zelf klussen

memolican

MF'er
16 jul 2014
141
1
Hoi,

Ik wil graag zelf aan mijn motor sleutelen, omdat ik van mening ben dat het laten maken/ vervangen van onderdelen veel te duur is. Zelf ben ik voltijd student en heb daardoor doordeweeks weinig tijd overdag en in de ochtend. Zijn er snelcursussen waarvan jullie zeggen dat het een goede cursus is (omgeving Den Bosch of Utrecht)? Of zijn er ook werkplek handboeken waarvan jullie zeggen dat ze heel handig zijn? Zijn er ook meer opties? Waarom zou ik de ene optie boven de andere moeten kiezen?
Graag hoor ik van jullie.

groetjes
 
Koop je onderdelen bij de lokale motorboer en niet online. Bij diverse dingen die ik zelf gedaan heb leverde dat toch wel handige tips en aandachtspunten op van de monteur. Zal ook van de motorzaak afhangen natuurlijk maar wel fijn als het zo gaat.

Zelf veel gedaan aan m'n motor waarvan ik het meeste voor het eerst deed. Begonnen met remblokjes, later volgde voorvork keurringen, kettingen e.d. Uiteindelijk zelfs een blok gewisseld.
Wat wel een voordeel voor mij is, we hebben een motorbrug en veel gereedschap in de schuur liggen. Zonder dit had ik niet zo snel alles zelf gedaan.

Mocht je met andere sleutelen, laat ze jouw aanwijzingen geven tijdens demontage, maar maak hetzelf los. Hierdoor zal je beter onthouden welk boutje op welke plek zat wat monteren weer makkelijker maakt.
 
Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik nu al een heel eind kom. Ik heb, zoals jullie hebben geadviseerd, rond gekeken op internet (threards, filmpjes, etc). Het vervangen van bepaalde onderdelen (bijvoorbeeld remblokken, luchtfilter, demonteren van de wielen) lijkt me niet zo moeilijk en ik denk dat ik wel kundig genoeg ben om dat te doen. Overigens heb ik de juiste gereedschap ervoor beschikbaar.
Echter heb ik nog een vraag over de onderdelen zelf.
Koop je onderdelen bij de lokale motorboer en niet online.
Los van de tips en aandachtspunten van de monteur, zijn er ook andere voordelen? Als de onlineprijs en winkelprijs niet verschilt, kan ik de onderdelen net zo goed in de winkel kopen. Hebben jullie ervaring met prijsverschil?
Graag hoor ik van jullie
 
Los van de tips en aandachtspunten van de monteur, zijn er ook andere voordelen? Als de onlineprijs en winkelprijs niet verschilt, kan ik de onderdelen net zo goed in de winkel kopen. Hebben jullie ervaring met prijsverschil?
Graag hoor ik van jullie
ja die zijn er ze kunnen je een hoop zoekwerk uit handen nemen omdat ze makkelijk even kunnen kijken welk onderdeel er precies bij jouw motor hoort en of er vervangende onderdelen zijn voor iets dat niet meer in productie is. vaak zijn er ook onderdelen met minimale verschillen en dan is het voor een beginnend sleutelaar wel eens lastig om precies de goed in het mandje te leggen daar hebben ze bij de dealer niet zo'n moeite mee om dat onderscheid te maken. prijzen zullen bij de dealer vaak wel wat hoger zijn maar veel voorkomende dingen hebben ze vaak gewoon op voorraad. je bent dus ook snel weer op weg met de juiste spullen en hoeft niet tot na het weekeinde te wachten tot tante post je benodigde spullen eindelijk komt brengen.
 
En duizend euro gereedschap? Ik durf elke (metrische) motor uit elkaar te halen met voor 50 euro gereedschap van de Action.
En anders is hier altijd nog de MF vraagbaak.


Ja uit elkaar halen is niet zo moeilijk, mijn ouders werden wanhopig van mij als peuter/kind, ik haalde alles uit elkaar, zo nieuw uit de doos, moest ik weten hoe het er van binnen uit zag...

MAAR IN ELKAAR ZETTEN

dat is de kunst
 
1000 euro aan gereedschap is onzin. Zeker als je net begint.

Gewoon een redelijk degelijke doppenset en wat basisdingen om mee te beginnen. Een goede momentsleutel is wel aan te raden.

Beetje goed kijken naar setjes die in de aanbieding zijn en je bent voor 100 tot max 200 euro wel voorzien.

Natuurlijk kan je duur en professioneel gereedschap kopen. Gedorde of Facom ipv Mannesman of ander huis tuin keukenmerk, maar dat heb je als hobbyist niet nodig naar mijn mening. Ik als hobbyist heb het niet nodig gehad in ieder geval tot op de dag van vandaag.
En ja, als ik soms zo'n duur ratel steeksleuteltje van Facom had gehad dan waren dingen makkelijker geweest, maar voor die paar keer dat je zelf aan jouw motor sleutelt is dat naar mijn mening overbodig. Ben je professioneel, en gebruik je het dagelijks, dan is het een ander verhaal.

Ik bestel nagenoeg alles online. Ook de OEM onderdelen bestel ik online. Ik ga echt nooit naar een motorzaak voor onderdelen.

1, het is vaak duurder
2, online zoeken en bestellen vind ik makkelijker en de prijzen vergelijken is ook makkelijker.

Ik heb dan mijn shims om de kleppen te stellen bij de dealer gekocht. Dat is ook echt het enige in de afgelopen jaren.
 
Laatst bewerkt:
Voor 300 euro moet je inderdaad goed degelijk gereedschap kunnen vinden. Ik was zelf ook zoiets kwijt.

Momentsleutel, vooral voor de kleine momenten (die draai je gemakkelijk te strak)
Goede doppenset,
goede schroevendraaiers
Setje degelijke imbussleutels
multimeter, rubber hamer, uitschuif-magneet, lampje met een haak dat je aan je motor kunt hangen terwijl je werkt

Dan kun je de meeste problemen wel aan. Bekijk youtube video's en pak het wphb erbij en zelf ga ik als ik iets nieuws aanpak het liefst aan de slag met iemand die het al eerder heeft gedaan en weet wat hij doet.
 
Laatst bewerkt:
Zoek eens uit of er bij jou in de buurt een "doe het zelf" werkplaats is.

Al mijn onderhoud doe ik in zo'n zaak. Je huurt een brug voor € 8 per uur, gratis gebruik van goed gereedschap en smeermiddelen. Enige eis die hij stelt is dat nieuw geplaatste onderdelen via hem gekocht moeten zijn.

Ook is advies en een kort handje helpen van hem in de prijs inbegrepen. En anders zijn daar altijd wel een paar mede sleutelaars die mij kunnen helpen.
 
voordeel van bij de dealer, het gebeurt nogal eens dat je bij vervangen van onderdeel x, ook meteen een klein onderdeel Y ook beter kunt vervangen, dat zal de goede dealer je dan ook meteen aanraden,
ook als je b.v. speciaal gereedschap nodig hebt.
 
Mijn ervaring is:
Kun je het niet betalen bij een zaak, dan ga je het opeens heel snel leren.

Soms door een foutje te maken.. Maar vaak gaat het goed met behulp van een vriend, het werkplaats handboek, geduld, forum en youtube.
Ik zit zelf in de zorg, ik heb slechts voor een paar honderd euro gereedschap maar redt het bijna altijd. Zo hou ik onze 2 auto's en motoren draaiend. Let wel op, hierdoor ben ik zeeeeeeer merk bewust geworden.

Volvo
Honda
Honda
Honda😍

Niet omdat ze altijd even mooi zijn buiten mijn volvo om.. Maar omdat ze oerrr degelijk zijn en makkelijk laten sleutelen.

Heel veel succes, eerst zal het ellende worden maar daarna haal je hier echt heeeeel veel plezier uit!!
 
Voor zeer leuk gereedschap prijs/kwaliteit ben ik zeer tevreden met rothewald van louis,de
Koop een grote doos van 120-150stuks onderdelen en je komt een heel eind.

Daarnaast word je innovatief als je een bepaald gereedschap niet hebt
 
voordeel van bij de dealer, het gebeurt nogal eens dat je bij vervangen van onderdeel x, ook meteen een klein onderdeel Y ook beter kunt vervangen, dat zal de goede dealer je dan ook meteen aanraden,
ook als je b.v. speciaal gereedschap nodig hebt.

Hier doelde ik op, voor mij het grote voordeel van lokaal halen. Verder heb je bij online bestellen mogelijk extra verzendkosten waardoor het toch goedkoper kan zijn om het in de buurt te halen.

Remschijven heb ik zelf vervangen besteld via Louis maar de verkeerde boutjes mee besteld. Dat is vervelend natuurlijk want je moet dan terugsturen en je staat met een motor die niet in elkaar zit. Originele inbussen waren dol gedraaid bij verwijderen dus het kon ook daar niet mee terug erop.
Opgelost door naar een motorzaak te rijden die koopavond had en dus wel dezelfde avond af kunnen maken.
Hier loop je niet zo gauw tegen aan als je het in een winkel haalt, dan kan je makkelijker omruilen en iets minder kans dat het fout geleverd word.
Kosten nu dus 2x boutjes en een rit naar de motorzaak die koopavond had. Wat ik dan weer niet zo erg vind, ik sleutel omdat ik het leuk vind en niet zozeer om te besparen.
 
Laatst bewerkt:
Hier doelde ik op, voor mij het grote voordeel van lokaal halen. Verder heb je bij online bestellen mogelijk extra verzendkosten waardoor het toch goedkoper kan zijn om het in de buurt te halen.

Remschijven heb ik zelf vervangen besteld via Louis maar de verkeerde boutjes mee besteld. Dat is vervelend natuurlijk want je moet dan terugsturen en je staat met een motor die niet in elkaar zit. Originele inbussen waren dol gedraaid bij verwijderen dus het kon ook daar niet mee terug erop.
Opgelost door naar een motorzaak te rijden die koopavond had en dus wel dezelfde avond af kunnen maken.
Hier loop je niet zo gauw tegen aan als je het in een winkel haalt, dan kan je makkelijker omruilen en iets minder kans dat het fout geleverd word.
Kosten nu dus 2x boutjes en een rit naar de motorzaak die koopavond had. Wat ik dan weer niet zo erg vind, ik sleutel omdat ik het leuk vind en niet zozeer om te besparen.

Zou daarom kwaliteitsgereedschap niet net wat beter zijn geweest ?????
 
Ik rij sinds anderhalf jaar motor. En sleutel er ook zelf op los. Vooral omdat ik het zelf erg leuk vind...En je bespaart er erg op.
Ik ben zelf vrij handig dus de standaard dingen doe ik zelf. Omdat ik zelf op de nodige problemen ben aangelopen heb ik de volgende tips voor je.

De volgende dingen moet je heel goed zelf kunnen:
-Kappen verwijderen
-Olie/filter
-remblokken
-remvloeistof
-Luchtfilter
-kabels smeren
-kabels vervangen
-bougies vervangen
-kabels doormeten
-lampjes vervangen
-kabels doormeten
enz.

Als je dit soort dingen kan, bespaar je al erg op de kosten. Al moet je je eigen gereedschap hebben. Ik vond het juist leuk om eigen gereedschap uit te zoeken.

Dingen die ik laat doen. Omdat ik er geen zin/ervaring/tijd voor heb:
-kleppen controleren
-banden vervangen(Koop wel mijn eigen banden(bespaart ook))
-ketting vervangen
-alles wat met de voorvork te maken heeft.

Onderdelen/gereedschap:
Mijn onderdelen bestel ik altijd via Tenkate/MPartz/cmsnl. Erg goede prijs, en vaak geen verzendkosten. De onderdelen die garages gebruiken zijn bijna altijd duurder. Er is natuurlijk niks om tegen om je lokale motorzaak te steunen, vaak verschillen prijzen niet eens extreem van online. En zoals andere mensen zeggen, je kunt tips krijgen.
Het beste is om gelijk een complete set te kopen van een goed merk. Ik heb het volgende aangeschaft:
Mannesmann 122 Delige Gereedschapstrolly 29070
Voor 100 Euro kom je al erg ver.
Verder kan je bij de Action/Aldi/Lidl nog leuke dingen vinden.
Geloof me, je gereedschap verdien je echt terug als je genoeg dingen zelf doet.

Sleutelplek:
Wil je rustig kunnen sleutelen, zorg ervoor dat je een rustige plek hebt. Ik kan mijn motor in mijn box krijgen. Dus daar kan ik ook rustig sleutelen.

Ik heb zelf fouten gemaakt, zoals dingen te strak aandraaien. Gelukkig had ik in het begin iemand die mij hielp. Probeer ook iemand met ervaring zover te krijgen die jou helpt.
Onthoud: Vast is vast en google is your best friend.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En succes met sleutelen. Laat je niet bang maken door mensen die zeggen dat je er niet aan moet beginnen. Zijn vaak monteur van beroep :P
 
Laatst bewerkt:
Een tip die ik nog mis in dit topic is dat je niet per se alles direct zelf hoeft te doen.

Banden bijvoorbeeld, nogal lastig om helemaal alleen te doen maar kijk eens wat je bespaart als je zelf de wielen uit de motor trekt en ze los heen brengt. Eventueel zelf een beetje shoppen en banden bestellen en je bent een stuk goedkoper klaar.
Voorvork keerringen hetzelfde verhaal, haal zelf de boel maar los en breng alleen de poten heen, stuk goedkoper.

Met een beetje geluk kun je vervolgens mee kijken wanneer de monteur de rest uitvoert en heb je gelijk een goed idee hoe het technisch in elkaar zit.
Daarnaast heb je voor dit soort zaken alleen basis gereedschap nodig..

Gr.
 
Laatst bewerkt:
Hierboven las ik 300 euro voor een set gereedschap. Nou, toen een tijdje geleden bijna al mijn gereedschap uit de schuur werd gestolen, merkte ik bij het opmaken van het proces verbaal pas hoeveel dat allemaal had gekost: 1500 euro! Gereedschap van goede kwaliteit, veel Gedore, en ook speciaalgereedschap voor de motor en de fietsen, zorgvuldig opgebouwd over een periode van 20 jaar. Omdat ik de toenmalige aankoopprijzen (geschat) vermeldde, sleutel ik nu wel met spullen van bv. Skandia en Stanley, maar dat gaat dus ook.

TS: koop een werkplaatshandboek en hou (bv. daarin) een onderhoudsgeschiedenis bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan