lek in mastercilinder voorrem

  • Onderwerp starter Anoniempje298
  • Startdatum
A

Anoniempje298

Guest
De mastercilinder van de voorrem van mijn boxer (R1100R van '97) lekt een beetje aan de stofkap (achter de remhendel). Wat kan hier de oorzaak zijn ?
Kan je deze herstelling eenvoudig zelf doen of is dit voor een vakmam ? (Heb wel een manual om het uit elkaar en terug ineen te steken).
Zo ja hoe herken ik eventuele defecte onderdelen (of de reden van het lekken)?

Bijkomend : ik stelde ook ineens vast dat het stoplicht niet meer werkt (geen kapot lampje).
Kan de remvloeistoflek de oorzaak zijn dat de remlichtsensor (die ernaast zit) het heeft begeven ?

Of is dit weer het bewijs dat dingen 'toevallig' samen kapot gaan!!!!! :(
 
als je een manual hebt kan je een inschatting maken waar het zou kunnen lekken.
indien er een revisieset voor je hrc is zullen daar de benodigde onderdelen waarschijnlijk inzitten, daar is het een set voor.

indien je remlicht niet meer werkt kan je kijken of deze nog wel werkt via je voetrempedaal.
doettie het dan wel dan is de kans groot dat het in de schakelaar zit die wel dicht bij je hrc zit, dus kan het sluiting zijn door de lekkage.

overigens is bovenstaande algemeen, niet specifiek voor dit model, maar die info heb je al in je manual

succes :)
 
Revisiesetje voor kopen, zit alles in wat je nodig hebt. Vervangen is op zich een fluitje van een cent als je de werkplaatshandleiding volgt.

De schakelaar zit onder de remhendel. De remvloeistof is daar overheen gelekt en gaan kristalliseren. Even loshalen, goed schoonmaken met contactspray en weer terugplaatsen en dan zal het wel weer werken. Ander inderdaad ook vervangen, maar ook dat is eenvoudig genoeg.
 
Revisiesetje is niet voldoende, de remcilinder zelf is gecorrodeerd (bekend kwaaltje). Magura reviseerde die dingen vroeger maar die doen het niet meer. Volgens mij is het enige alternatief een andere erop zetten (nieuw of 2e hands).
 
klopt tot een paar jaar geleden kon je ze opsturen naar de fabrikant en dan kwamen ze gereviseerd terug. de zuiger en of de cilinderwand corroderen dus aan nieuwe seals heb je niet zoveel die zijn zo weer kapot. er zijn mensen die het voor elkaar hebben gekregen om de binnenkant van de pomp zelf opnieuw te polijsten en zo de nieuwe seals voorlopig heel houden. dit werkt alleen als de corrosie nog niet al te erg is en het is geen garantie dat het erg lang werk. Als je dit niet ziet zitten is vervangen de enige overgebleven optie.
 
Laatst bewerkt:
klopt tot een paar jaar geleden kon je ze opsturen naar de fabrikant en dan kwamen ze gereviseerd terug. de zuiger en of de cilinderwand corroderen dus aan nieuwe seals heb je niet zoveel die zijn zo weer kapot. er zijn mensen die het voor elkaar hebben gekregen om de binnenkant van de pomp zelf opnieuw te polijsten en zo de nieuwe seals voorlopig heel houden. dit werkt alleen als de corrosie nog niet al te erg is en het is geen garantie dat het erg lang werk. Als je dit niet ziet zitten is vervangen de enige overgebleven optie.

:^

Eigenwijs als ik ben heb ik ook een paar keer een revisie geprobeerd. Als je het daarna in 3 van de 4 gevallen opnieuw mag doen ga je de volgende keer gewoon vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan