Tankinhoud niet volledig beschikbaar

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.768
260
Beilen
Mijn motor, Suzuki GSR600 uit 2007, heeft een 16,5 liter tank volgens fabrieksopgave.

Bij een verbruik van 1:17 komt dit neer op een theoretische actieradius van 280km.

In de praktijk rijd ik ook 1:17. Bij mij begint het eerste reserve-symbool al bij 150km te knipperen, vanaf 200km beginnen alle alarmbellen af te gaan en enkele kilometers verder valt hij daadwerkelijk stil. Praktijk actieradius is dus max 210 a 220km. Daarna valt hij ook niet meer te starten, totdat hij weer benzine krijgt.

Er gaat dan echter maar 13,5 liter in. Er zou dus nog 3 liter in de tank moeten zitten, welke onbruikbaar is.

Ik ben op zoek naar tips hoe ik dit het beste kan onderzoeken - en beter nog: verhelpen.
Direct onder de tankdop zit een soort brug, waardoor je niet volledig de tank in kan kijken.

In de praktijk heb ik er last van omdat dagtrips vaak 230-250km zijn, en niet alle voorrijders voorstander zijn van tussentijdse tankstops. Afgelopen week ben ik (weer) samen met een zestal andere GSR600's op vakantie geweest, wat een referentiekader kan zijn. Mijn verbruik is normaal. De maximaal te gebruiken tankinhoud en de tijd waarop de reserve-symbolen bij mij aanspringen, verschilt erg met de rest.

596ae032ef7443fb194932b7939f5150.png
 
Laatst bewerkt:
Verspringende hartklep of niet, als ik zeg dat ie écht stil valt (omdat ik dat getest heb) ruim voordat ik de 240km heb gehaald, dan mag je dat ook best geloven hoor ;). Ik roep niet om een tankstop bij +/- 200km omdat ik graag extra aandacht en/of een speciale behandeling wil hebben.

En ik snap dat het extra sensatie is om zoiets uit te zoeken, en ik geloof ook best dat je terug komt met een flesje benzine..maar een motorvakantie vind ik niet het juiste moment om zoiets uit te testen, zeker niet als er dan 7 man op mij staan te wachten ;) .

Is het niet gewoon iets simpels als een hoger verbruik dan een andere gsr?

Heb je een open pijp eronder en niet afgesteld? Draait ie op alle 4 de cilinders bij deellast? Is je ketting op sterven na dood? Korter vertand? Bandenspanning te laag?
 
Ik heb het na de vorige vakantie (Moezel) getest...al dan niet vrijwillig (hij hield er gewoon mee op, er klotste niets meer in de tank bij schudden en toen ging er 13,nogwat liter in). Daardoor weet ik dat de tanksybooltjes niet overdrijven - de motor denkt écht dat hij dan leeg is. Terwijl er dus nog een ruime 3 liter extra dient te zijn. Heb het destijds ook al in onze whatsapp groep besproken.

Ik heb er geen zin in om 'gewoon doorrijden tot dat hij stil valt' tijdens een motorvakantie, stomweg omdat 1 persoon mij niet geloofd.

Dus tldr: ( :? )ja ik heb het al eens getest, en ( :X )nee ik heb het expres niet opnieuw getest vorige week.

Kijk hier zeg je dus dat als je stilvalt er niks meer in de tank klotst. 3l klotst best nog wel. Test dat thuis nou gewoon. Voltanken en leeggieten. We kunnen nog paginas lang speculeren maar dat lost toch geen zak op :)
 
Dan moet ik eerst een wat grotere jerrycan halen, want die 13 of 16 liter past niet in mijn huidige 5 liter jerrytje. Verder is het een handig stappenplan zo ja, kom je er meteen achter of de vlotter/sensor niet te hoog zit.

Heb je geen auto dan waar je steeds de jerrycan in kunt legen?
Ik zou wel een maatbeker van 1 liter gebruiken en dan steeds even turven, want zo'n jerrycan kan "ongeveer" 5 liter bevatten en dan weet je nog niets.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan