ik heb de kleppen gecheckt, nokkenas en timing chain (weet de nl naam niet), maar kon niets vinden. Veel mensen zeiden dat het gewoon bij je motor hoort, en 20k km later rijdt ze nog steeds super :)

In het kort, het kan zijn dat je niets gaat vinden en dat het hoort bij het geluid van je motor
 
Geen oplossing, maar ik had hetzelfde met mijn GS500. Ik heb de kleppen gecheckt, nokkenas en timing chain (weet de nl naam niet), maar kon niets vinden. Veel mensen zeiden dat het gewoon bij je motor hoort, en 20k km later rijdt ze nog steeds super :)

In het kort, het kan zijn dat je niets gaat vinden en dat het hoort bij het geluid van je motor

Ik ga er inmiddels ook een klein beetje van uit dat dit het geval is, niemand hoort ook echt iets geks in het geluid behalve ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan