scheurtje in kuipruit

Gait53

MF'er
27 mei 2011
48
4
Enschede
Hallo allemaal,

Via een forum, eindelijk een tourkuip gekregen.

Alleen een "klein" probleem.....

Een scheur in de acryl (?) kuipruit.

Een oplossing zou kunnen zijn, afplakken met ductape.

Maar, euh, is er iemand die een betere, afdoende oplossing weet?

Hoor het graag!

Grtz.,

Gait
full
 
_O-
Ver bij mij vandaan blijven dus :X

Een schilder mag zelfs niet schilderen met verf op terpetine basis, terwijl het bij de gammma voor iedereen te koop is :?

Enne, chloroform gewoon halen bij de drogist ?? Moet dan wel zo'n drogist zijn die z'n eigen pilletjes draait.
Bij de DA of ETOS hoef je daar volgens mij niet mee aan te komen, zelfs gewoon aceton verkopen ze daar niet. Krijg je ook één of andere eco-rommel
Krijg je ook wel dingen mee neer :+
 
Oeps.. ik ben een zelfmoordterrorist :( ik hoop dat het een tikje overdreven is :W
En tja je moet het niet inslikken en gebruiken in een geventileerde ruimte, maar wat niet :Z
Gelukkig kan je er geen kanker van krijgen (VEILIGHEIDSINFORMATIEBLAD, van Bleko Chemie)

Ik gebruik het in ieder geval nog steeds en werk er graag mee, door de capillaire werking, trekt het mooi de barst in waardoor hij ook goed weg gaat. *O*

Ik wil deze reparatie op gevaar van eigen leven wel anders even voor je doen hoor :)
(Utrecht - Almere is 20 min. :] !)
Woow, hier nog zo'n zelfmoordterrorist die met MEK werkt.
Ik repareer er o.a. scheurtjes in kuipen mee, dan los ik er LEGO in op en gebruik dat "papje" om de barst / breuk te repareren. Werkt super en het gerepareerde deel wordt erg sterk.
Zolang je MEK buiten of in een goed geventileerde ruimte gebruikt en er niet met je neus boven gaat hangen is er niets aan de hand, super spul.

Dus MEK gebruiken om die barst in de ruit te "lijmen" lijkt me een prima oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Het nadeel van secondelijm is dat het zo snel hecht!
Omdat de scheur best lang is zou ik het persoonlijk niet doen.

Om het goed te doen, moet de vloeistof over de hele scheur er in 1 keer inkruipen (Capillaire werking).

Wat ik doe is twee stroken plakband links en recht langs de scheur (1/2 mm tussen ruimte).
Dan met een sateprikker 1 druppel vloeistof (mek of wat anders ;-) de punt van de prikker een paar keer heen en weer over de scheur. hierdoor komt er een minuscuul beetje vloeistof tussen de twee stroken plakband. Dan druk een beetje met de vingers zodat de scheur een klein beetje beweegt (alleen druk zetten is voldoende), je ziet dat de scheur dan verdwijnt en weer helder wordt.
Dan met een doekje 1 keer over de scheur (zodat vloeistof weg is), en dan de twee plakbandjes er vanaf. Je hebt hier gerust 5 min. de tijd voor.
Zolang de vloeistof niet tussen het plakband en het scherm kruipt, wordt de kuip ook niet beschadigd, maar als je een 1/2 uur wacht zal de vloeistof wel onder het plakband kruipen. plakband goed aandrukken is dus belangrijk. Want anders krijg je naast je scheur sporen en neem aan dat je dat niet wilt ;-)
Als je klaar bent het scherm 24h laten rusten om de verbinding te laten harde.

probleem met secondelijm is dat je geen plakband langs de schuur kan toepassen, want dan zit de plakband ook direct vast ;-) en zonder afplakken, krijg je waarschijnlijk ook een 1 of 2 mm spoor van de lijm (wat later in de zon waarschijnlijk geel zal gaan uitslaan!)

PS ik ben (ook) geen expert hoor, maar om deze redenen zou ik het zo doen
Laat je straks zien hoe de reparatie gelukt en gedaan is (weer interessant voor iedereen die het volgt of straks met het zelfde probleem zit)
 
Laatst bewerkt:
Het nadeel van secondelijm is dat het zo snel hecht!
Omdat de scheur best lang is zou ik het persoonlijk niet doen.

