KLE 500 nokkasketting vervangen

Mess

Die hard MF'er
14 mei 2011
383
4
Aalsmeer
Beste forummers,

Een vriend van me heeft een Kawa KLE 500 uit 91 waarvan de naks op z'n eind is en de ketting ratelt en de ketting voelt inderdaad behoorlijk slap!
De kilometerstand is helaas onbekend vanwege een niet originele teller.

Nu zou ik graag willen weten wat mij te wachten staat als ik het zelf zou gaan doen.
Ik heb al vele dingen gedaan aan een motor, maar een ketting vervangen heb ik nog niet eerder gedaan.

Nu heb ik gehoord dat bepaalde bedrijven ketting op rol hebben en die je verbind met een visje..
Nu weet ik dat er vele mensen tegen het "visje" zijn, maar ik zou het graag op deze manier willen doen.

Is deze manier mogelijk bij deze kawa? Zou ik speling genoeg hebben tussen de krukas en de carter om een ketting via de oude ketting er doorheen te rijgen? Of is dat niet zo simpel?

Als deze manier geen optie is, moet dan het blok uit elkaar? Ik heb wat gegoogeld maar word niet snel wijzer.

Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt!

edit: Bij welke km-stand zou de ketting op kunnen zijn? De km-teller geeft 40.000 aan. Dus die klop niet.
 
Laatst bewerkt:
Een visje voor de nokkenasketting word niet gebruikt, je moet klinken.
Klinkschakel zit bij de ketting.
Ketting doorrijgen door deze aan de oude ketting vast te maken kan ook.
De andere manier is een eindloze ketting en het blok splitsen.
 
Oké! Top. Dan ga ik dit proberen.

En de ketting geleiders? Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je deze alleen kan vervangen d.m.v. het blok te splitsen.
Dus daar ga ik niks mee doen. Is dat erg? Worden deze vaker zo gelaten?
 
Het door-rijgen van de nokkenasketting is vaak ook veel gemakkelijker.
Hier een inspiratie filmpje.

Voor het klinken gebruik ik een ketting-pons speciaal voor nokkenaskettingen. (Buzzetti 4992)
(de te vervangen ketting slijp ik door met een dremel)

Wel opletten dat er bij het demonteren/monteren niets in het blok valt.
(zoals die kleine pennetjes en plaatjes van je nokkenasketting) ;)
 
Oke! Ja het mag uiteraard niks kosten...

Ik ga de ketting door-rijgen en klinken met een vuistje en een klauwhamer ;)

Jullie horen hoe het gegaan is. De spullen zijn onderweg.

Thnx voor de tips!
 
Jongens, ik zit met een probleem. Kopdeksel eraf, doppen eruit om bij de vliegwiel te komen en om de merktekens kunnen zien dacht ik.

Toen NAKS los, en rats! De ketting was zo slap dat beide nokkenassen terug sprongen. Oké, niet zo erg...
Maar wat wel een probleem is, is dat ik nergens maar ook NERGENS tekens op t vliegwiel kan vinden..
De boel opengetrokken, en nog steeds niks..

Magneten laten ook los btw, maar het gaat me nu om de tekens.

Heeft iemand een tip? Of wordt t zowizo een nieuw vliegwiel?

20160515_142657.jpg


20160515_142754.jpg




En ja, de ik weet het van de magneten ;) T gaat nu ff om de timing ;)
 
Laatst bewerkt:
je moet het deksel er ook op laten.
daar zit een klein kijkgat met merkteken in om het merkteken op het vliegwiel gelijk te zetten.
als je niets ziet, zet dan de zuiger in het bdp met behulp van een dunne schroevendraaier in het bougiegat.
er zou dan iets te zien moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je gaat toch niet een vliegwiel met losse magneten opnieuw gebruiken of proberen te lijmen?
Zoek gewoon een origineel (2e hands) vliegwiel of imitatie (nieuw). Merk puntjes kan je zelf bepalen door zuiger 1 in tdp te zetten. En met een Centerpunt een putje te slaan in het nieuwe vliegwiel. Ook niet met een hamer gaan klinken. Gebruik goed gereedschap. Goed gereedschap is het halve werk. Als je niet zeker bent ga niet lopen prutsen en laat het door een vakman doen..

Ook kun je niet zomaar een vliegwiel van een vergelijkbaar blok gebruiken. De kle500 heeft (gebruikt) maar 1 pulsgever en heeft dus een speciaal vliegwiel. Ook weet ik dat er 2 versies van het blok zijn. Een gen1 en een gen2 versie.. Gen 1 heeft 4 koelribbels op de cylinders en gen2 heeft er 5. Het gen 1 blok heeft de linker cylinder als cylinder 1, het gen2 blok heeft de rechter cylinder als cylinder 1. Houd daar rekening mee als je cylinder 1 in tdp zet. Als je kle van 91 met origineel blok is dan is het een gen1 blokje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan