Husqvarna TR650

(btw ik zag gisterenochtend heel veel Husky's in het bos - de viervoeters dus, grappig die zie je nu "dus" ook ineens ;))
 
Laatst bewerkt:
ik heb de originele Husqvarna kofferdragers en koffers , misschien dat daarom dat rek eraf is?
Heb wel een mailtje naar de dealer gedaan maar heb daarover (nog) steeds geen antwoord.
Anders ga ik maar eens bij motomondo informeren hoe het zit

dirkjan heb je al wat van KTM gehoord over de recall?
 
Hi people, ik was even een weekendje sturen in de Eifel (tjonge wel ff wennen) en tja, dat bijna afslaan is wel eens gebeurd. Wegtrekken met gas voorkomt dat maar is niet altijd mogelijk in de stad waar je maar 30 mag.

Inzake de recall, er zit niets in de pipeline. Maar als we allemaal even een bericht sturen met klachten, dan kan dat zo maar veranderen.

Ook mensen die zelf iets hebben geïnstalleerd, reageer svp ook even. Natuurlijk kunnen we veel zelf, maar als er iets niet goed is "by design" moet dat gewoon aangepast worden.

Onderstaande heb ik ontvangen van KTM:

Hallo ***

Bedankt voor je mail.
Geen probleem om dit op het Motor Forum te plaatsen.

Als er meerdere rijders zijn met deze klacht graag contact op laten nemen met een van onze HQV dealers.
Hier een linkje met alle Nederlandse HQV dealers:

DEALER ZOEKEN

Wij willen hun er ook zoveel mogelijk bij betrekken dat ze up to date blijven en ze zelf ook de situatie begrijpen.
Als er klachten zijn geven de dealers dit automatisch aan ons door met alle benodigde gegevens.

Nogmaals bedankt en veel rijplezier

Dus wat moet je doen:
Een dealer uitzoeken via de link die hier boven staat.
De vraag stellen of er een recall komt vanwege klachten. De klachten omschrijven, en het lijstje invullen wanneer ze zich voordoen:

  • Koude motor of warme motor:
  • Temperatuur buitenlucht:
  • Snelheid:
  • Versnelling:
  • Koppeling in of uit:
  • VIN nummer van de motorfiets:

En even een berichtje hier dat je iets hebt ingestuurd (niet je VIN nummer delen ;)) zodat we een kleine indicatie hebben van de klachten.
 
Nu wat gewone chitchat. Heerlijk gereden in België en Duitsland. Op de snelweg nu ook een positie gevonden dat het redelijk uit te houden is.

Wat moet ik wennen in de bochten, ik ben gewend flink in de bocht te hangen maar ja dat hoeft hier niet meer. Hij houdt er van dat je flink gas geeft. Het geluid lijkt nu ook wel wat los te komen, klinkt prima.

Qua trillingen, ja het trilt, maar nog geen een keer last gehad van dode vingers of andere gevoelloze ledematen. Ja een houten kont, dat wel....
 
De originele baggagerek is ruk, er zijn al meerdere gevallen geweest op Adv en CH dat die dingen breken. Daarnaast past het niet in combinatie met de originele zijkofferrekken. Het wordt inderdaad vervangen voor die handgrepen. Zelf ben ik maar direct voor een goede oplossing gegaan en heb ik de Nomadic Rack aangeschaft, die is compleet van staal gemaakt waardoor die dus minder snel breekt. Daarnaast is die ook prima passend te maken met de originele kofferrekken door gebruik te maken van wat bussen.

Ik had ook enorm veel last van dat onregelmatig draaien van het blok. Nu heb ik een PCV en Pulsar bougies geïnstalleerd en het helpt wel behoorlijk, vooral als het blok goed warm gedraaid is dan heb ik vrijwel geen last meer van dat de motor uitvalt. Het zou natuurlijk nog beter zijn als KTM/BMW/Husqvarna/Magneti Marelli met een nieuwe fuel map voor de ECU om het probleem voorgoed op te lossen.
 
Ik ben het compleet met je eens Dirkjan dat als er iets niet goed is "by design" dat dat dan door de fabrikant aangepast moet worden, maar dan wel een beetje sneller.
Bij mij komen ze nu niet meer aan de ECU/fuel map. Hij loopt met de WK perfect en ik ga echt niet het risico nemen dat daar iets aan veranderd wordt met een update. Ik denk dat dat voor de meesten geldt die al (helaas op eigen kosten) een oplossing hebben gevonden.

Overigens, toen ik een jaar geleden bij mijn dealer was voor de 10k beurt zag een monteur de WK en hij vroeg me of dat inderdaad de problemen oploste : wat mij bevestigd dat ze er bij de dealers al lang weet van hebben.
 
Ja, ik word er een beetje moe van dat fabrikanten geen weet claimen te hebben van een probleem.

Ik begrijp het wel vanuit een kosten oogpunt. Maar een relatief onervaren piloot kan met dit euvel wel eens in de problemen komen.

Bij mijn reciever kwamen ze pas na drie jaar met een recall, terwijl de meesten hem al na een jaar bij het grof vuil hadden gezet.

Dus ik zou zeggen, ookal is voor jouw het probleem opgelost, stuur het even in. Je hoeft het daarna niet te laten maken. Maar als niemand klaagt, gebeurt er ook niets.

Wat betreft bagage rekken, wat naar dat het originele zo slecht is. Had ik niet verwacht van en BMW dochter. Heb nu gereden met het SW Motech systeem (stiekem toch best duur geworden). Op pad geweest met givi zijkoffers, topkoffer plus duo. Ging best goed, alleen met al die systemen was het even goed kijken met monteren.

Nu begrijp ik dat SW motech een eigen metalen constructie heeft die op de originele achter drager wordt gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
ja , en ik dacht dus dat de sw motech bagageplaat de originele
drager was. :o
Heb die dus besteld maar kan er voorlopig nog niet veel mee.

Ga nog even googelen voor dat nomadic rek maar weet nog niet
wat ik ga doen want na de motor nieuw , een middenbok een carterplaat
de bagageplaat , ori kofferset (gekocht en betaald) en nog handkappen op de wishlist
is er stiekum al best wat geld uitgegeven.

Melden van het arm lopen bij een hqv dealer die niks heeft met de modellen
van voor de KTM periode gaan mijn inziens (vermoedelijk) niks opleveren
dus een boosterplug zal ook nog wel aangeschaft worden.(gezien dat de wk
niet meer leverbaar is)

800Km staan inmiddels op de teller dus komend weekend maar de 1000km
beurt uit laten voeren.
Ben dan ook benieuwd of het brandstof gebruik wat naar beneden gaat
Verbruik nu 1:20 , lijkt zuinig maar ben nog rustig aan het inrijden en
dadelijk gaat het toerental toch echt omhoog :Y
 
Melden van het arm lopen bij een hqv dealer die niks heeft met de modellen
van voor de KTM periode gaan mijn inziens (vermoedelijk) niks opleveren
dus een boosterplug zal ook nog wel aangeschaft worden.(gezien dat de wk
niet meer leverbaar is)

Dan gewoon melden bij KTM. Ze hebben (helaas voor hun) de verplichting om ook deze modellen te ondersteunen.

En dit bedoel ik nu, (no offence!) veel mensen lossen het probleem dan maar zelf op. En daar hopen fabrikanten op. Zo zit ik niet in elkaar, ik heb recht op een deugdelijk product. Het is heel simpel. Als ik de enige ben die klaagt, zal het in NL nooit worden aangepast.

Ik vind het mind blowing dat dit niet is opgemerkt in de test fase. Het is immers een straat fiets, je gaat niet gelijk als een hooligan op het gas. Zeker niet met koude motor.

Nou ik zit liever de hele avond op mijn terra dan op mijn bankstel. Of dat dan wat zegt over mijn bank of over de fameuze Husky laat ik in het midden....

True!
 
Laatst bewerkt:
Wie heeft hier zijn of haar 10.000km beurt (eigenlijk dus 11.000km stand) al laten uitvoeren? Ik heb vandaag de motordealer even gebeld waar ik de fiets vandaan heb en hij zegt dat de kleppen gecontroleerd dienen te worden??? Mij lijkt dat enorme flauwekul aangezien dat bij andere fietsen altijd rond de 30k pas gebeurt toch? Daarnaast wou hij mij daarvoor 600 euro rekenen exclusief materiaal, ik voelde me door de telefoon al direct afgezet!!!! Dus ik vroeg mij af wie het al eens door de dealer heeft laten doen en hoeveel er daarvoor is betaald. Zelf zal ik nog even contact opnemen met Arie Molenaar aangezien die toch in de buurt is en ze vroeger ook veel TRetjes hebben verkocht dacht ik.

Ik laat het trouwens doen omdat ik de fabrieksgarantie wil behouden. Indien ik echt meer dan 600 euro moet gaan neerleggen dan doe ik het onderhoud aan de TR voortaan zelf wel...
 
Laatst bewerkt:
Cyntax ik weet niet waar je precies woont, maar ik denk dat je de 10.000 km beurt bij mijn dealer in Bastogne kan komen doen en dat je dan nog geld overhoudt :P
Ik heb in april vorig jaar daar de 10.000 km beurt laten uitvoeren voor een totaal van EUR 137,67 (incl. 21% BTW).
Stond op de rekening (bedragen excl. BTW):
1) Arbeidsloon 70 min. : EUR 67,20
2) Motor olie 2,3l : EUR 22,82
3) Rem vloeistof 0,5l : EUR 6,61
4) Overig inspectie motor : EUR 15,81
5) Klein materiaal : EUR 1,34

Dus niks over kleppen stellen.
 
600€ is absurd veel geld voor een 10k beurt , en als dat al
door de telefoon gezegd wordt is de kans groot dat de rekening
nog hoger uitvalt omdat er dan na ophalen vd motor natuurlijk
van alles mis zou zijn |(

maar kleppen stellen moet volgens de service manual toch echt wel gebeuren
en ( TTRIKKI) nog wel meer ook als olie en remvloeistof vervangen.

Voor vele service manuals van Husqvarna dus ook van de Terra en Strada
kan je in onderstaande link vinden

Repair Manuals
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info heren, ik was in de middag aan het werk en kon dus niet de workshop manual bekijken maar je hebt gelijk, om de 10k dienen de kleppen dus gecontroleerd te worden. '(

Belgie is wat ver rijden voor mij dus heeft iemand nog een goed Husqvarna adresje in Nederland waar ik de 10k beurt kan laten uitvoeren voor een prijs die wat lager is dan 600 euro exclusief materiaal!? :P

Het is eigenlijk allemaal zo simpel he... ik zou dit zelf op een avondje kunnen doen en dan ben ik alleen materiaal kosten kwijt maarja, die stempels in het boekje de eerste twee jaar wil ik ook wel voor de fabrieksgarantie.
 
ik zal je zaterdagavond laten weten wat ik voor de 1000km beurt
heb betaald.
Geen ervaring (op de aankoop na namelijk) met dit bedrijf.
Herken je dilemma , (goed) onderhoud is belangrijk , veel kan
je zelf maar die garantie he....
Gaan we maar niet eens de discussie starten over hoe de dealer
een beurtje uitvoert want daar kan je regelmatig ook wel een
vraagteken bijzetten

Kan een BMW dealer het onderhoud ook voor deze fietsen uitvoeren?
Het blok is toch net wat anders , luchtfilter ook en zal die vast niet
op voorraad hebben , of wel ?
 
Laatst bewerkt:
ik zal je zaterdagavond laten weten wat ik voor de 1000km beurt
heb betaald.
Geen ervaring (op de aankoop na namelijk) met dit bedrijf.
Herken je dilemma , (goed) onderhoud is belangrijk , veel kan
je zelf maar die garantie he....
Gaan we maar niet eens de discussie starten over hoe de dealer
een beurtje uitvoert want daar kan je regelmatig ook wel een
vraagteken bijzetten

Kan een BMW dealer het onderhoud ook voor deze fietsen uitvoeren?
Het blok is toch net wat anders , luchtfilter ook en zal die vast niet
op voorraad hebben , of wel ?

Inderdaad, bij de 1000km beurt stond ik er gelukkig bij om te zien hoe een getrainde Husqvarna monteur het doet. Als het goed is hebben alle officiële Husqvarna dealers in Nederland een monteur die een cursus heeft gehad voor de TR650. Sommige dingen zitten namelijk wel merkwaardig in elkaar van deze fiets. Om de kleppen te stellen dient ook de halve fiets uit elkaar gehaald te worden. Ik denk niet dat een BMW dealer hier iets mee kan of ze rekenen 10 uur arbeidsloon _O- . Arie Molenaar doet het voor maar +- 450 euro inclusief materiaal! Dus daar heb ik nu maar een afspraak bij gemaakt.
 
Heb net mijn motor weggebracht naar de dealer waar ik de tr gekocht heb
(blijkt dezelde te zijn als die van cyntax :+ ) en vroeg naar de prijs van de 10k
beurt omdat ik hoorde dat die 600€ zou zijn.

NOU BLIJKT DIE PRIJS AARDIG TE KLOPPEN '(
Kreeg rekeningen ter inzage waar die beurt al uitgevoerd is , het blijkt 6 uur werk te zijn.
Het blok moet zakken want ze kunnen er niet bij.
De rekening die ik zag was 625€ incl alle materialen en handkappen van 97€
dus zonder die kappen ongeveer 525€

de 20k beurt (ja die rekening had ik ook ter inzage was 1100€ incl band vervangen
maar nu moesten de kleppen ook gesteld worden ipv alleen gecontroleerd want
dat is nog meer werk.

cyntax is intussen gebeld door bas :P
 
heb ondertussen ook even op het gs forum rondgeneusd omdat het blok
redelijk hetzelde is (andere kop en nokkenassen) om eens te kijken
hoe het daar zit met klepspeling controleren.

Helaas praten ze daar ook over een dagje rustig sleutelen als je dat zelf wilt doen
maar dat de motor naar de dealer moet als er daadwerkelijk kleppen gesteld
moeten worden.

Als ik dit van te voren had geweten dan had minimaal de keuze om een tr650 te
kopen uitgesteld en misschien wel helemaal niet gedaan.
De terra kwam er (mede) door de goedkopere aanschafwaarde tov een yamaha tenere of ktm690 /Husqvarna 701

Als veelrijder zou ik die meerwaarde dan weer terugverdienen op goedkoper onderhoud.
Aan de andere kant kan je voor 2 tot 3k prijs verschil ook aardig wat onderhoud laten doen
en de motor alsnog inruilen na 2 tot 5 jaar.

Overigens bevalt de TR qua rijden wel goed , en de minpunten zoals de vering
en luchtfilterhuis wist ik van te voren en die vallen tot nu toe nog wel mee.

Toekomst gaat wel uitwijzen of het (voor mij) een miskoop is geweest of niet.
 
Laatst bewerkt:
De Terra kan absoluut geen miskoop zijn. Bij welk ander merk krijg je zoveel goede componenten met een bewezen goed chassis en blok voor dit geld?
Dan moet je de stoute schoenen aantrekken en zelf de klepspeling controleren/stellen. Wanneer je de workshopmanual gebruikt kan het niet fout gaan in een weekend tijd.
Het argument van garantie koop ik ook niet. Je hebt alleen nog dealergarantie en zij verzinnen altijd wel een list om hier onderuit te komen. Bij de importeur of fabrikant hoef je niet aan te kloppen want die bestaan niet meer. Daarom: zelf onderhoud plegen of de lokale motorboer wat centjes gunnen.

Overigens heb ik contact gelegd met een BMW dealer vwb de recall van de G650. Wist ie niets van, gaat allemaal via framenr. Hij heeft het framenr van mijn terra gecheckt in de bmw computer en komt daar vanzelfsprekend niet in voor. Zonder 'hit' in het systeem kan hij niets updaten of een andere mapping laden. Kortom: wukaking (niet meer verkrjgbaar), boosterplug of powercommander om hem rijker te laten lopen.
 
Heb net mijn motor weggebracht naar de dealer waar ik de tr gekocht heb
(blijkt dezelde te zijn als die van cyntax :+ ) en vroeg naar de prijs van de 10k
beurt omdat ik hoorde dat die 600€ zou zijn.

NOU BLIJKT DIE PRIJS AARDIG TE KLOPPEN '(
Kreeg rekeningen ter inzage waar die beurt al uitgevoerd is , het blijkt 6 uur werk te zijn.
Het blok moet zakken want ze kunnen er niet bij.
De rekening die ik zag was 625€ incl alle materialen en handkappen van 97€
dus zonder die kappen ongeveer 525€

de 20k beurt (ja die rekening had ik ook ter inzage was 1100€ incl band vervangen
maar nu moesten de kleppen ook gesteld worden ipv alleen gecontroleerd want
dat is nog meer werk.

cyntax is intussen gebeld door bas :P

Ik heb inderdaad een telefoontje gehad afgelopen vrijdag, dat komt dus door jou _O- . Hij legde inderdaad uit dat het ook die handkappen zijn geweest die de prijs van de 10k beurt over de 600 euro had getild. Nu heeft hij beloofd dat de beurt nooit de 600 euro INCLUSIEF materiaal aan gaat tikken en daar kan ik wel mee leven. Het is wel een klote werkje dat kleppen controleren/stellen van de TR650. De motor moet inderdaad voor 70% uit elkaar gehaald worden dus ik laat het liever over aan hun. Arie Molenaar doet het voor rond de 450-500 euro dus zoveel verschil zit daar niet in. Bij Bas kan ik echter aan het einde van de maand al terecht en bij Arie pas eind volgende maand. Daarnaast heb ik wel goeie ervaringen met de monteur van Bas, hij gaat tenminste niet als een beun te werk maar daar betaal je wel voor. Banden, ketting, accessoires en de rest die niet bij een standaard onderhoudsbeurt hoort vervang ik zelf wel. Want ik ga never nooit 1100 euro neerleggen voor een onderhoudsbeurt LOL! Als ik zoveel geld in de Terra moest pompen dan haalde ik liever een tweedehands 1200GSA of 1190 ADVENTURE R. Daarnaast vind ik dat verhaal van dat stellen veel duurder is dan controleren ook onzin. De kleppen deksel moet er sowieso geheel vanaf om de speling te controleren dus het stellen ervan is misschien 10 minuten meer werk omdat alles toch al open ligt.

De Terra kan absoluut geen miskoop zijn. Bij welk ander merk krijg je zoveel goede componenten met een bewezen goed chassis en blok voor dit geld?
Dan moet je de stoute schoenen aantrekken en zelf de klepspeling controleren/stellen. Wanneer je de workshopmanual gebruikt kan het niet fout gaan in een weekend tijd.
Het argument van garantie koop ik ook niet. Je hebt alleen nog dealergarantie en zij verzinnen altijd wel een list om hier onderuit te komen. Bij de importeur of fabrikant hoef je niet aan te kloppen want die bestaan niet meer. Daarom: zelf onderhoud plegen of de lokale motorboer wat centjes gunnen.

Overigens heb ik contact gelegd met een BMW dealer vwb de recall van de G650. Wist ie niets van, gaat allemaal via framenr. Hij heeft het framenr van mijn terra gecheckt in de bmw computer en komt daar vanzelfsprekend niet in voor. Zonder 'hit' in het systeem kan hij niets updaten of een andere mapping laden. Kortom: wukaking (niet meer verkrjgbaar), boosterplug of powercommander om hem rijker te laten lopen.

De Chassis is niet stijf genoeg bij sommige TR650 waardoor er een lichte onbalans optreed en het blok heeft ook extreme kuren zonder aanpassingen. Ik zou het geen miskoop noemen maar een goede deal is het ook niet. In de werkplaatshandboek staat niet hoe je bij de kleppen komt alleen hoe je ze controleert en stelt. Overigens is die informatie wel op CafeHusky te vinden. Daar kan je al zien wat voor rare design keuzes ze hebben gekozen voor deze fiets. Husqvarna TR650 onderdelen zijn nog in overvloed verkrijgbaar hoor en KTM fabriceert ze nog steeds, dus die fabrieksgarantie heb ik liever wel. Bij wijze van spreken kan morgen de zuiger uit het blok knallen wat dan wel gewoon vergoed wordt in plaats van dat ik een total loss motorfiets heb. Momenteel is het namelijk mijn enige woon/werk vervoersmiddel en ik doe niet aan All-Risk oplichting. Hopelijk komt daar wel volgende week verandering in als ik klaar ben met de restauratie van mijn K75S, die is ook wat voordeliger in onderhoud dus meer geschikt voor woon/werk. De Husqvarna gaat dan uitsluitend voor plezier ritjes gebruikt worden en vakanties want die onderhoudsactiviteiten zijn wel mooi onaangenaam. Mijn Power Commander + Autotune heeft niet extreem veel geholpen om eerlijk te zijn, laatst heb ik Pulsar bougies geïnstalleerd en die gaven zelfs een beter effect. Het probleem zit hem in dat de ECU de aanpassingen van de PC weg trimt. Ik moet daardoor om de zoveel tijd de accu loskoppelen om de ECU te resetten. Daarnaast heb ik (denk ik) gemerkt dat het ook beter loopt op V-Power dan andere brandstoffen.

Er is nog geen oplossing gevonden voor het 'stall' probleem dus de recall is nog niet officieel in werking gezet. Hopelijk komt dat er binnenkort wel, dan moet je trouwens aankloppen bij een Husqvarna/KTM dealer die hebben net een nieuw systeem die ook de oude BMW Husqvarna modellen kunnen uitlezen en updaten als het goed is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook niet gezegd dat het een miskoop is maar dat ik moet zien of het een miskoop wordt voor mij.
En dat kan het worden als ik iedere 10k tussen de 550 en 1000€ kwijt ben aan de beurten.


Kan ik er mee leven ? ja hoor dat kan ik en ben voorlopig ook wel blij met de motor
dus nee , verkoop hem nog niet aan je :P , maar kritisch zijn mag wel imo
 
Laatst bewerkt:
Zo! Dat zijn prijzen.. Nou nog 1,5 jaar en dan sleutelt Dirkjan zelf.

Maar verder, ondanks zijn eigenaardigheden, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem te vervangen.

Misschien maar ff de dealer van TTriki checken.
 
Als ik de berichten zo lees dan ben ik er nu wel verwonderd over hoe weinig mijn 10k beurt gekost heeft.
Maar mijn dealer (Lejeune Motosport in Bastogne) is een officiële BMW/Husqvarna dealer en staat goed bekend in de regio. Ik ga hem er nu na een jaar geen vragen meer over stellen maar ben wel benieuwd wat straks de 20k beurt gaat kosten (nog iets minder dan 3.000 km te gaan).
 
Ik heb nu 8000 km op mijn Strada met Wukaking staan en hij loopt nog steeds perfect. Hij heeft nooit een dealer gezien want ik doe het onderhoud zelf. Ook de kleppen straks bij 10K ga ik zelf doen. Op Cafe Husky is informatie zat te vinden over hoe je het beste te werk kunt gaan.
Ik heb een ruitje geplaatst van MRA, het originele skidplaatje en een USB-aansluiting als voeding voor de tomtom. Ik hou ervan het toerental regelmatig tot het rood op te jagen. Desondanks heb ik nooit minder dan 1 op 25 gereden. Ik las dat het bagagerekje niet stevig zou zijn, maar die ervaring heb ik zelf niet. Het voelt erg stevig aan en ik heb er permanent een zadeltas op gemonteerd. Ik las wel ergens iets over een zwak achterspatbord, maar die van mij is nog steeds heel.
Hard remmen is reuzeleuk, laat dat ABS maar werken. Vooral achter heb je snel geratel.
Ik heb er altijd Shell Advance Ultra 15W50 in gehad i.p.v. de voorgeschreven olie, o.a. omdat ik toch alleen rij bij temperaturen boven de 12 graden en ik liever een volsyntheet gebruik vanwege de betere weerstand tegen hoge temperaturen en langzamere veroudering. Loopt en schakelt hiermee letterlijk gesmeerd.
Van overmatige kettingslijtage heb ik nog niets gemerkt maar ik hou het goed in de gaten.
Ik heb ook een toermotor maar deze Husk is ontzettend leuk. Wat prijs/kwaliteit betreft zou ik hem een 9 geven. In de achterbrug zitten al fabrieksaf afwateropeningen dus dat probleem is weg. Hij is nooit plotseling afgeslagen, dat zal door de wukaking komen. Stationair loopt hij hierdoor ook lekker rustig. Voor installatie van de wukaking liep hij duidelijk onrustiger. Het vermeende inleereffect op de ECU heb ik na 7500 km nog niet gemerkt.
Na 300 km binnendoor rijden krijg ik wel wat last van de zitpositie. Voor mij niet geschikt voor hele lange ritten.
Maar al met al, deze fiets heb ik ongetest gekocht en bleek een gouden greep. Het geld nu al meer dan waard geweest!
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan