Triumph Speed Triple schakelt af en toe lastig (niet)

alachbaklava

Rookie
16 mei 2016
10
0
Franeker
Goedemiddag allemaal,

Ik ben onlangs de eigenaar van een Triumph Speed Triple 1050 uit 2005. (Ik zal mij binnenkort ook even voorstellen!)

De motor rijdt fantastisch alleen ik heb af en toe problemen met schakelen. De ene keer kan ik 200 km rijden zonder dat er problemen zijn, de andere keer kan ik niet meer terug- of op schakelen. Vanmiddag ook even een stukje gereden en ik kon niet meer van de 2 naar de drie. Pas bij veel 'spelen'met de voet kreeg ik 'm naar de 3. Zelfde verhaal voor naar de 4, 5 en 6. Echter na een rotonde schakelde de motor weer soepel..

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
 
Dank voor de reacties!
@HbTps: opschakelen zonder koppeling heb ik niet geprobeerd. Zal dit eens proberen! Wat zou de uitkomst moeten zijn?

@Manz: ik durf niet te zeggen wat voor olie erin zit. Heb de motor een paar maanden en dit is door de vorige eigenaar gedaan. Maar als er verkeerde olie inzit, zou ik er dan niet altijd last van moeten hebben?
 
Een Speed Triple is geen Japanner en schakelt sowieso al minder soepel. Je moet hem met overtuiging schakelen (durf nog net niet te zeggen dat je hem erin moet trappen ;) )

Maar het lijkt erop alsof je koppeling niet helemaal vrij komt. Kun je wel opschakelen als je je gas loslaat en op dat moment opschakelt?
 
ik verdenk ook de olie. Er van uitgaande dat er een natteplaatkoppeling in zit heeft olie erg veel invloed. Ik heb laatst mijn hele blok gereviseerd en er voor het inlopen de eerste 200 KM goedkope rot-olie ingedaan. toen schakelde hij vanuit stilstand absoluut niet meer naar zijn vrij en eigenlijk bij stilstaan helemaal niet goed. Nu met de neuwe olie ( vol syntheet) schakelt hij weer erg soepel.
 
Je kunt met een beetje handigheid gewoon opschakelen zonder de koppeling te gebruiken. Wanneer je dan geen problemen ondervind met het schakelen weet je zeker dat je het probleem in de koppeling moet zoeken.
 
Thanks!
Ga ik de olie vervangen en kijken of het probleem daarmee verholpen is!
Nu ga ik waarschijnlijk een hele domme vraag stellen, maar wordt de motorolie ook gebruikt om de koppeling te smeren? Met andere woorden; er is geen speciale olie voor de koppeling?
 
Terug
Bovenaan Onderaan