koelvloeistof vs antivries

thunderRoy

MF'er
18 mrt 2015
64
1
meerlo
Hoi,

ik wil de koelvloeistof van mijn motor (thundercat) vervangen. In de haynes manual hebben ze het alleen over antivries, maar dat boek is natuurlijk alweer een paar jaar oud. Kan ik gewoon koelvloeistof toepassen, of zijn er redenen om antivries te gebruiken?

En blauwe en roze koelvloeistof mag je dacht ik niet mixen toch?

Roy
 
Koelvloeistof is doorgaans een mengeling van water en "antivries". Antivries is dus nog te verdunnen met water, koelvloeistof is het gebruiksklare product. De kleur geeft aan dat ze aan bepaalde specificaties voldoet. Aan welke specificaties de koelvloeistof voor jouw motor moet voldoen vind je terug in het instructieboekje.
 
Groen/geel/blauw is G11 met vervanginginterval van een paar jaar (doet bijna niemand volgens voorschrift maar ik zeg er volledigheidshalve even bij). Oranje/rood/paars is G12/longlife en heeft in principe geen verversinterval. Zoals gezegd mag je deze twee niet mengen omdat het dan gaat klonteren. Je kan rustig overstappen van het een naar het ander maar dan moet je het systeem effe goed doorspoelen met kraanwater oid.
 
ik denk dat het gewoon een vertaal probleem is tussen engels en nederlands. voor koelvloeistof is niet een echt apart woord in het engels en dus wordt er in autoland vaak over antifreeze gesproken. soms wordt coolant gebruikt maar dat is voor Amerikanen weer verwarrend omdat niet elke coolant antifreeze bevat. en dus laten ze het coolant weg omdat de belangrijke substantie antifreeze is.
 
Yep, 1 op 1, als ik er iets van nodig heb.
Ik rij Mercedes, en daarvoor is koelvloeistof i.v.m. het materiaal waar de pakkingen van zijn gemaakt, niet aan te raden, ze gaan steevast lekken daarvan bij langdurig gebruik.
Lijkt me heel vreemd, misschien gebruik je de juiste pakkingen niet of heeft Mercedes een verkeerde materiaal gebruikt.
De mengverhouding is afhankelijk van het soort antivries (en de temperaturen), dit staat op de fles.
 
Nee, het type wat ik rijdt moet anti vries in, fabrieks af fabriek zit daar een pakkingsoort in wat door koelvloeistof opgevreten schijnt te worden, niet dat het me ooit is overkomen, maar de dealer waarschuwt me daarvoor, maar dit jaar wordt ie vervangen door S 400 CDI, daar kan gewoon koelvloeistof in. ( rij nu een 320 CDI )
 
Terug
Bovenaan Onderaan