Om het goed te doen, moet de vloeistof over de hele scheur er in 1 keer inkruipen (Capillaire werking).

Wat ik doe is twee stroken plakband links en recht langs de scheur (1/2 mm tussen ruimte).
Dan met een sateprikker 1 druppel vloeistof (mek of wat anders ;-) de punt van de prikker een paar keer heen en weer over de scheur. hierdoor komt er een minuscuul beetje vloeistof tussen de twee stroken plakband. Dan druk een beetje met de vingers zodat de scheur een klein beetje beweegt (alleen druk zetten is voldoende), je ziet dat de scheur dan verdwijnt en weer helder wordt.
Dan met een doekje 1 keer over de scheur (zodat vloeistof weg is), en dan de twee plakbandjes er vanaf. Je hebt hier gerust 5 min. de tijd voor.
Zolang de vloeistof niet tussen het plakband en het scherm kruipt, wordt de kuip ook niet beschadigd, maar als je een 1/2 uur wacht zal de vloeistof wel onder het plakband kruipen. plakband goed aandrukken is dus belangrijk. Want anders krijg je naast je scheur sporen en neem aan dat je dat niet wilt ;-)
Als je klaar bent het scherm 24h laten rusten om de verbinding te laten harde.

probleem met secondelijm is dat je geen plakband langs de schuur kan toepassen, want dan zit de plakband ook direct vast ;-) en zonder afplakken, krijg je waarschijnlijk ook een 1 of 2 mm spoor van de lijm (wat later in de zon waarschijnlijk geel zal gaan uitslaan!)

PS ik ben (ook) geen expert hoor, maar om deze redenen zou ik het zo doen
Laat je straks zien hoe de reparatie gelukt en gedaan is (weer interessant voor iedereen die het volgt of straks met het zelfde probleem zit)

Hallo Norwin,

Klinkt goed.

Alleen een praktisch bezwaar....

Hoe krijg ik het plakband een 1/2 mm, evenwijdig langs de scheur (= toch wel heel dicht bij elkaar).

Denk dat ik eerst ga informeren in Daarlerveen;
Dan met MEK (waar te koop Bensi?) de kuip repareren;
Buitentemperatuur moet een beetje omhoog, lijkt mij.

Wordt vervolgd....

Greetz,

Gait
 
Dan met MEK (waar te koop Bensi?) de kuip repareren;
Buitentemperatuur moet een beetje omhoog, lijkt mij.

Wordt vervolgd....
Greetz,
Gait
Ik heb MEK gewoon bij de bouwmarkt (Multimate hier in Zelhem) gekocht, ze moesten het wel bestellen bij hun leverancier, was volgende dag binnen. Een liter voor, ik denk, een euro of 6. En daar kan ik jaren mee vooruit :P
 
Alleen een praktisch bezwaar....

Hoe krijg ik het plakband een 1/2 mm, evenwijdig langs de scheur (= toch wel heel dicht bij elkaar).

Gait

Dat gaat heel makkelijk hoor, ik heb wat smaller afplaktape (ook uit de speciaalzaak) die kan je heel heel makkelijk plaatsen/draaien.

En je kan anders daar waar het tegen elkaar zit, het puntje van je stendingmes (operatie mes die rond is gaat nog beter!) inzetten, beetje wiebelen en dan druk je de tape zo een beetje naar links en rechts een 1/2 mm is ruim voldoende. In de modelbouw of airbrushen is kennen ze ook de smalle afplaktape.
 
Als je de ruit repareert conform adviezen en het is niet mooi......

Plastidip heeft een spuitbus om smoke te spuiten, hoe meer lagen hoe donkerder. Kun je de ruit mee spuiten en de lelijke plek camoufleren.
Je kunt ook uitwaaieren beneden donker, naar boven lichter.

Ik overweeg het zelf ook voor mijn ruit, niet om te repareren, maar omdat ik het mooi vindt
 
Hij is weer gerepareerd. Op de foto lijkt het erger dan het in werkelijkheid is.

CvfuFGR.jpg


Morgen, montage op de motor

Cosmic repair heeft het gedaan. Eerst v vormige gleuf, vervolgens opgevuld met een speciale kunststof.

We zullen zien hoe lang het houdt.

Kosten € 50,=

Greetz,

Gait
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan