Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

Vraagje:
Op mijn (gewone) Tiger heb ik een aantal accessoires waar ik heel blij mee ben, maar er is altijd ruimte voor verbetering (optisch, technisch en qua luxe).

Ik heb de volgende (Triumph original) opties:
  • Handkappen
  • Handvatverwarming
  • Tank pad
  • Verhoogde en instelbare ruit
  • Aluminium topkoffer
  • Valbeugels

Welke accessoires/extra's heb jij en waar ben je het meest tevreden over, of wat zou je nog graag aan je fiets toevoegen/veranderen?
 
Laatst bewerkt:
Als je een weekje offroad wil rijden ben je trouwens meestal meer km onroad H/T onderweg
Mijne collega heeft gisteren een Explorer 2012 gekocht met 11.000 km op de teller en zag er uitwendig nieuw uit. Veel exploratie zal die motor ook nog niet gedaan hebben. De meeste GS'n zien ook meer maatpakken dan bomen en rotsen O-) .~[/quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens,dan is er ook nog het nadeel van de spaakwielen,buiten
Lastig te poetsen kan er ook nog eens geen tubeles band om de velg.leuk is anders als je onderweg een's lek rijd,bij de xr plof ik er dan even een veter in,maar niet iedereen denkt daar hetzelfde over.
 
Nou het grootste nadeel van de spaakwielen was dat mijn voeten nauwelijks de grond raakten en op smalle wegen achteruit rijden (zonder af te stappen) onbegonnen werk was.
On road is de tubeless band idd een groot voordeel. Off road dan weer niet altijd omdat je op een meer adventure circuit meestal toch verplicht bent binnenbanden te steken.
 
Vraagje:
Op mijn (gewone) Tiger heb ik een aantal accessoires waar ik heel blij mee ben, maar er is altijd ruimte voor verbetering (optisch, technisch en qua luxe).

Ik heb de volgende (Triumph original) opties:
  • Handvatverwarming
  • Tank pad
  • Verhoogde en instelbare ruit
  • Aluminium topkoffer
  • Valbeugels

Welke accessoires/extra's heb jij en waar ben je het meest tevreden over, of wat zou je nog graag aan je fiets toevoegen/veranderen?

Ik heb naast wat jij hier boven noemt nog als accesoires:
  • Handkappen
  • Mistlampen
  • Triumph zijkoffers
  • Scorpion uitlaat
  • Handlebar risers
  • SW Motech stepjes
  • Kortere dogbones, motor 30mm verhoogd
  • XC zijstandaard vanwege de verhoging

Waar ik het meest tevreden over ben is de verhoging, maar dat is vanwege m'n lengte :)
Verder vind ik de handkappen erg handig, vooral icm de handvatverwarming blijven je handen lekker warm bij wat kouder weer!

Ik heb ook het hogere verstelbare Triumph ruitje, maar daar ben ik helemaal niet tevreden over. Die zat er al op toen ik de mijne kocht. Ik heb een klein scherm besteld, maar die past niet. Volgens de fabrikant een productiefout, dus ik krijg een nieuwe ergens in de komende weken..
 
Welke accessoires/extra's heb jij
- Puig scherm (donker)
- Rox Risers
- Triumph mistlichten
- Triumph adventure voetsteunen
- Triumph adventure zijkoffers
- Arrow uitlaat
- Triumph radiator cover
- Triumph soft tailbag en soft tanktas.
- SW Motech valbeugel, carter beschermplaat,alu hielbeschermers,GPS cockpit kit,
remolie rear reservoir cover.
- Touratech hand protectors met spoiler, neopreen vorkpoot beschermers, uitlaat
manifold flex beschermers, inox koplampbeschermer, zijpoot switch cover.

en waar ben je het meest tevreden over,
- Puig scherm
- Soft tailbag en tanktas
- Valbaren :-)
- Mistlichten

of wat zou je nog graag aan je fiets toevoegen/veranderen?
- Altrider luggage rack
- RotopaX 2 gallon gasoline pack
Voor de rest is ie wel goed zo.

Minst tevreden:
- SW GPS mount
- Harde adventure zijkoffers
 
Laatst bewerkt:
Minst tevreden:
- SW GPS mount
- Harde adventure zijkoffers~[/quote]

Ff vraagje waarom niet tevreden over de SW GPS mount ? Ik zit er juist over te denken om deze aan te schaffen ?! ( das die boven de tellers toch)
 
Ff vraagje waarom niet tevreden over de SW GPS mount ? Ik zit er juist over te denken om deze aan te schaffen ?! ( das die boven de tellers toch)
Dat is deze idd die boven de tellers en onder het windscherm staat.
Even toelichten:
- Staat idd perfect: beschermd en vlak in het gezichtsveld en binnen bereik omgemakkelijk te bedienen zonder je ogen van de rijweg te moeten houden.
- Maar gezien het een metalen steun is die voor de vering staat (en niet op de voorvering zoals een stuurmount) en het GPS toestel (Garmin Zumo) niet boven de draagarm zit maar er relatief ver over hangt is hij zeer onderhevig aan trillingen. Heb hem zelfs met een waterpomptang moeten vastdraaien (de stelschroef is moeilijk echt vast te draaien met de hand gezien je onder het scherm zit te klooien) zodat hij (als de gps er op zit) niet telkens gewoon naar onder trilt tot op de tellers. Nu zit hij wel moervast maar trilt de gps zodanig dat het scherm soms niet meer afleesbaar is. Of genuanceerder: op péage asfalt staat hij perfect trillingsvrij, op Belgische betonplaten trilt hij al behoorlijk (maar nog werkbaar) en off road gewoon onbruikbaar als je zelf geen Parkinson hebt.
En na wat opzoekwerk op het net blijk ik niet de enige te zijn die hetzelfde euvel (trillingen) moet ondergaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik hem niet offroad. Heb daar geen ervaring mee. Onze NL wegen zijn natuurlijk wel een stuk beter dan in BE. Dan begrijp ik je probleem. Maar dat is niet de schuld van SW maar van Belgische zuinigheid 😜😜😉
 
Laatst bewerkt:
Ivob2, is het Puig scherm een aanrader? heb je een nog een clip-on erboven op?
Ik heb ook last van het gekende probleem met de standaard schermen... de zoektoch naar de beste oplossing is reeds lang en intensief :-) .
Nog mensen met alternatieven, de madstad , ....
 
Ik heb naast wat jij hier boven noemt nog als accesoires:
  • Handkappen
  • Mistlampen
  • Triumph zijkoffers
  • Scorpion uitlaat
  • Handlebar risers
  • SW Motech stepjes
  • Kortere dogbones, motor 30mm verhoogd
  • XC zijstandaard vanwege de verhoging

Waar ik het meest tevreden over ben is de verhoging, maar dat is vanwege m'n lengte :)
Verder vind ik de handkappen erg handig, vooral icm de handvatverwarming blijven je handen lekker warm bij wat kouder weer!

Ik heb ook het hogere verstelbare Triumph ruitje, maar daar ben ik helemaal niet tevreden over. Die zat er al op toen ik de mijne kocht. Ik heb een klein scherm besteld, maar die past niet. Volgens de fabrikant een productiefout, dus ik krijg een nieuwe ergens in de komende weken..
Ja, handkappen heb ik ook (dacht dat die standaard waren, niet dus). Ik vind ze erg naar beneden gericht staan, dus de rijwind raakt de bovenkant van mijn handen. Dat was op mijn CapoNord beter. Ik heb de verhoogde instelbare ruit van Triumph. Tot 100km/u probleemloos, maar daarboven moet het vizier wel dicht.
 
Ik heb sinds 2 weken de Givi Airflow als alternatief op de standaard ruit. Veel minder geluid (gebulder op de Schubert C3 is weg) en tot 130km/h kan ik met open vizier rijden zonder dat mijn lenzen eruit vliegen.
De hoge Puig ruit is ook een goede optie wat ik begrijp, past qua styling nog wat beter bij de Tiger vind ik maar ik had goede ervaringen met de Airflow op mijn V-Strom en heb voor deze optie gekozen.

Nu ook klaar voor de 9 daagse trip in juni, waaronder 5 dagen Dolomieten.
 
is het Puig scherm een aanrader?
Persoonlijk vind ik van wel, anders had ik 'm niet bij "meest tevreden over" gezet :)
Is in elk geval beter dan de Triumph OEM schermen. Maar een algemene raad kan ik daat natuurlijk niet aan geven gezien veelvan je lichaamslengte afhangt. Op de Street zit mijn vriendin (165cm) met haar helm volledig in de wind terwijl ik (173) er geen last van heb.
Geen clip on.
De Givi airflow is ongetwijfeld de beste inzake windruis maar persoonlijk vind ik ze er niet uitzien en te "BMW achtig". :+
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik hem niet offroad. Heb daar geen ervaring mee. Onze NL wegen zijn natuurlijk wel een stuk beter dan in BE. Dan begrijp ik je probleem. Maar dat is niet de schuld van SW maar van Belgische zuinigheid 😜😜😉
Mijn woon-werkverkeer is dan ook een uitstekende offroad training :$
En met zuinigheid heeft dat niets te maken, meer met onkunde en wanbeleid. Ben er bijna zeker van dat een Belgische weg per lopende meter evenveel of meer kost dan elders. Maar ja tegen het tempo dat Belgische wegenwerkers werken loopt het uurloon natuurlijk al vlug op per project.
Overigens wel de schuld van SW want ze verkopen het voor (semi) offroad motoren dus moet het daar werken (en daar heb ik hem net nodig en meestal geen tijd om lang naar een gps scherm te turen).
Zoals gezegd, louter goede onroad een plezier de mount. Voor offroad gaat ie dus meestal terug op het stuur.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees ook weer mee. Ben net terug van een rondje Duitsland en Luxemburg. Zaterdag was het geweldig weer en fantastisch gereden op de Tiger (XC).

Ik ben wel binnenkort toe aan nieuwe bandjes. Ik heb nu de Scout K60 en in het droog is die perfect.
Nat.... mwaaahh...

Iemand tips?
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag idd perfect weer. Vrijdag heen omgeving Houffalize, alleen regen (onweer) de laatste 80 Km vanaf Huy. Zaterdag van 's morgens vroeg tot exact 17:30 uur stralend zomerweer. De Triumph motoren waren nog maar net gestald of het begon te gieten. Maar de dag kon niet meer stuk. Terugkeer was een ander paar mouwen. 180 Km in de gietende regen. "Gelukkig" moesten we bij vertrek nu niet twijfelen om het regenpak al dan niet aan te lepelen.
En dan nog terug met een klein ei. Na de zaterdagrit bleek er een soort "bult" in de P. Scorpion voorband te zitten met een groef die precies scheurtjes begon te vertonen. En dat 14 dagen voor de Vogezentrip. Dacht ze nog tot voor de alpen op te rijden want de groeven waren nog voldoende diep. Niet dus. Even wikken voor terug Scorpions, TKC70 of 80 of de Metzelers.
 
Ik rijd nu ook een tijdje (+/- 5000km) rond met de Metzeler Tourance Next, ze bevallen prima op asfalt, nat en droog!
Je moet er niet (veel) mee onverhard willen rijden inderdaad, daar zijn ze ook niet echt voor bedoeld. Een hard modder/zand paadje wil nog wel, maar veel meer wordt lastig :)
 
Ik heb nu ook de metzelers eronder, en mij bevallen ze ook uitstekend,
ik rij niet off-road, heb ook geen XC, maar road versie.
Dus dat weet ik niet, maar op de weg doen ze het prima!
 
Het zullen waarschijnlijk, als ik ze tijdig kan vinden, de TKC 70's worden. De 80 slijt te hard op asfalt (en de meeste km worden toch op asfalt gemaakt). Van de Scorpion trail heb ik ook niets te klagen op asfalt, droog en nat. Op gravel en bosgrond deed hij het ook uitstekend. Maar op nat gras in een helling heeft de achterband veel te weinig grip. Het is dan ook een 80/20 band terwijl de TKC70 een 60/40 band is. Benieuwd naar het verschil.
 
Ik heb op mijn xrx onlangs de dunlop trail smart laten leggen,sinsdien heb ik er toch al weer zon 3000 km mee gereden.
Ik heb er mee door forse regenbuien,sneeuw en hagelbuien gereden,en natuurlijk ook met goed weer,en ben er erg tevreden over.

Maar het is een 90/10 band,op nat gras zit zon band meteen vol.
10 juni gaan we wat offroad rijden in de dolomieten,eens kijken hoe dat gaat.
 
Ik lees ook weer mee. Ben net terug van een rondje Duitsland en Luxemburg. Zaterdag was het geweldig weer en fantastisch gereden op de Tiger (XC).

Ik ben wel binnenkort toe aan nieuwe bandjes. Ik heb nu de Scout K60 en in het droog is die perfect.
Nat.... mwaaahh...

Iemand tips?

Heb de standaard banden (Scorpion Trial) vervangen voor Continental Road Attack.
Vind deze band veel fijner sturen en hij geeft me meer vertrouwen in de regen als dat de Pirelli's deden
 
Voor de liefhebber heb iknog wat spulletjes nieuw te koop.

Zadel tiger 800 XCX mast ook op xrx. ( bj 2015)

Nieuw setje orginele Triumph risers 30 mm verhoogd

Nieuwe zwarte carterbescherming en org zwarte neusje voor 800xrx

Staat ook op Mp te koop.

Doe je voordeel ermee.
 
Voor de liefhebber heb iknog wat spulletjes nieuw te koop.

Zadel tiger 800 XCX mast ook op xrx. ( bj 2015)

Nieuw setje orginele Triumph risers 30 mm verhoogd

Nieuwe zwarte carterbescherming en org zwarte neusje voor 800xrx

Staat ook op Mp te koop.

Doe je voordeel ermee.
linkje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan