Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

Ik vind de vering vd tiger , in mijn geval de xrx,gewoon erg goed in balans. Wel heb ik het ideei dat de voorvork een tikkie last heeft van stickslip, maar dan zijn we aan het muggenziften.

balans is op zich goed maar bij belading en helemaal met duo zit je snel aan de grond met je steps. idem bij wat "steviger" doorrijden. Nu ben ik niet de lichtste.... (95kg) O-)
 
Dames, heren, ik heb een tiger 800 uit 2011 op het oog met 28000km op de teller. Zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten? Of zijn de tigers probleemloos:) :]
 
Dames, heren, ik heb een tiger 800 uit 2011 op het oog met 28000km op de teller. Zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten? Of zijn de tigers probleemloos:) :]
Voor zover ik weet kent de Tiger weinig tot geen structurele zwakheden of aandachtspunten. Als je testen en gebruikerservaringen leest hadden de remmen iets meer 'bite' mogen hebben en geeft het standaard ruitje best wel wat turbulentie, maar verder een probleemloze fiets!

Waar je natuurlijk altijd op moet letten is:
  1. Controleer de motor op schade
  2. Check de onderhoudsgeschiedenis
  3. Check de algehele technische staat (banden, ketting, tandwielen, remmen, etc etc)
  4. Maak een proefrit! Als het kan ook op andere Tigers zodat je kunt vergelijken
 
Dames, heren, ik heb een tiger 800 uit 2011 op het oog met 28000km op de teller. Zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten? Of zijn de tigers probleemloos:) :]

Er zijn bij de eerste modellen modificaties gedaan aan de veer van de schakelpook en als ik mij niet vergis ook aan de veer / rubbers van de middenbok indien deze aanwezig is. Op deze site kan je achterhalen of er opstaande "recalls" zijn. Hier heb je wel het volledige identificatienummer voor nodig.
Safety Recall Search | Triumph Motorcycles

En verder wordt inderdaad het gemis aan directe "bite" van de remmen als aandachtspunt genoemd. Met het wisselen naar bijv. carbon remblokken is hier wat winst mee te halen.
 
Hmmm toch nog een vraag, testrit alles was eigenlijk prima, alleen het lampje van de motormanagement ging branden, maar ging niet in een noodstand of verlaagd vermogen.... Enig idee of dat iets vervelends kan zijn, deze heeft wel weinig gereden in 2 jaar en het afgelopen half jaar zo goed als niet...
Gr
 
Een motormanagement lampje wat gaat branden is in principe nooit goed.
Het is zo alleen niet te zeggen waaarom hij gaat branden.
Heb het zelf ooit eens gehad dat ik mijn contact sleutel omdraaide terwijl de benzinepomp ontkoppeld was. Hierna dus ook het management wat ging branden.
Niet schadelijk wel uiterst vervelend.
Uit laten lezen is feitelijk de enige optie die je hebt en kan je zelf doen als je in het bezit bent van het programma Tuneecu en een zgn. OBD2 kabel.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou sowieso geen motor kopen als het lampje van de motormanagement constant brand, tenzij je 100% zeker weet wat het is en dat het geen kwaad kan.

Bij die van mij heb ik vorig jaar het probleem gehad dat de sensor van de versnellingsindicator kapot was, daardoor ging het lampje ook branden en werden de versnellingen niet meer goed aangegeven. Niet schadelijk, kon gewoon doorrijden totdat ze bij de garage tijd hadden om dit te vervangen.

Maar als je niet weet wat het is zou ik er niet mee gaan rijden..
Volgens mij staat overigens wel in de handleiding dat als hij constant brand, hij in een soort 'thuiskom-modus' staat, dus dat je in ieder geval nog naar huis of een garage kan komen. Zodra hij gaat knipperen moet je z.s.m. stoppen.. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou sowieso geen motor kopen als het lampje van de motormanagement constant brand, tenzij je 100% zeker weet wat het is en dat het geen kwaad kan.

Bij die van mij heb ik vorig jaar het probleem gehad dat de sensor van de versnellingsindicator kapot was, daardoor ging het lampje ook branden en werden de versnellingen niet meer goed aangegeven. Niet schadelijk, kon gewoon doorrijden totdat ze bij de garage tijd hadden om dit te vervangen.

Maar als je niet weet wat het is zou ik er niet mee gaan rijden..
Volgens mij staat overigens wel in de handleiding dat als hij constant brand, hij in een soort 'thuiskom-modus' staat, dus dat je in ieder geval nog naar huis of een garage kan komen. Zodra hij gaat knipperen moet je z.s.m. stoppen.. :)


Dat is dan ook het vreemde, hij ging niet in thuiskom modus, er leek niks aan de hand. Staat bij een triumph dealer dus het wordt wel nog eerst nagelopen met een beurt en een jaar garantie.
 
Dat is dan ook het vreemde, hij ging niet in thuiskom modus, er leek niks aan de hand. Staat bij een triumph dealer dus het wordt wel nog eerst nagelopen met een beurt en een jaar garantie.

Als het lampje brand is dat 'thuiskom modus' voor zover ik heb begrepen. De motor gaat niet perse inhouden of in noodloop oid.
Het lampje gaat alleen branden als signaal dat er iets mis is, maar wat dat is moet dan uitgelezen worden, dat kunnen ze bij die garage wel doen.
 
Als het lampje brand is dat 'thuiskom modus' voor zover ik heb begrepen. De motor gaat niet perse inhouden of in noodloop oid.
Het lampje gaat alleen branden als signaal dat er iets mis is, maar wat dat is moet dan uitgelezen worden, dat kunnen ze bij die garage wel doen.

Top dank je wel voor de info, ik wil sowieso eerst weten wat het probleem is, als het een sensor is dan is het allemaal niet zo spannend.

Dank je wel.
 
Afgelopen week heb ik mijn vtr SP2 verkocht en nu opzoek naar een tiger 800.

Iemand een tip waar een mooie te koop staat?

En wat is het werkelijk verschil tussen een 800 en een 800xc?
De gewone heeft spaakvelgen (wat mijn grote voorkeur heeft) maar wat heeft de xc voor meerwaarde?
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week heb ik mijn vtr SP2 verkocht en nu opzoek naar een tiger 800.

Iemand een tip waar een mooie te koop staat?

En wat is het werkelijk verschil tussen een 800 en een 800xc?
De gewone heeft spaakvelgen (wat mijn grote voorkeur heeft) maar wat heeft de xc voor meerwaarde?
De XC heeft spaakwielen, niet de gewone 800, die heeft gegoten wielen.

De XC heeft een breed, conisch gevormd stuur. De risers van het stuur kun je omdraaien, waardoor het 18 mm verder van je af komt te staan. Ook de zithoogte is instelbaar, van 845 mm naar 865 mm. Onder het zadel is een vrij grote bagageruimte.

De gewone 800 is wat compacter dan de XC. Het stuur staat 11 mm dichter bij je en is 32 mm smaller, terwijl de mogelijke zithoogtes 35 mm lager zijn. De wielbasis en de naloop zijn ook beduidend korter. Haakse ventielen maken het oppompen gemakkelijker.

De vering van de 800 is eveneens wat eenvoudiger. Voor zit een 43 mm voorvork met 180 mm veerweg. De achtervering kan 170 mm aan, maar doet het zonder piggyback reservoir of instelbare demping. Het remsysteem is wel hetzelfde. Het bestaat voor uit zwevend gelagerde 308 mm schijven en dito tweezuigerremtangen. Achter neemt een enkelzuigerremklauw een flinke 255 mm schijf in de tang. Uitschakelbaar ABS is als optie leverbaar.

Kortom: XC is groter, luxer en meer geschikt voor offroad rijden. Gewone 800 is compacter, simpeler en meer gericht voor op de weg.
 
De XC heeft spaakwielen, niet de gewone 800, die heeft gegoten wielen.

De XC heeft een breed, conisch gevormd stuur. De risers van het stuur kun je omdraaien, waardoor het 18 mm verder van je af komt te staan. Ook de zithoogte is instelbaar, van 845 mm naar 865 mm. Onder het zadel is een vrij grote bagageruimte.

De gewone 800 is wat compacter dan de XC. Het stuur staat 11 mm dichter bij je en is 32 mm smaller, terwijl de mogelijke zithoogtes 35 mm lager zijn. De wielbasis en de naloop zijn ook beduidend korter. Haakse ventielen maken het oppompen gemakkelijker.

De vering van de 800 is eveneens wat eenvoudiger. Voor zit een 43 mm voorvork met 180 mm veerweg. De achtervering kan 170 mm aan, maar doet het zonder piggyback reservoir of instelbare demping. Het remsysteem is wel hetzelfde. Het bestaat voor uit zwevend gelagerde 308 mm schijven en dito tweezuigerremtangen. Achter neemt een enkelzuigerremklauw een flinke 255 mm schijf in de tang. Uitschakelbaar ABS is als optie leverbaar.

Kortom: XC is groter, luxer en meer geschikt voor offroad rijden. Gewone 800 is compacter, simpeler en meer gericht voor op de weg.

Dan heb je ook nog XR, XRx, XRx LOW, XRt, XC, XCx, XCx LOW en XCa. R-type is straat georiënteerd, C-type Off road georiënteerd. Daarbij is hij verkrijgbaar vanaf € 11.500,- tot € 15.200,-.

Van basis tot rijkelijk uitgevoerd. :]

http://www.triumphmotorcycles.nl/motoren/adventure-and-touring/tiger/2016/tiger 800#range
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je ook nog XR, XRx, XRx LOW, XRt, XC, XCx, XCx LOW en XCa. R-type is straat georiënteerd, C-type Off road georiënteerd. Daarbij is hij verkrijgbaar vanaf € 11.500,- tot € 15.200,-.

Van basis tot rijkelijk uitgevoerd. :]
Die types zijn beschikbaar vanaf modeljaar 2015
 
Haha inderdaad had wat meer info kunnen geven.

Bedankt voor de duidelijke info, ik zal voornamelijk weg kilometers maken. Off road eigenlijk niet. De 800xc (bouwjaar 2013) vind ik met de spaakwielen vele malen mooier dan de gewone 800.

Er zijn hier toch ook wel mensen die met een xc weg kilometers maken?

Budget is 8.000 ong
 
Haha inderdaad had wat meer info kunnen geven.

Bedankt voor de duidelijke info, ik zal voornamelijk weg kilometers maken. Off road eigenlijk niet. De 800xc (bouwjaar 2013) vind ik met de spaakwielen vele malen mooier dan de gewone 800.

Er zijn hier toch ook wel mensen die met een xc weg kilometers maken?

Budget is 8.000 ong
Met een XC kun je prima wegkilometers maken.

de grootste in nieuwe en tweedehands motoren
Volgens mij de enige XC die binnen je budget past
 
Kortom: XC is groter, luxer en meer geschikt voor offroad rijden. Gewone 800 is compacter, simpeler en meer gericht voor op de weg.

Ja klopt wel ongeveer. Maar ook de XC kan op de openbare weg best uit de voeten.
Ik had eerst een "gewone" 800 en was best tevreden maar omdat ik de XC SE veel mooier vond heb ik die gekocht en de gewone 8oo weer ingeruild. De XC heeft wel langere en dus comfortabeler veerwegen.
Afgelopen weekend heb ik bijna 900 weg kilometers gemaakt in noordelijk Nederland en heb genoten.
 
Laatst bewerkt:
Ik draai ook al 16000 km 99,9% gewoon (snel-)weg. (90 km/dag ww verkeer)

3 weken geleden mn eerste 300 meter off-road gehad... ;-)
 
IS het al weer langer geleden.... ;-)
Zekers leuk, Zou ook wel meer off-road willen... maar het komt er niet van, en volgens mij is er in de buurt (Leiden e.o.) ook geen off-road pad, zover ik weet. (en in mn eentje gaan is ook weer zo wat....mocht er wat fout gaan...).
 
Bwa de meeste offroad motoren doen hun meeste km's ook op de weg hoor.
Rij zelf met de road 2014 versie. En wat ik uitgespaard heb tov de XC heb ik de road met een halve Touratech en Altrider winkel kunnen bekleden. Daar heb je in het terrein meer aan dan het OEM XC gedoe. En offroad rij je toch nooit zo hard dat de road vering het niet meer aankan (allee bij mij toch niet). Dit WE naar de Ardennen, dan volgen de Vogezen, dan de Alpen en de Ardèche en als ik dat allemaal heelhuids ben doorgekomen de gravelwegen van Noorwegen.
Als je een weekje offroad wil rijden ben je trouwens meestal meer km onroad H/T onderweg
Mijne collega heeft gisteren een Explorer 2012 gekocht met 11.000 km op de teller en zag er uitwendig nieuw uit. Veel exploratie zal die motor ook nog niet gedaan hebben. De meeste GS'n zien ook meer maatpakken dan bomen en rotsen O-) .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan