F650GS '05 loopt slecht, stottert en verbruikt iets meer

Jehoshua

Rookie
9 mrt 2016
6
0
Dag allen! Ik hoop dat ik hier op de juiste plek post, ik kan in ieder geval geen goed antwoord vinden op m'n vraag, dat gaat over het volgende:

Sinds een jaar rijd ik een BMW F650GS (ex-overheid) uit 2005 met nu 80.000 op de teller. Ik kocht hem met 70.000 van een particuliere eigenaar. De fiets heeft prima gepresteerd tot eind vorig jaar, al werd mij begin vorig jaar door een monteur verteld dat ik in de herfst wat last zou krijgen van een bobine met wat roestsporen.

Inderdaad ging de motor afgelopen december wat slechter lopen, dat wil zeggen dat hij wat minder vermogen leek te hebben en wat in leek te houden soms. Ook het verbruik steeg iets naar 1 op 23 ongeveer. (Nog steeds heel goed natuurlijk, maar normaal 1 op 26-27)

Aan de slag
Ik heb de bobines vervangen voor een nieuwe tweedehands en tegelijk ook de bougies, luchtfilter en olie. Dat zag er overigens allemaal nog goed uit. Na het vervangen van de bougies leek de motor af en toe te backfiren en liep hij niet goed tussen de 3 en 4000 toeren. Het bleek dat we de stekkertjes van de bobines omgewisseld hadden want na het omwisselen daarvan was het laatste probleem verholpen, maar het backfiren bleef af en toe.

Daarnaast loopt de motor tot op heden niet goed. Hij valt soms uit terwijl hij verder prima start en stationair loopt en lijkt soms even vermogen kwijt te zijn. Daarnaast komt hij soms bij het gas vol open trekken ook niet weg maar lijkt hij eerst te smoren waarna hij na korte tijd oppakt en wegtrekt. Dit lijkt erger te zijn wanneer de motor koud is.

Oplossingen
Tot nu toe heb ik geprobeerd de computer te resetten door de zekeringen te verwijderen en de truc met het gas drie keer open te draaien na het contact. Dat heeft niets geholpen. Dingen waar ik nog aan denk zijn het benzinefilter welke volgens schema vervangen moet worden en het kleppen stelllen wat moet gebeuren, maar ik weet verder niet wat het anders zou kunnen zijn. Hebben jullie een idee??? Alvast bedankt!
 
Lees hem eens uit en kijk ook naar de realtime waardes van bv de TPS, luchtinlaattemperatuur en motortemperatuur. Gok dat je de boosdoener dan al ziet.
Voor de rest heb je vooral in het wilde weg dingen vervangen zonder eerst een diagnose te stellen.

De stekkers van de bobines moeten er juist opzitten aangezien ze niet tegelijkertijd vonken, zie draadschema.
 
Dank voor je antwoord. Ja, ik heb de onderdelen vervangen omdat het daar volgens het schema toch tijd voor was.

Hmmm, uitlezen, daar heb ik geen ervaring mee. Daar heb ik zo'n GS911 voor nodig geloof ik?

Kun je aan het draadschema ook zien welke stekker op welke bobine hoort? Ik heb een schema uit een Haynes manual.
 
dit soort klachten kan goed komen door het brandstoffilter/ benzinedrukregelaar. die worden nog wel eens "vergeten" bij onderhoud omdat het een duur item is. het verhoogde gebruik kan ook goed komen omdat het kouder geworden is. een koude motor draait langer op verrijkt mengsel en kost dus meer brandstof. en dat is goed merkbaar als je veel relatief korte stukken rijdt. rij je elke dag een tank leeg dan merk je weinig van het meer verbruik maar dan rijdt je meestal niet op een éénpitter.
 
nee is een gesealde unit en een versleten drukregelaar kan je niet zien behalve als je tijdens gebruik een mogelijkheid zou hebben om de druk na de regelaar te monitoren. gewoon vervangen die hap. je hebt best kans dat hij bij 40000 ook al "vergeten " is.
 
Motor is uitgelezen vandaag, niet direct iets bijzonders te zien volgens monteur. (Snel in Zeist) Het wordt nog zoeken dus...

De filter ga ik maar eens bekijken denk ik...
 
Laatst bewerkt:
Waarom is er geen kopie van het storingsgeheugen uitgedraaid? Dat wat er in de afgelopen tijd opgeslagen is aan storingen is nou juist interessant, en dus weten we nu nog niks. Wat waren de real-time sensorwaardes? Welke storingen stonden er in?
 
En dus ook de oplossing paraat en geïmplementeerd? Je zal het wel weten, maar ik wil het ook graag snappen.
nieuwe klant belt, heeft zelf remblokken en voorvorkkeeringen, vork olie etc. gekocht, maar geen tijd. Of ik da wil doen. Geen probleem je kunt morgen terecht (klusje uitgevallen) Owja, hij loopt ook slecht. Antwoord, ik kan hem wel even uitlezen voor je, maar als ik moet gaan zoeken heb ik morgen daar geen tijd voor.

voorvork blijkt verneukt door iemand en krom, ecu geeft stationair problemen aan (kortsluiting of onderbreking) Motor wordt opgehaald met waslijst opmerkingen. Gister is motor opnieuw gebracht en krijg ik de tijd om het goed te maken.

bijzonder detail, ex politie motor :X
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen loopt de motor nog niet veel beter, maar kwam ik wel iets tegen wat wellicht interessant is. De motor is een twinspark model en wanneer ik één van beide bobines loskoppel loopt de motor redelijk goed, en bij de andere heb ik meer dan normaal last van gestotter en een bij lage toeren smorende motor.

Daarnaast is het zo dat het probleem soms meer en soms minder aanwezig lijkt of zelfs helemaal weg. Duidt dit op een elektronisch probleem?

Nog ideeën?
 
Terug
Bovenaan Onderaan