Terrot HO(S)

Je bent ook een beetje machinist op zon motor een keer een poging gedaan op een motor van 1914 te rijden valt niet mee al die handeltjes
 
Zo'n Italiaanse plaat, wordt dat niet een soort pedestrian knee banger ?


Zooooo langzaam dat er voetgangers achterop botsen is ie nou ook weer niet. het is een Volkswagen SDI ;)


Net, na een weekendje Ardennen-gelukkig-zonder-motor-want-die-wegen-man een forse (probleemsloze) rit op de Terrot gemaakt. Lekker :D
 
Ennnnnnnnn toen stond ik (na een heerlijk ritje) langs de kant van de weg oo de anwb te wachten :(

Ketting gebroken en dat is mooi kut, want die schijnen moeilijk te vinden te zijn.
 
Even de ketting goed opmeten. Meestal worden ze nog gewoon gemaakt. Motorfabrikanten gebruikten vroeger vaak industriekettingen en die heb je in vele soorten. Gewoon googelelen op machine of industriekettingen dan vind je wel een groothandel.
 
Ik heb al een zaak gevonden met een nieuwe ketting in hun overzicht. Ik heb ze gemaild, dus even afwachten of ze die op voorraad hebben.

In die folder staat overigens bizar veel nieuw spul. Zelfs mijn dashboard (nog niet op een andere Terrot gezien) staat er nieuw in! Even kijken of ik nog wat zaken meebestel (gezien de ervaringen van gisteravond de primary ketting misschien ook meteen maar meenemen, ik had de man van de RDW ook nog beloofd de reflector te vervangen)
 
Primaire ketting zeker vervangen, als die breekt heb je veel schade.

Misschien dat ik de namen door elkaar haal, maar ik bedoelde de ketting tussen de krukas en de versnellingsbak. Ik denk niet dat ie meteen in de soep draait als die knapt :)

Net de ketting besteld en nog een stapel klein spul (waaronder een nieuwe reflector zoals beloofd aan de heer van de RDW). Ik heb ook de voorkentekenplaat/pedestrian slicer ingelever bij een vakkundig schilderaarster :)
 
Die bedoel ik. Als die breekt rolt die ergens op en verbuigt de primaire kast of hij slaat tussen het blok of versnellingsbak en er slaat een stuk aluminium af. En dan moet je daar weer naar op zoek. Een stukkie ketting kost twee tientjes. Dan ga je toch geen risico nemen met een ketting van misschien wel 80 jaar oud?

Toevallig dit weekend bij het ajs/matchless clubweekend brak er nog één. Het achterwiel blokkeerde,ging bijna onderuit en de primaire kast zag er uit of er een handgranaat in gegooid was.
 
Die bedoel ik. Als die breekt rolt die ergens op en verbuigt de primaire kast of hij slaat tussen het blok of versnellingsbak en er slaat een stuk aluminium af. En dan moet je daar weer naar op zoek. Een stukkie ketting kost twee tientjes. Dan ga je toch geen risico nemen met een ketting van misschien wel 80 jaar oud?

Toevallig dit weekend bij het ajs/matchless clubweekend brak er nog één. Het achterwiel blokkeerde,ging bijna onderuit en de primaire kast zag er uit of er een handgranaat in gegooid was.


Ah, toch wel. Is besteld :)

Je kan echt bijna alles nieuw krijgen, niet normaal....
 
Taiwan/china?


Frankrijk.

Waar zij het vandaan halen weet ik niet. Maar gezien de grote hoeveelheid specifieke Terrot-dingen zal het wel ergens lokaal gemaakt worden. De prijzen vallen echt enorm mee trouwens!
 
vanochtend een poging gedaan naar mijn werk te komen, 30 km verderop. Iets voor de helft ben ik omgekeerd. de timing was wat verlopen (geen idee hoe) en hij pingelde onder vollast, ook was de oliepomp volgelopen. Dat kan op eennprobleem wijzen, of zoals later bleek, een te hard lopende pomp. kwestie van stellen.

Na het werk snel alles aangepakt en gaan rijden. 2 uur gereden en helemaal vrienxjes geworden met dat ding. Het is wel een motor die je even moet leren berijden.

IMG_0359-2.jpg
 
In xe tas achterop zit trouwens een berg vereedschap. Inclusief alles om desnoods langs de weg de timing bij te stellen. Handig, zo'n bagagerek.

IMG_0347.jpg
 
Allereerst, schitterende fiets!

Om nog even terug te komen op de blauwe platen: sinds begin dit jaar is het mogen voeren van blauwe platen niet meer voorbehouden aan klassiekerkentekens. Elk motorvoertuig dat van voor 1978 is mag blauwe platen voeren, ongeacht de kentekenreeks.
 
Allereerst, schitterende fiets!

Om nog even terug te komen op de blauwe platen: sinds begin dit jaar is het mogen voeren van blauwe platen niet meer voorbehouden aan klassiekerkentekens. Elk motorvoertuig dat van voor 1978 is mag blauwe platen voeren, ongeacht de kentekenreeks.


Is dat zo?
 
Over die blauwe plaat. Ik heb net een motor uit 1976 ingevoerd uit Duitsland. Daarvoor kon ik bij Fourdeel gewoon een blauwe plaat met leeuwtje bestellen. Oude type blauw ook. Dus die van mij hoefde niet 25 jaar op kenteken in NL te zijn geweest en ook begint hij niet met Z.

Of het officieel mag? Geen idee... maar hij voldeed volgens Fourdeel aan de eisen.
 
Goede info, maar gelukkig heb ik een historisch kenteken.

De Terrot heeft het vandaag iig tot aan mijn werk goed uitgehouden :). Door een drukke stad (Amersfoort) rijden is wel wat vermoeiend, je bent constant aan het werk. Terug lekker over de buitenweggetjes :)
 
Ja, dat mag. Eerste tenaamstelling is van voor 1978.
 
Wel, toen ik mijn 1951 BSA m21 vers-ingevoerd bij de rdw ter keuring bracht, kreeg ik meteen een blauwe plaat...
Ze weten het daar zelf ook niet precies hoe en wat.. lijkt voor meer dingen op te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan