Cillinder valt uit bij hobbelwegen

Ruudy48

Rookie
20 jul 2012
3
0
Hallo allemaal,

Ik heb, denk ik, een bijzonder probleem.

Sinds 2012 ben ik in het bezig van een ZXR400 uit 1993. Nu heeft de ZXR een probleem met hobbelwegen/klinkerwegen. Ik kan een hele middag rijden zonder dat er ook maar iets aan de hand is, en op moment dat ik een hobbelweg over kom (met enige snelheid), valt 1 cilinder uit.

Als de weg daarna weer vlak wordt, komt de cilinder weer in werking en is er weer niks aan de hand.

Wat denken jullie; een (aarde) probleem in de bobines die door de trilling ergens tegenaan komen of toch een probleem richting de bougies/carburateurs?


Alvast dank!


Rudy
 
Meest logische zou ik een (stekker)verbinding vinden.

Als je weet welke cilinder, is het gemakkelijker controleren.
bougie, bougiedop, bougiekabel, bobine....
 
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn Honda Vision 110 motorscooter.
Helaas is dit een 1-cilinder waardoor hij dus uitviel in plaats van op een cilinder minder lopen :')

Toen ik het zadel en de beplating (in de stromende regen met het gereedschapssetje ;') ) eraf had gehaald zag ik dat de bougiedop los om de bougie zat. Ik heb hem toen (uiteraard) aangedrukt maar zo gauw ik over een hobbel reed begon hij weer in te houden/uit te vallen. Heb toen de bougiedop geïnspecteerd en zag dat het "klemmetje" die de dop om het uiteinde vd bougie klemt er niet meer zat.
Met een nieuwe bougiedop was het probleem dus opgelost :)

Grote kans dat dit bij jou ook zo is.
Loop (als je weet bij welke cilinder het is) de bougiedop en kabel even na.
Het komt ook wel eens voor dat de kabel loskomt in de bougiedop.
 
Laatst bewerkt:
Wat heel voor de hand liggend is, is inderdaad de ontsteking.

Wat je ook heel snel even kan doen is alle carburateurs eens via de aftapschroef even aftappen en wat er uitkomt opvangen op een stuk keukenpapier. Dan zie je de score zeg maar. Een drubbel water in een vlotterbak geeft ook hele rare dingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan