SV650 start niet - elektronisch probleem

V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
Mijn SV wil niet meer starten.

Situatieschets:

- Eerst dacht ik dat de accu leeg was. De startmotor ging nog wel rond, maar heel langzaam. Ging ook steeds langzamer draaien. Tot op het punt dat het startrelais alleen nog maar "Klik" deed bij het indrukken van de startknop.
- Vervolgens de accu vervangen. (na opladen met de optimate geen verbetering)
- Nu met de nieuwe, volle accu nog steeds alleen maar "klik".
- Verlichting en brandstofpomp e.d. gaan wel gewoon aan bij omdraaien van het contact.

Al geprobeerd:
- startrelais van de V-strom van m'n pa geprobeerd, zelfde probleem.
- startrelais geprobeerd te jumpen (plus en minpool van het relais met elkaar verbonden om hem zo over te slaan als het ware). Geen effect. Normaal gesproken zou de motor dan -zonder dat de startknop nodig is- gelijk moeten starten lijkt me?
- Massakabeloog van de startmotor los gehaald, schoongemaakt, ingesprayed met contactbeschermer en weer vastgeezet. Geen resultaat.

Het aanduwen van de motor werkt gelukkig wel. Ik was bang dat de startmotor solenoid misschien vast zou zitten in de startkrans van de koppeling ofzo maar dat lijkt me dan dus niet het geval.


Iemand een idee waar ik het moet gaan zoeken? Ik vermoed zelf toch de startmotor. Misschien teveel weerstand (mechanisch) intern ergens? Kan iemand me vertellen of ik daar nog wat aan kan meten met de multimeter?


Ben niet zo'n elektronicus dus alle hulp is welkom! :)
 
Laatst bewerkt:
Als je spanning niet inzakt bij het starten en de startmotor krijgt wel spanning dan blijft alleen de startmotor over.
Even de spanning op de startmotor meten tijdens starten dus.
 
Volgens mij ligt het probleem in je startmotor zelf,ik verdenk de koolborstels.Als je startmotor hetzelfde is als mijn Curvy SV,moeten ze 8 mm zijn,zijn ze dat niet moet je die vervangen..je kunt ze ook doormeten,staat beschreven in het WPHB.Anders wil ik wel je komen helpen ermee hoor,woon zelf ook in de Hoekse waard.Groet,en succes.
 
Als je spanning niet inzakt bij het starten en de startmotor krijgt wel spanning dan blijft alleen de startmotor over.
Even de spanning op de startmotor meten tijdens starten dus


Oke, duidelijk.

En hoe meet ik die? Waar zet ik de krokodillenbekjes van de multimeter?
 
Laatst bewerkt:
Vanaf hoofdstuk 8.12 in het werkplaatshandboek staan de meest voorkomende problemen met de start motor en hoe je ze moet oplossen. Het relais heb je al uitgesloten. Het kan misschien ook nog een slechte connectie zijn.

Als ik zo naar het circuit kijk en de startmotor op mijn sv dan zie ik eigenlijk maar 1 draad ernaartoe gaan, dus ik neem aan dat de startmotor geaard wordt via de behuizing. Probeer eens dat rubberen kapje van de draad naar de startmotor naar achteren te trekken en daar het krokodillenbekje aan verbinden en het andere krokodillenbekje aan een negatieve pool.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf hoofdstuk 8.12 in het werkplaatshandboek staan de meest voorkomende problemen met de start motor en hoe je ze moet oplossen. Het relais heb je al uitgesloten. Het kan misschien ook nog een slechte connectie zijn.

Als ik zo naar het circuit kijk en de startmotor op mijn sv dan zie ik eigenlijk maar 1 draad ernaartoe gaan, dus ik neem aan dat de startmotor geaard wordt via de behuizing. Probeer eens dat rubberen kapje van de draad naar de startmotor naar achteren te trekken en daar het krokodillenbekje aan verbinden en het andere krokodillenbekje aan een negatieve pool.

edit: v.d.v was me net voor. :}
 
Thanks!

De plus zal dan denk ik vooraan de startmotor zitten, die zie je vrij duidelijk zitten. De massa verwacht ik dan bij het algemene massapunt rechtsachter de koppelingsdeksel. Morgen maar eens verder fröbelen.
 
Thanks!

De plus zal dan denk ik vooraan de startmotor zitten, die zie je vrij duidelijk zitten. De massa verwacht ik dan bij het algemene massapunt rechtsachter de koppelingsdeksel. Morgen maar eens verder fröbelen.

Het maakt verder eigenlijk ook niet uit of dat de plus of de min is. Daar kom je vanzelf achter als je geen meetwaarde krijgt. Je kan toch nooit sluiting creëren via je multimeter.
 
Laatst bewerkt:
Ben het met bovenstaande eens,maar meet je wel spanning,en hij doet toch niks moet je je startmotor verwijderen,en je koolborsteltjes checken,en de draden waarmee ze aangesloten zijn op je armatuur....
 
Thanks!

De plus zal dan denk ik vooraan de startmotor zitten, die zie je vrij duidelijk zitten. De massa verwacht ik dan bij het algemene massapunt rechtsachter de koppelingsdeksel. Morgen maar eens verder fröbelen.


Plus is de dikke kabel die aan de startmotor zit, de massa kan je gewoon op het blok meten, even een blank stukje ijzer zoeken, bout van de startmotor bijvoorbeeld.
 
Misschien dat de startmotor binnenin volzit met ferriet poeder en daardoor niet wil starten. Goed schoonmaken met ontvetter en een katoenen lap.

Kijk ook even de stekker(s) na waar de accu en dynamo en startmotor aan zit. Door corrosie op de stekkers kun je de meest gekke storingen krijgen. Heb wel eens een connector gezien die half weg was gesmolten door veel vonkvorming, veroorzaakt door vuile contacten.
 
Laatst bewerkt:
Zijn we weer.

Zojuist even tijd en zin gevonden om er naar te kijken.

Multimeter als volgt aangesloten: rode prikkertje op de stroomtoevoerkabel naar de startmotor, zwarte prikkertje op het algemene massapunt van de motor.

Wanneer ik de startknop indruk (en ingedrukt houd) zegt de multimeter 11.8V (give or take) en dat zwakt langzaam af.

Ik concludeer daaruit dat er dus inderdaad wel "genoeg" spanning naar de startmotor toegaat, maar dat de startmotor dus gewoon niet ronddraait. Als in: startmotor zit vast?
 
Als je accuspanning vrij snel wegzakt, dan zou die inderdaad wel eens vast kunnen staan.
Startmotor demonteren en uit elkaar halen en controleren op sluiting etc.
Goed schoonmaken en weer in elkaar.

Als je niet weet wat je precies moet doen, kun je beter even een revisiebedrijf opzoeken, mogelijk kunnen zij hem voor je doormeten / reviseren / repareren.

Google anders even op startmotor revisie etc.

Wel even prijsopgave vragen, anders kun je beter een 2de hands startmotor proberen te vinden.
 
Zijn we weer.

Zojuist even tijd en zin gevonden om er naar te kijken.

Multimeter als volgt aangesloten: rode prikkertje op de stroomtoevoerkabel naar de startmotor, zwarte prikkertje op het algemene massapunt van de motor.

Wanneer ik de startknop indruk (en ingedrukt houd) zegt de multimeter 11.8V (give or take) en dat zwakt langzaam af.

Ik concludeer daaruit dat er dus inderdaad wel "genoeg" spanning naar de startmotor toegaat, maar dat de startmotor dus gewoon niet ronddraait. Als in: startmotor zit vast?
Als de startmotor vast zou zitten zou de spanning veel verder inzakken.
11.8 volt wil zeggen dat je accu ongeveer leeg is of defect.
Haal de startmotor eraf en uit elkaar. ik verwacht een onderbreking alg gevolg van vastzittende of versleten koolborstels. laad je accu een helemaal op. Een volle accu geeft direct na het laden zo'n 13,5 volt en enkele uren later nog ruim 12,7 volt.
 
Inderdaad,je meet dan alleen maar de spanning die naar je startmotor gaat,en als ie afneemt,en die niet werkt ligt het gewoon aan je startmotor.De oplossing hebben ik,(20 april al),en anderen je al gegeven,haal hem uit elkaar,maak hem schoon van binnen,kijk naar je koolborstels,en je armatuur.Die koperen lamellen waar je koolborstels overheen gaan.Succes ermee. O-)
 
Laatst bewerkt:
Als de startmotor vast zou zitten zou de spanning veel verder inzakken.
11.8 volt wil zeggen dat je accu ongeveer leeg is of defect.
Haal de startmotor eraf en uit elkaar. ik verwacht een onderbreking alg gevolg van vastzittende of versleten koolborstels. laad je accu een helemaal op. Een volle accu geeft direct na het laden zo'n 13,5 volt en enkele uren later nog ruim 12,7 volt.
De accu is net nieuw (als in een week odu). Is natuurlijk geen garantie, maar hij is wel helemaal vol geladen :Y

Eens kijken of ik zaterdag de handjes uit de mouwen kan steken en met de startmotor aan de slag kan gaan :)

Thanks voor de hulp!

Keep you posted ;)
 
De accu is net nieuw (als in een week odu). Is natuurlijk geen garantie, maar hij is wel helemaal vol geladen :Y

Eens kijken of ik zaterdag de handjes uit de mouwen kan steken en met de startmotor aan de slag kan gaan :)

Thanks voor de hulp!

Keep you posted ;)
Of de accu is niet goed of je meter niet.
Je moet een goede accu nogal belasten voordat de spanning op 11,8 volt komt.
Wat meet je op de accu onbelast en wat meer je met enkel de verlichting aan?
 
Nou het heeft even geduurd maar ik kan je gelijk geven Coert ;)

Eén van de twee koolborstels zat vast door vervuiling. Sowieso was de hele startmotor vrij smerig van binnen dus die heb ik goed gereinigd en weer in elkaar gezet. De koolborstels waren qua dikte nog hartstikke goed dus ik was vrij snel klaar :)

Hij start weer als vanouds! Thanks :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan